![]() |
Belastbaar inkomen afhankelijk van 5 factoren, welke?
Ik moet - zie vorige topic - een PO maken voor EC12.
Een vraag is: Noem 5 factoren waarvan het belastbaar inkomen afhankelijk is. Ik begrijp niet helemaal waar de docent op doelt. Deze factoren: • Inkomen uit arbeid; • Inkomen uit woning; • Inkomen uit aanmerkelijk belang; • Inkomen uit sparen; • Inkomen uit beleggen. Of deze waarbij ik maar op 4 factoren uit kom: • Inkomen uit arbeid (loon, salaris, enz). • Optelposten (bijverdiensten, ontvangen rente). • Aftrekposten (betaalde rente, studiekosten). • De gezinssamenstelling. |
Volgens mij komen die tweede dichter in de buurt.
|
Die tweede klopt wel denk ik, maar ik kan zo snel niet bedenken wat dan de ontbrekende factor is.
|
Er zijn vier productiefactoren. Dat zijn:
- Arbeid - Kapitaal - Natuur - Ondernemerschap Je belastbaar inkomen is je bruto-inkomen met daarvan afgeteld je aftrekposten en daarbij opgerekend je optelposten. |
Welke bronnen van inkomen worden er in de wet IB limita¬tief opgesomd?
Winst uit onderneming Loon Resultaat uit overige werkzaamheden Periodieke uitkeringen en verstrekkingen Inkomsten uit eigen woning Deze horen in box 1 van de belasting Inkomen uit aanmerkelijk belang Inkomen uit sparen en beleggen zijn de twee andere boxen :o Stond in mn Belastingrechtwetboek :eek: dat ik die heb :eek: |
Citaat:
|
nee hoor
|
5 factoren is een beetje krom gezegd. Je hebt belastbaar inkomen uit 3 verschillende boxen.
Box 1: belastbaar inkomen uit werk + woning (tarief progressief tot 52%) Box 2: belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang (tarief 25%) Box 3: belastbaar inkomen uit sparen + beleggen (tarief 30%) er bestaan wel 7 inkomenscategorien: 1. Winst uit onderneming (WUO); 2. Loon; 3. Resultaat uit overige werkzaamheden; 4. Periodieke uitkeringen en verstrekkingen; 5. Inkomen uit eigen woning; 6. Inkomen uit aanmerkelijk belang; 7. Inkomen uit sparen en beleggen. hopelijk heb je er iets aan, als je meer moet weten moet je maar ff pm'en |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48. |