![]() |
studiefinanciering e.d.
Hoi,
Ik had een vraagje. Ik ben eens aan het rondzoeken naar informatie over studiefinanciering, lening e.d. Ik ben nu 17 maar ik weet dat, als je 18 word je kinderbijslag ophoud en je een bedrag rond de 120 euro krijgt om school e.d. van te betalen. Dit gaat bij een vriendin van mij in ieder geval zo :D Verder lees ik op de site van ib-groep dat je als je thuiswonend bent ongeveer 75 euro studiefinanciering krijgt. Over die 120 euro als je 18 word lees ik daar niets terug...? Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit zit? :confused: Alvast bedankt! |
Als je 18 bent en je zit nog op de middelbare school, dan krijg je een tegemoetkoming. De basis tegemoetkoming is bijna 95 euro. Die kun je dus standaard krijgen. Als je ouders minder dan een x bedrag verdienen dan kun je daar nog aanvullend bijkrijgen. Misschien dat iemand uit je omgeving ooit nog 25 euro aanvullend kreeg waardoor jij denkt dat je 120 moet krijgen.
Als je 18 bent en je zit op het hbo of de universiteit dan is je basisbeurs van studifinanciering 74 euro. Als je uitwonend bent is dat 220 euro. Verder kun je ook daar nog aanvullend krijgen. Let op: voor dit alles moet je op tijd je aanvraag insturen! Je krijgt het niet zomaar. |
Het ligt er aan of je op de middelbare school of op een vervolgopleiding zit (en dan weer of je mbo of hbo/uni doet). Als je op de middelbare zit heet het "tegemoetkoming in de studiekosten", anders heet het "studiefinanciering". Hoeveel je krijgt is ook afhankelijk van oa het inkomen van je ouders.
Dat je als je 18 wordt opeens 120 euro zou krijgen zou ik niet weten, daar heb ik nog nooit van gehoord. Misschien dat de ouders van die vriendin minder verdienen en ze daardoor een aanvullende beurs krijgt oid? |
-> WG&R btw :)
|
hey, bedankt voor de reacties!
Die vriendin van mij zit nog wel op de middelbare school, maar haar ouders zijn voor zover ik weet rijker dan mijn ouders..? hm.. apart, ik zal het haar nog eens precies navragen. Maar het is dus eigenlijk zo dat je je hbo opleiding maar met 75 euro per maand moet doen als je nog thuis woont? Dat is heel weinig! Alleen het collegegeld kost toch al meer!? En die aanvullende beurs, is dat een lening? Of waar moet je aan voldoen om die te krijgen? |
Citaat:
Citaat:
|
oja, ik ga hbo doen. Wat is het verschil tussen hbo en uni qua studiefinanciering?
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat je krijgt, hangt van het inkomen van je ouders af. |
hm.. het is echt niet helemaal nog te begrijpen vind ik, maar waarschijnlijk merk ik het allemaal wel vanzelf :s
Bedankt voor het mee denken in ieder geval! :D |
Citaat:
|
Citaat:
Lees de site van de IB-Groep eens goed door, vraag folders aan, vraag je ouders zich er ook eens in de verdiepen, vraag de decaan bij je op school om informatie, enz. Daarna weet je iig al weer veel meer. :) |
nou ik sprak die vriendin net, en zij zegt dat ze zeker weet dat ze wel hetzelfde bedrag krijgt als wat ze krijgt als ze een opleiding gaat doen...
Ze krijgt nu 128 euro trouwens, en haar ouders zijn niet arm! Is het zo dat de meeste mensen wel meer dan 74 euro krijgen als ze thuis wonen of niet? |
Citaat:
|
Citaat:
De basisbeurs is geen 128 euro, ze krijgt dus iig meer dan de basisbeurs. Citaat:
|
Ja, ze had het over hbo. Ze zegt dat zij als ze hbo gaat doen net zo veel krijgt als nu, ( 128) of meer..
|
Citaat:
|
idd ik doe hbo en krijg gewoon 5 eurokes per maand
Me ouders betalen dan ook mee ;) |
Citaat:
de basistegemoetkoming is 94 euro. de basisstudiefinanciering is 74 euro. Als zij recht heeft op een aanvullende beurs, dan komt ze niet in beide gevallen op 128 euro uit. kan het niet zijn dat je vriendin eigenlijk niet weet waar ze het over heeft? En met 128 euro heeft ze gewoon een aanvullende beurs. En ik ga d'r maar vanuit dat jij niet weet wat d'r ouders precies verdienen? Misschien lijkt door hun uiterlijk vertoon wel dat ze rijk zijn, maar is het salaris van d'r ouders toch niet zo hoog. |
Citaat:
|
Citaat:
ontopic : je vriendin weet niet waar ze het over heeft, lees het na op de site van de IBG, tis gewoon nederlands, dus niet zo moeilijk doen. |
het kan ook zijn dat ze meerdere studerende broers en zussen heeft, dan krijg je ook meer stufi
|
Citaat:
|
wel als je er drie hebt ofzo die allemaal hbo-uni voltijd/deeltijd doen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik zit in 5havo en ben 18 jaar. K krijg 150 euro per maand... Krijg dus een flinke aanvullende beurs! BETER!!!
|
Citaat:
|
ze heeft een broer en een zus. Zus doet hbo en broer mbo.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35. |