![]() |
auteursrecht op opbouw
Ik vroeg mij zo af of er auteursrecht zit op de opbouw van een boek of gedicht ofzo. Bij muziek lijkt het me nl wel op de melodie zitten. Maar bij boeken en gedicht dan? Dus bijvoorbeeld het tijdsverloop, hoofdstukkenindeling, flashback etc. Dan je zeg maar alleen de inhoud veranderd. En bij gedichten bedoel ik dan niet het rijmschema alleen maar ook de alliteratie en asonantie ed.
Ik kon op google er niets over vinden :s |
Op boeken en gedichten rust sowieso auteursrecht. Dat rust dan wel op het boek of gedicht als geheel. Het is enigszins onnuttig om ook op elk afzonderlijke strofe, hoofdstuk et cetera een apart auteursrecht te doen rusten, omdat ook het overnemen van bijvoorbeeld een enkele passage al een inbreuk is op het auteursrecht dat op dat boek rust.
|
Citaat:
dichtschema: aabb alliteratie op b1 abab asonantie op b2 en a1 abba hyperbool acab assonantie op c abbc retorische vraag Mag je dit dan gewoon overnemen, maar dan wel de tekst veranderen? |
Ik denk het wel. Immers, anders zou je middels het auteursrecht een volledige dichtvorm kunnen uitsluiten van verder gebruik en dat is natuurlijk onzinnig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Uit logisch opzicht lijkt het me ook niet te doen.
Er zijn volgens mij een tig standaard schema's... Als daar iets van Uhm, dus gewoon even herhaling wat nare man zei, maar dan in andere woorden hehe :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21. |