Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   auteursrecht op opbouw (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1048543)

Lucky Luciano 20-12-2004 15:06

auteursrecht op opbouw

Ik vroeg mij zo af of er auteursrecht zit op de opbouw van een boek of gedicht ofzo. Bij muziek lijkt het me nl wel op de melodie zitten. Maar bij boeken en gedicht dan? Dus bijvoorbeeld het tijdsverloop, hoofdstukkenindeling, flashback etc. Dan je zeg maar alleen de inhoud veranderd. En bij gedichten bedoel ik dan niet het rijmschema alleen maar ook de alliteratie en asonantie ed.

Ik kon op google er niets over vinden :s

nare man 20-12-2004 16:34

Op boeken en gedichten rust sowieso auteursrecht. Dat rust dan wel op het boek of gedicht als geheel. Het is enigszins onnuttig om ook op elk afzonderlijke strofe, hoofdstuk et cetera een apart auteursrecht te doen rusten, omdat ook het overnemen van bijvoorbeeld een enkele passage al een inbreuk is op het auteursrecht dat op dat boek rust.

Lucky Luciano 21-12-2004 13:13

Citaat:

nare man schreef op 20-12-2004 @ 17:34 :
Op boeken en gedichten rust sowieso auteursrecht. Dat rust dan wel op het boek of gedicht als geheel. Het is enigszins onnuttig om ook op elk afzonderlijke strofe, hoofdstuk et cetera een apart auteursrecht te doen rusten, omdat ook het overnemen van bijvoorbeeld een enkele passage al een inbreuk is op het auteursrecht dat op dat boek rust.
Ja dat snap ik. Maar ik bedoel dat ook niet op de inhoud ervan, maar op de opbouw. Ik zal voor gedichten een kort voorbeeld geven, want dat is makkelijker dan voor een boek.

dichtschema:

aabb alliteratie op b1
abab asonantie op b2 en a1
abba hyperbool
acab assonantie op c
abbc retorische vraag

Mag je dit dan gewoon overnemen, maar dan wel de tekst veranderen?

nare man 21-12-2004 13:14

Ik denk het wel. Immers, anders zou je middels het auteursrecht een volledige dichtvorm kunnen uitsluiten van verder gebruik en dat is natuurlijk onzinnig.

Lucky Luciano 21-12-2004 13:19

Citaat:

nare man schreef op 21-12-2004 @ 14:14 :
Ik denk het wel. Immers, anders zou je middels het auteursrecht een volledige dichtvorm kunnen uitsluiten van verder gebruik en dat is natuurlijk onzinnig.
ok mooi, dat d8 ik nl ook al :)

little nemo 21-12-2004 13:44

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 20-12-2004 @ 16:06 :
Ik vroeg mij zo af of er auteursrecht zit op de opbouw van een boek of gedicht ofzo. Bij muziek lijkt het me nl wel op de melodie zitten. Maar bij boeken en gedicht dan? Dus bijvoorbeeld het tijdsverloop, hoofdstukkenindeling, flashback etc. Dan je zeg maar alleen de inhoud veranderd. En bij gedichten bedoel ik dan niet het rijmschema alleen maar ook de alliteratie en asonantie ed.

Ik kon op google er niets over vinden :s

nouja, los van of het mag of niet is het natuurlijk onmogelijk om te bewijzen dat je zoiets kopieert van iemand...

Fade of Light 21-12-2004 14:14

Uit logisch opzicht lijkt het me ook niet te doen.

Er zijn volgens mij een tig standaard schema's... Als daar iets van auteurs'recht' op zou zitten, dan sluit het veel te veel uit :)

Uhm, dus gewoon even herhaling wat nare man zei, maar dan in andere woorden hehe :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.