Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   logopedie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1049551)

troubie 21-12-2004 13:22

logopedie

Hey,
graag zou ik volgend jaar in Leuven of Gent logopedie studeren. Het staat wel nog niet vast dat het dat wordt, maar ik denk er wel vaak aan. In tegenstelling tot wat je nu misschien zou denken is mijn eigen spraak niet echt alles... Echter, de vakken interesseren me enorm. Het zou natuurlijk ook stom zijn voor te kiezen voor logopedie en dan geen job te vinden omdat je zelf een te slechte articulatie en slikproblemen hebt... :rolleyes: Nu vroeg ik me af: kan ik te weten komen of ik geschikt ben voor die richting ('k bedoel of mijn eigen problemen nou een te grote rol spelen of dat ze niet onoverkomelijk zijn). Moet ik daarmee naar een logopedist gaan, maar dat is ook zo stom? Of bij een studentenarts? Of bij de faculteit zelf, misschien kunnen zij zo'n onderzoek uitvoeren? Weet iemand hoe dat gebeurt of heeft iemand daar ervaring mee? Weet iemand waarheen ik het best ga?

troubie
xxx

morango 21-12-2004 16:27

waarom ga je niet gewoon naar een opendag?

alpha 22-12-2004 10:19

Voor logopedie krijg je in Nederland volgens mij altijd een test. Ik denk overigens niet dat het erg hoeft te zijn. Maar, idd, ga eens naar een open dag en vraag het daar eens.

Sterretje86 02-01-2005 21:37

Voordat je in Nederland aan een logopedie studie mag beginnen moet je altijd een test uitvoeren over je eigen stem... Das natuurlijk ook wel logisch... Stel dat je een logopediste hebt die zelf niet goed kan praten...

Smiley_Knorretje 20-01-2005 22:16

Is er geen toelatingsonderzoek voor die opleiding in België?
In Nederland namelijk wel.
Je kunt dus niet eens beginnen aan de opleiding als er (verwachte) belemmeringen zijn in jouw stem en spraak.
Laat staan dat je logopedist kunt worden als je zelf een afwijking hebt die je niet kunt verbeteren...

Als er in België geen toelatingsonderzoek is (wat ik me nauwelijks kan voorstellen), vraag dan inderdaad eens een advies aan een logopedist (zoek een adres en bel gewoon op, en ga desnoods via je huisarts). En anders: gewoon aan de opleiding beginnen. Je kunt een hoop aan jezelf veranderen als je wilt hoor. Na 2 jaar op de opleiding is nog niemand klaar met zijn eigen stem & spraak...

Succes (en voor vragen mag je altijd PM-en of mailen :))

doezel 21-01-2005 19:27

Citaat:

Smiley_Knorretje schreef op 20-01-2005 @ 23:16 :
Is er geen toelatingsonderzoek voor die opleiding in België?

Ik dacht van niet. Er zijn er alleen nog voor dokter, tandarts en kunst.

tourmalijn 27-03-2005 18:52

Citaat:

troubie schreef op 21-12-2004 @ 14:22 :
Hey,
graag zou ik volgend jaar in Leuven of Gent logopedie studeren. Het staat wel nog niet vast dat het dat wordt, maar ik denk er wel vaak aan. In tegenstelling tot wat je nu misschien zou denken is mijn eigen spraak niet echt alles... Echter, de vakken interesseren me enorm. Het zou natuurlijk ook stom zijn voor te kiezen voor logopedie en dan geen job te vinden omdat je zelf een te slechte articulatie en slikproblemen hebt... :rolleyes: Nu vroeg ik me af: kan ik te weten komen of ik geschikt ben voor die richting ('k bedoel of mijn eigen problemen nou een te grote rol spelen of dat ze niet onoverkomelijk zijn). Moet ik daarmee naar een logopedist gaan, maar dat is ook zo stom? Of bij een studentenarts? Of bij de faculteit zelf, misschien kunnen zij zo'n onderzoek uitvoeren? Weet iemand hoe dat gebeurt of heeft iemand daar ervaring mee? Weet iemand waarheen ik het best ga?

troubie
xxx

Je zou zelf ook logopedie kunnen volgen :o

Fantôme 09-04-2005 14:02

Citaat:

sazyah schreef op 27-03-2005 @ 19:52 :
Je zou zelf ook logopedie kunnen volgen :o
hm-m idd :)
een meisje dat ik ken heeft ook eerst logopedie gevolgd voordat ze de studie ging doen.

tourmalijn 09-04-2005 14:36

ja dat doe ik zelf nu dus ook :cool:

Fantôme 11-04-2005 15:48

Citaat:

sazyah schreef op 09-04-2005 @ 15:36 :
ja dat doe ik zelf nu dus ook :cool:
:) vandaar die " :o " toen je het zei... 'hinthint'. Lol.
Heb je het idee dat het werkt? (om ff btje ontopic te blijven)

tourmalijn 11-04-2005 16:08

Ja ik vind van wel
Maar je kunt zo ook een idee opdoen hoe het straks in de praktijk werkt

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.