Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   En de bodes droegen mutsen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1051589)

Reem 23-12-2004 13:35

En de bodes droegen mutsen

Ik heb vandaag iets moeten horen,
wel twee maal in totaal.
(Ken je nog het Kerstverhaal?)
Jezus wordt niet meer geboren.

Ik zie nog lichtjes in de regen,
die sneeuw had moeten zijn.

Miljoenen kaarten zijn geschreven
- ik heb zelf ook gekregen -

maar waar is Kerst gebleven?

annia 24-12-2004 11:53

Ik vind het een mooi gedicht. Alleen betrapte ik mezelf erop dat ik hard aan het speuren was, naar een wat meer achterliggende betekenis. En ik kon die toch niet vinden, maar misschien is het gewoon mijn bui. simpel maar mooi

CSN 24-12-2004 13:28

Je begint heel sterk. De eerste zes regels vind ik echt erg goed. Het einde is dan wat standaard naar mijn mening, ik denk door de rijm geschreven/gebleven. Niet omdat het geforceerd klinkt, want geforceerd vind ik het niet, maar ik had het mooier gevonden als je de laatste regel op 'zijn' in de zesde regel had laten rijmen. Nu klinkt het een beetje onafgemaakt.

Reem 25-12-2004 12:53

:) Bedankt voor de reacties. Ik was zelf inderdaad ook niet tevreden over de tweede strofe. Ik heb er nog over na gedacht en er het een aan ander aan veranderd:

wel twee maal in totaal.

Geen sneeuw echter, maar regen;
waar is Kerst gebleven?

Over de achterliggende betekenis: daarover laat ik me nog even niet uit. :p

JackieZ 25-12-2004 13:34

Citaat:

CSN schreef op 24-12-2004 @ 14:28 :
Je begint heel sterk. De eerste zes regels vind ik echt erg goed. Het einde is dan wat standaard naar mijn mening, ik denk door de rijm geschreven/gebleven. Niet omdat het geforceerd klinkt, want geforceerd vind ik het niet, maar ik had het mooier gevonden als je de laatste regel op 'zijn' in de zesde regel had laten rijmen. Nu klinkt het een beetje onafgemaakt.

Goede Fee 25-12-2004 21:22

Ik vind de eerste en de laatste strofe echt goed. :)
Het midden is ietwat vaag vind ik. Ik weet niet precies wat je hier éxtra mee wilt bereiken. Hmmm, misschien past het er daarom juist wel bij. Ik denk er nog even over na. :)

Heb je dit gedichtje op de kaart gezet?

Halogeen 25-12-2004 21:26

Bweh is het zo moeilijk?

Het gaat er toch gewoon om dat kerst geen kerst meer is...

Ik erger me vooral aan het metrum. Die zin: Jezus wordt niet meer geboren, daar struikel ik echt over. Net als: waar is kerst gebleven. Ik verwacht steeds of meer of minder lettergrepen.

Mutant_oud 25-12-2004 22:30

De 2e versie vind ik minder. Echter en maar is trouwens hetzelfde en klinkt nogal stom.

Zelf heb ik ook gekregen zou ik mooier qua vorm vinden

Jezus wordt niet meer geboren vind ik een mooie zin, maar de hele eerste strofe vind ik minder.

Maar ik weet het niet, het idee is leuk, al worden we rond Kerst niet alleen overspoeld met knusse gezelligheid maar ook evenhard met de vraag waar de gedachte achter Kerst naartoe is. En dat wordt ook saai. Het valt te bewerken, maar het totaal is voor mij nix.

Thoughtful 26-12-2004 20:14

Citaat:

Mutant schreef op 25-12-2004 @ 23:30 :
De 2e versie vind ik minder. Echter en maar is trouwens hetzelfde en klinkt nogal stom.

Hier toch niet? Nu begin ik te twijfelen. Dat echter zou je inderdaad wel weg kunnen halen zonder dat de betekenis verandert, maar dat maar toch niet?

Jammer dat dat lichtjes in de tweede versie niet meer zit, dat vond ik juist mooi?
En dat Jezus wordt niet meer geboren. loopt volgens mij wél?

Verder vind ik het trouwens wel een mooi gedicht. Simpel maar mooi :)

Woodstock 27-12-2004 14:06

titel is leuk. Kerstmanmutsen?

een beetje pessimistisch toch wel... laten we zorgen dat het niet waar is.

Reem 27-12-2004 14:30

Bedankt allemaal. :)

@ Goede Fee: Nee joh, dit heb ik natuurlijk niet op de kaart gezet. :)
@ Halogeen: Het Kerstgevoel wordt nog meer weggevaagd als je een dag van tevoren te horen krijgt dat iemand in je omgeving voor de tweede keer een miskraam heeft gehad.

Halogeen 27-12-2004 14:40

Citaat:

Re3m schreef op 27-12-2004 @ 15:30 :
Bedankt allemaal. :)

@ Halogeen: Het Kerstgevoel wordt nog meer weggevaagd als je een dag van tevoren te horen krijgt dat iemand in je omgeving voor de tweede keer een miskraam heeft gehad.

wat verschrikkelijk. Ik had het er echter nooit uitgehaald en gelukkig mutant ook niet.

Reem 27-12-2004 14:44

Ja, zoiets verstop ik graag diep in een gedicht.
Maar ja.

CSN 27-12-2004 15:52

Wat ontzettend erg voor jou en je omgeving ook. Ik wens je veel sterkte toe.

Met die betekenis in het achterhoofd wordt je gedicht opeens veel duidelijker en zo raakt het me ook meer. De eerste versie vind ik mooier dan de tweede.

audio bully 28-12-2004 12:27

jezus! das klote voor joh!

je gedicht was wel heel mooi, nu zie ik ook waar je het uit had kunnen halen.

zonnestoeltje 28-12-2004 14:15

Citaat:

Re3m schreef op 23-12-2004 @ 14:35 :
wel twee maal in totaal.

Ik zie nog lichtjes in de regen,
die sneeuw had moeten zijn.

maar waar is Kerst gebleven?

vin deze t mooiste, alleen de zin -ik heb zelf ook gekregen- loopt niet, t lijkt net of dr nog een woord mist of zow:S
en jah...als je t zegt, kun je de betekenis duidelijk uit t gedicht halen, vin t verder egt mooi verwoord (y)

audio bully 28-12-2004 16:35

ow vind het zinnetje

-heb zelf ook gekregen-

juist heel erg mooi, schept een beetje zo'n oud sfeertje

wel grappig

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.