![]() |
Advies gevraagd
Ik studeer sinds dit schooljaar Media & Informatie Management aan de HvA. Ik moest heel erg wennen (nog steeds eigenlijk wel) aan hoe het gaat op de HBO.
Ik heb heel weinig les, weinig huiswerk en alles is zo ontzettend massaal. Ik zit in een klas van 36 mensen ofzo.. mijn projectgroep bestaat uit 9 mensen. Ik kan wel samenwerken, maar het is ontzettend irritant om in zo'n groot groepje een project te maken. En de meeste mensen waar ik les mee heb zijn 17 en hebben havo gedaan (logisch). Sommige mensen zullen het niet eens met me zijn, maar toch vind ik dat (over het algemeen) havo-mensen anders zijn dan vwo-mensen. Ze zijn veel drukker en (vaak) onvolwassener. Oke, ik heb best wel wat tegen HBO.. maar ik zou ook weer geen WO willen doen. Ik heb hiervoor vwo gedaan.. en wilde eerst jarenlang mode studeren. In mijn laatste jaar ging ik heel erg twijfelen over wat ik moest studeren, en heb uiteindelijk voor MIM gekozen. Ik wil nu waarschijnlijk stoppen met deze studie en een andere studie doen. Eigenlijk is de enige studie die ik zou willen doen, fashion management (aan het amfi). Maar het probleem is dat je daar toelating voor moet doen en als ik met deze studie wil stoppen, moet dat voor 1 februari. Oke, stel dat ik stop.. dan moet ik eerst een half jaar gaan werken of iets dergelijk.. met de (kleine) kans daarna om toegelaten te worden tot de studie die ik eigenlijk wil doen. Ik zou veel liever mode willen doen, maar als ik daar niet toegelaten zou worden, zou ik uiteindelijk toch voor MIM kiezen (denk ik). Maar dan heb ik al een half jaartje gedaan en moet ik dat opnieuw doen.. terwijl ik inmiddels al in de 2e had kunnen zitten. Dus als ik niet wordt toegelaten bij het amfi zit ik met een heel erg groot probleem. Kan iemand mij misschien advies geven over wat ik zou kunnen/moeten doen? :confused: Help! |
MIM blijven doen, in september proberen te worden toegelaten en lukt dit niet: alsnog naar het 2e jaar van MIM?
Of kan dit niet (mag je geen toelating doen als je al studeert?) Overigens ben je nu aan het begin van je studie en weet je niet hoe het straks zal zijn. Ik ben ook in september begonnen en dacht na twee maanden: ik weet niet hoe lang ik dit nog vol zal houden. Het massale en het weinig les en huiswerk hebben (ja, ik ook) trok me weinig. Nu weer 2 maandjes later hebben ze m'n rooster compleet anders gemaakt! Ik heb ineens werkgroepen, practicum, veel huiswerk, stage etc. Oftewel: vergeet niet dat je slechts met een inleiding van je studie bezig bent en dat de lessen over een half jaar wel heel anders kunnen zijn dan wat je nu voor beeld hebt van je studie. |
Als je het niet heel erg vervelend vindt om gewoon bezig te blijven met MIM: probeer gewoon toelating te doen en MIM te blijven doen :) Dat lukt vast wel, toelating zal toch geen programma van meerdere weken zijn, neem ik aan.
In ieder geval succes en als je denkt met mode studeren een fijnere studententijd / baan / leven te krijgen, moet niets je ook tegenhouden om dat te doen. aldus het meisje wat zelf ook ongelooflijk twijfelt tussen een creatieve en een lucratieve studie - ik ken je probleem een beetje ;) |
Citaat:
En nee ik vind het niet erg om MIM te blijven doen, maar is het niet zo dat ik voor 1 februari MOET stoppen met school? Omdat ik anders al die studiefinanciering terug moet betalen? Of geldt dat alleen als je helemaal met school stopt? Want in het geval van mensen die bij hun nieuwe opleiding toelating moeten doen, is het heel erg onhandig. Als het niet zo is zoals ik denk dat het is, wil ik heel graag verder studeren tot het eind van het jaar. Ik heb echt geen zin om fulltime te gaan werken. |
Citaat:
|
Citaat:
Ja ik weet dat ik nog maar een half jaar gehad heb, maar ik had vanaf het begin geen goed gevoel. Ik ben eigenlijk de echte reden dat ik een andere studie wil vergeten te melden. Ik wil deze studie niet doen, omdat ik hier later geen werk in wil doen. Ik heb geen talent voor schrijven en ik vind dat je dat echt moet hebben, om later hier werk in te doen. Als ik rondkijk bij mijn studie zijn er maar heel weinig mensen die dat talent hebben, maar ik vind van mezelf dat dat wat ik doe, ik daar goed in moet zijn. (Ook al ben ik vergeleken met de rest vrij goed.. en heb tot nu toe al mijn studiepunten in 1 keer gehaald). Een vriendin van me studeert fashion management aan het amfi, en de verhalen die ik hoor van haar zijn zo leuk. Echt dingen die mij aanspreken. En de laatste tijd begin ik heel erg al dat creatieve te missen.. ik wil ook met mijn handen (en kleding) bezig zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar als ik jouw verhaal zo hoor, zou ik gewoon stoppen met je studie. Het heeft geen zin iets te gaan doen waar je eigenlijk geen werk in wilt vinden. Je moet gaan doen wat je leuk vindt. En dan heb je het risico dat je niet toegelaten wordt, dat is waar. Maar dat risico moet je dan misschien maar nemen? |
Citaat:
Dus stoppen voor februari zou je niets van je stufi kosten, geloof ik. |
Citaat:
Dat van die 10 jaar geldt volgens mij juist als je van studie veranderd. Dat is iig wel wat mij verteld is toen ik van studie veranderde. :) |
Citaat:
|
Citaat:
En ik weet niet of ik er later werk in zal kunnen vinden(mode), maar ik denk dat het niet veel moeilijker zal zijn dan met het MIM. Uiteindelijk wil ik toch een eigen winkeltje. |
Citaat:
- Je krijgt 4 jaar stufi als gift indien je binnen 10 jaar een opleiding afrond. - Je krijgt 4 jaar stufi als lening indien je geen opleiding afrond binnen 4 jaar. Wanneer je voor februari stopt wordt die stufi wél een gift (dus dat gedeelte hoef je niet meer terug te betalen), maar ben je wel een half jaar stufi kwijt. Je hebt (voor een volgende studie) dan nog recht op 3,5 jaar studiefinanciering. het laatste half jaar zal je zelf moeten betalen. En ik ben het ermee eens dat ik zou stoppen als je nu al het werk van later niet zit zitten én je vindt de opleiding niet leuk genoeg. Ik zou alleen wel over een alternatief na gaan denken voor als je niet toegelaten wordt. |
Sorry, als ik er over heen gelezen heb, maar kun je geen toelatings doen terwijl je een andere opleiding doet? Dat zou ik daar voor kiezen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus wanneer je wél je studie afrond binnen 10 jaar wordt het omgezet in een gift. Wanneer je die studie niet afrond dan moet je alles terugbetalen (en is het dus een lening geweest). Zou dat wel kunnen? (dit is ook maar van wat ik dacht te hebben gehoord, maar ik weet het dus niet zeker) Edit: komt waarschijnlijk ook door een foutje dat ik heb gemaakt zie ik :o. Die laatste '4 jaar' moet '10 jaar' zijn. |
Citaat:
Alleen zou het kunnen dat het eerste jaar er buiten staat, maar dat weet ik dus niet... |
Citaat:
|
Citaat:
|
dat geldt ook voor je OV trouwens. Daar heb je dan ook een jaar van gebruikt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Herkenning! ook ik twijfel enorm erg tussen de studie die ik nu doe (journalistiek) en de kunstacademie. ik ga toch toelating doen, alleen het probleem is dat het toelatingsexamen 1 februari is, en pas na 3 weken heb je de uitslag. Maar als je geen boete wil oplopen van het ibg moet je vóór 1 februari stoppen met je opleiding. zucht... maargoed ik heb er nu alweer zo de balen van dat ik al 3 weken zo'n beetje gespijbelt heb, dus ik stop er hoogstwaarschijnlijk deze week nog mee. dat ga ik lekker toelatingsexamen doen, als ik word aangenomen ben ik blij, ga ik een half jaartje werken en in september beginnen, als ik wordt afgewezen heb ik nog een half jaar om te bedenken wat ik dan zou moeten doen :).
maar ja je kiest op zo'n manier wel voor iets onzekers enzo, en als je toch geen problemen met je huidige studie hebt zou ik iig het eerste jaar afmaken, als je alle 30 studiepunten toch makkelijk haalt,... en dan kun je in februari toelatingsexamen doen, dat is neem ik aan vrijblijvend enzo, en dan kun je alsnog bedenken wat je het liefst wil. succes iig!! |
je bent jong.. ga er eens tussenuit, laat t duidelijk worden ^_^
|
Citaat:
Ik ga gewoon door met deze studie en ga toelating doen aan het amfi. Dan heb ik tenminste zekerheid. Al zou ik eigenlijk niks anders dan mode willen doen. Mijn toelatingsgesprek is geloof ik pas rond mei, dus daarom is het wel heel handig dat ik nog door kan gaan met deze studie. Jij ook veel succes he! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan begrijpen dat het vervelend is dat alles zo massaal is geworden. Toen ik in het propedeusejaar zat, was dat heel anders.
Wat betreft die projectgroepen: volgens mij valt een projectgroep van negen mensen nog wel mee. Dat is niet echt uitzonderlijk. Verder denk ik dat het ook gewoon even wennen is. Je bent niet gewend aan werken in een projectgroep. HBO is niet voor niets een vervolgopleiding en is hoe dan ook anders dan HAVO én VWO. Maar als je het niet ziet zitten, zou ik je ook aanraden te stoppen. Want dan heeft het allemaal geen zin. Ik kan nu wel zeggen dat een hoop mensen afvallen, waardoor projectgroepen slinken, dat het tweede jaar van de studie heel anders is en dat die zogenaamde 'drukke' en 'onvolwassen' studenten ook opgroeien en wijzer worden, maar dat is niet het werkelijke probleem. In ieder geval veel succes met wat je besluit te doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Bedankt. :) Ook voor alle info enzo die je me eerder had gegeven. |
Gewoon doen wat je leuk vindt. Als je al verder in je studie zou zijn zou het een ander verhaal zijn, maar jij bent nog maar een half jaar bezig. Wat heeft het voor zin om een studie te doen waarmee je later toch niet wilt gaan werken?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56. |