![]() |
kamer
heey
Hoe kun je je een kamer veroorloven zonder geld van je ouders?? Gaat dat lukken denken jullie? Het is namelijk behoorlijk duur allemaal als je de huur, het collegegeld, de boeken, je eten, en extra's erbij optelt.. Ik heb wel een baantje, maar daar moet ik abonnementen enzo van betalen. En volgens mij is de studiefinanciering en beurs ook niet genoeg voor alles. Groetjes! |
Inderdaad, op kamers wonen, in je studiekosten voorzien en ook nog een beetje leuk leven is heel erg moeilijk. Dan zul je echt in de avonduren en de weekends flink moeten bijklussen.
|
als je helemaal geen geld krijgt van je ouders, dan krijg je dus wel zo'n 450 euro stufi per maand (als je uitwonend bent)...? Nouja, dan studie 180 p/m, verzekering 40, eten 80 (kan best als je zuinig doet), kamer 200 (is wel te vinden in de meeste studiesteden), dan kom je op 500 euro per maand... dus dat gaat niet lukken. Maar om er zo'n 100 e/maand bij te verdienen, hoef je maar zo'n 5-8 uur per week te werken.
|
Maar je kan je ouders toch wettelijkverplichten bij te betalen?
Alimentatie ofzo |
Dan heb je nog een goedkope kamer, voor tweehonderd euro...mijn broer studeert in Enschede (zo ongeveer de stad met de minste kamernood) en daar betaalt hij al minstens 225 euro voor een redelijke kamer. Moet je nagaan wat je in Utrecht of Amsterdam betaalt.
|
ja, inderdaad. Erg duur allemaal :( Maar ouders zijn financieel niet verplicht je te helpen als ze het financieel niet aankunnen....
Wel alvast bedankt voor de reacties :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ah, als je ouders helemaal niets bijdragen, kan je als je dat nodig vind een of andere wet naleven. Je laat je dan scheiden ofzo van je ouders. (zal vast wel op ib-groep.nl staan). Maar ik weet niet wat de extra gevolgens zijn. En je kan trouwens ook nog wat lenen.
|
Met een bijbaan, uitwonende beurs en aanvullende lening moet het haalbaar zijn..
|
gewoon gaan lenen bij de ib-groep :cool:
|
Citaat:
Ik ga (als ik door alle selecties heen kom) pilotenopleiding volgen, en vind dat ik echt niet van mijn ouders kan verlangen dat ze dat gaan betalen |
Citaat:
Als het kind per se een afwijkende opleiding wil doen die tienduizenden euro's kost (pilotenopleiding zelfs nog meer, in de orde van honderdduizend) dan moet het ook zelf meer bijdragen. Net als wanneer het kind door eigen schuld langer over een opleiding doet. Je kunt niet verwachten dat de ouders dan bijspringen. In dat kader is het misschien wel handig om je studiekeuze enigszins te laten afhangen van de toekomstverwachtingen die je ermee hebt, als je veel moet bijlenen. Het is niet bepaald een pretje om als pas afgestudeerd historicus, cultureel antropoloog of filosoof met een studieschuld van 25.000 euro te zitten. |
Citaat:
amsterdam en utrecht vallen hierbij niet onder 'de meeste steden' :P maar dan kun je in almere of zeist gaan wonen. |
je kan bijlenen..
idd, als je een baatje wil kan je weinig leuks nog doen :s tis niet geweldig geregeld |
Tsja zonder de steun van mn ouders had ik flink veel noeste arbeid moeten verrichtten als ik had willen leven op de manier die ik nu doe.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
misschien had je dan ook moeten sparen ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar even ontopic: zonder ouderbijdrage is het met alleen de basisbeurs inderdaad niet te doen om alles te betalen maar je kan genoeg geld lenen van de ibgroep, waarvoor je 17 jaar de tijd hebt om terug te betalen (wanneer je het maximale leent en er 17 jaar over doet om terug te betalen, hoef je maar ongeveer 150 euro per maand terug te betalen, wat natuurlijk niet veel is na een studie) |
Citaat:
@Shadow Of Death: Ik vind 150 euro per maand best aardig wat, zeker als je je bedenkt dat je misschien ook wel een huis wilt kopen en je daar dan ook een lening voor af moet sluiten die je ook af moet betalen. En het lijkt wel ideaal zo'n lening, maar je moet toch iets van 4% rente betalen en dat kan behoorlijk oplopen. |
Citaat:
Als je uitwonend bent krijg je aanvullende beurs (220 euro ofzo per maand), en als je er nog bij werkt... Ik werk 6 uur in de week en heb ongeveer 200 euro in maand hiervan. 6 uur in de week werken vind ik niet erg veel. En kom je er niet met je geld, dan kan je altijd nog bijlenen bij de ib-groep. Dat is toch geen schande. En tsjaa dan moet je mss wel een beetje zuinig aan leven en kan je niet elke dag port schenken bij wijze van... Ook is het zo dat nu toch ook je ouders dingen voor je betalen, zoals je eten. Dat zouden ze dan dus eventueel kunnen blijven doen (als is het maar een klein bedrag per maand). Daarnaast heb je het in je begin post over abonnementen, maar over wat voor abonnementen heb je het dan? Ik heb namelijk nergens een abonnement :confused: Mijn kosten: per maand Kamer 219 Eten 100 Verzekering 3 Collegegeld 130 (?) Sportkaart 5 Extra kosten 120 (--> dis wel een schatting, erg verschillend) (zoals kleren, uitgaan, tel. etc) ------------------------------------- Tot 577 Inkomen: 490 Als ik geen geld van mijn moeder zou krijgen zou ik een Tekort hebben van een kleine 100 euro, die je dus mss kan krijgen door een hogere aanvullende beurs, of door een paar uur in de week meer werken, of dus anders door een lening. Ik heb wel een beetje snel een schatting gemaakt van mijn kosten, al klopt het trouwens wel aardig. Het is mss wel wat lastig om helemaal niks te krijgen vna je ouders, maar het is dus wel haalbaar. |
Werken, lenen bij de IB, verhoogde Stufi
|
dat word overuren maken
|
Citaat:
t voordeel is dat het volgens mij belastign aftrekbaar is, kan heel veel schelen, dus dan valt het allemaal nog mee |
ik betaal 165,- euro, altans mijn ouders. (heerlen en voor maar 11 a 12 vierkante meter maar doet erniet toe)
mijnouders betalen alles voor mij. het enigste wat ik moet dokken is het eten. en dat lukt makkelijk van de stufi en mijn bijbaantje. BTW je ouders zijn toch verplicht om tot je 18e te betalen (mits je niet getrouwd bent of geweest ofzoiets) Na je 18 ben je volgens de wet volwassen dus dan hebben je ouders het recht om te zeggen dat je het zelf moet betalen. Maar volgens mij staan in veel contracten ook, in mijne in ieder geval wel. Dat als je geen geld hebt dat je ouders dan verplicht zijn om de schulden af te betalen. Mijn ouders moesten het huurcontract ook tekeken. en dat had iedereen bij ons in huis, dus omdat ik minderjarig was had er niets mee te maken. |
Lening afsluiten bij de IBgroep
|
Citaat:
@MevrouwM: 220 euro per maand is de basisbeurs die iedereen krijgt, daar boven op krijg je soms nog een aanvullende beurs afhankelijk van het inkomen van je ouders. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38. |