![]() |
Boeken Latijn en Grieks
He ik doe dit jaar staatsexamen Grieks en Latijn.
Mijn Latijn, maar zeker mijn Grieks is nogal afgezakt qua niveau, goede basisboeken zijn ook welkom. Met welke boeken kan ik uit de voeten? |
Help me eens effe mensen!!!
|
Hangt heel erg van je niveau af, maar als dat tegenvalt, zou ik roma deel 2 en pallas 2 nemen (resp. latijn en grieks). Als het opgevijzeld is dan verder met fortuna en pallas 3. En natuurlijk de examenbundels.
|
Inderdaad, Pallas is voor Grieks een heel fijn en duidelijk boek. Deel 3 dan tenminste.
Als je weer aan deel 2 moet is je Grieks wel héél erg afgezakt. Voor Latijn weet ik het niet. Wij hadden Redde Rationem, maar volgens mij is dat intussen middeleeuws :o Met de examenbundels kom je ook heel ver, natuurlijk |
Citaat:
|
Voor Latijn zou ik in ieder geval Roma nemen, die vind ik persoonlijk erg goed. Voor Grieks had ik Pallas en ik moet zeggen dat ik over deel 2 niet zo denderend enthousiast ben, deel 3 daarentegen is prima.
|
Voor Latijn hebben we fortuna. Ik vind het een goed boek, en er is een speciaal deel van (ik geloof deel 4) met alle grammatica.
|
Citaat:
@iemand of niemand, wat is er mis met deel 2? Geeft niet zo'n fijn overzicht oid, maar je leert het er wel goed mee, toch? |
Vergeleken met Pallas 3 spreken de verhalen veel minder aan. Vast een reden dat mensen ermee stoppen.
|
Citaat:
Roma ben ik wel enthousiast over, dat leent zich toch wel in grote mate voor zelfstandig werk denk ik. |
Voor Grieks is er ook een deel 4 van Pallas. Superhandig en erg overzichtelijk :D
|
grieks : pallas wat dus al eerder gezegt is
en latijn : via nova |
Latijn Via Nova, Grieks Pallas
|
Citaat:
En inderdaad, vooral deel 4 is erg handig. |
Ik doe nu de basiscursussen op de universiteit, die gelijk zijn aan een volledig eindexamentraject. Daarvoor gebruiken we resp. Tirocinium Latinum en Tirocinium Graecum met daarbij de Kleine Latijnse / Griekse Grammatica. Deze boeken zijn te bestellen bij iedere boekhandel.
|
Citaat:
Kijk maar naar Pallas 1 dat waren over het algemeen leuke verhalen en die waren toch ook allemaal verzonnen. In Pallas 2 vind ik de verhalen persoonlijk een stuk minder leuk, maar dat verschilt van persoon tot persoon natuurlijk, :) |
Citaat:
Maar los daarvan vind ik de 'originele' verhalen wel fijner. |
Citaat:
|
Citaat:
Heeft Pallas ook uitwerkingen, die je kunt kopen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb zelf ooit Via Nova voor Latijn gehaald? Maar zijn dit niet de boeken voor de onderbouw?
|
Citaat:
|
Ik zou voor Grieks zeker pallas aanraden, wil je voor grieks je woordjes nog ophalen is logos een hele goede!!!
Voor latijn lijkt Fortuna mij het best (lkkr duidelijk) en Fortuna 4 voor de grammatica, wil je voor latijn je woordjes ophalen dat is Vox aan te raden groetjes |
Pallas heeft ook een grammaticaboek, ik kan me zo niet voor de geest halen welke dat is :confused: . In ieder geval is het wel heel duidelijk en overzichtelijk :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vond Pallas geen fijne methode om mee te werken; liep idd
nogal tegen het feit aan dat de grammatica niet goed (genoeg) uitgewerkt was om zelfstandig (of met een slechte docent) goed te kunnen werken... Redde Rationem vind ik een erg fijne en goede methode om mee te werken. :) (y) |
Ik heb Pallas en Fortuna gehad en die bevielen mij prima. :)
Maar Quiaan, hoezo is Pallas niet goed genoeg uitgewerkt? Ik vond het juist goed, ook omdat het een lesmethode is. Voor een overzicht van de grammatica zijn de KGG en KLG natuurlijk stukken overzichtelijker. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45. |