![]() |
Economie
Regelmatig hoor ik om mij heen mensen over "de slechte economie" of uitspraken als "sja met deze economie zou ik dat niet doen" en "het gaat Nederland economisch niet goed" of zelfs "de inflatie stijgt dit jaar met 3.5%".
Ik vraag me af wat de fuck er eigenlijk aan de hand is met de mensheid. Economie is gewoon een uit de hand gelopen ruilsysteem. Economie is er om de mens te dienen. Net zoals een land een verzameling is van een groep mensen, zo is een economie een verzameling van handige manieren om makkelijk in het levensonderhoud te kunnen voorzien. Het lijkt er echter op alsof de politiek alleen nog maar voor de economie leeft, en landen zoals Amerika alleen maar "het landsbelang" veilig willen stellen. Maar is economie niet gewoon een holle schil? Hoe heeft een ruilsysteem uit kunnen groeien tot zo een walgelijke vorm van samenleven? Een vorm waarbij ik liever niet betrokken wil zijn. De VVD-ers hoor je de hele tijd over "als de economie eenmaal aantrekt gaat het weer goed met Nederland". Waar hebben deze mensen het toch over? het maakt me zo kwaad! Hier moet iets aan gedaan worden! Het lijkt erop alsof we geregeerd worden door economie, en "landsbelang". Hoe kijken we hier filosofisch tegen aan? Wat moet er gebeuren om dit te stoppen? |
Ja het is zeker frustrerend. Maar het is iets waar wij niks aan kunnen doen. (voor nu dan)
Het wordt in stand gehouden door het kapitalisme en de hardcore kapitalisten. Rijke mensen en politici. Wat er moet gebeuren om het te stoppen? Ik weet zeker dat wat meneertje Marx zei wel waar zal zijn. Een revolutie. |
Citaat:
Vanavond half 8 op het Binnenhof? :P (Ik probeer die suggestie niet belachelijk te maken trouwens, ik vind het een goed idee. ik ben ook voor revolutie, maar wel zonder geweld) |
Ook als je de economie terug brengt tot een ruilsysteem in zijn allersimpelste vorm krijg je nog welvaartsverschillen en mensen die andere mensen kunnen dwingen dingen te doen of te dulden. De 'commodity' die de basis vormt voor een ruilsysteem is namelijk nooit onuitputtend, dus schaars. Sommige mensen zullen er dus meer van hebben en anderen minder. De mensen die er meer van hebben zullen op de mensen die er minder van hebben invloed kunnen uitoefenen. Er zullen mensen zijn die beter in staat zijn het ruilmiddel te bemachtigen dan anderen. Zo ontstaan klasseverschillen. Verder kun je natuurlijk ook de intrinsiek menselijke eigenschap 'hebzucht' niet uitsluiten, die zijn intree doet zodra er een schaars ruilmiddel in een samenleving wordt geďntroduceerd.
|
Het gaat erom dat mensen in Nederland minder goed in hun behoeften kunnen voorzien dan voorheen. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er veel werkeloosheid is. Dat komt doordat er meer mensen in de potentiële beroepsbevolking zitten dan dat er banen zijn. Zo zijn er nog wel meer dingen waar je aan zou kunnen zien dat het slecht gaat met de "economie".
En ja, de regering vindt het belangrijk dat mensen in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien en daar is geld voor nodig. Jij bent het daar kennelijk niet mee eens. Om even op marx terug te komen, volgens marx is er een groot proletariaat nodig om een revolutie te ontketenen. Lenin was het daar niet mee eens, net zoals jij (aangezien ik niet meen dat het leeuwendeel van Nederland voor een revolutie is), en we weten allemaal wat daar van komt. en deze zin: "Het wordt in stand gehouden door het kapitalisme en de hardcore kapitalisten. Rijke mensen en politici." :rolleyes: :rolleyes: :nono: :rolleyes: :rolleyes: |
Citaat:
maarre: economie is wel belangrijk voor het wel en wee en het goed draaien van een land, wil het niet in chaos storten lijkt me, maar ok, daar ga ik later maar verder op in, want ik heb geen zin meer om te typen (moe....) |
Dat het slecht gaat met de economie is propaganda uit Den Haag. Zolang de economie niet krimpt zie ik geen reden om te beweren dat het "slecht" gaat. Sterker nog, de economie van Nederland is nu groter dan tijdens de economische hausse van 1999-2000.
Als maar schreeuwen dat het "slecht" gaat wordt op een gegeven moment een self-fulfilling prophecy. Daarom doet Nederland het qua economische groei ook zo slecht in vergelijking met andere EU-landen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ook weer zoiets achterlijks. Zucht, nou ja, ik zal wel nooit de economie kunnen accepteren. Het is jammer dat andere mensen altijd zeggen dat verandering onmogelijk is. Ik wil er wel in geloven hoor. |
Ik vind het ook nogal dom. Maar het is wel zo. Als morgen iedereen zijn aandelen verkoopt gaan alle bedrijven falliet en is iedereen werkloos. Tja...
|
Citaat:
1. How how my friend,... economie is een wetenschap!!!! Het begrijpen ervan is een kunst opzich en het laat zich heel goed besturen zelfs! 2. De mens beinvloed zelf de economie... daarom roept men ook om bestedingen te doen en het lef te hebben je spaargeld uit te geven! 3. zie 1 4. als de economie weer aantrekt zal het inderdaad weer bter gaan door dat er dan weer meer geld circuleert. Niet alleen zal de welvaart stijgen, ook zal het levensgeluk van de mensen stijgen en ontplooingskansen... Ik zou je wel lesje macro economische ontwikkelingen willen geven Je kijkt er tegen aan met een blik van een huisvrouw,.... veel te simplistisch! |
Citaat:
maar dat is niet mere mogelijk dankzij de EU |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de politieke staatskeuze staat los van een te volgen beleid! in de EU hebben we er echter voor gekozen om het zoveel mogelijk op z'n loop te laten... beetje jammer... |
Citaat:
|
Laten we wel zijn dat we nu ook met structurele werkeloosheid te maken hebben. Dit kan pas worden opgelost nadat de conjuncturele werkeloosheid kan worden opgelost. Maar door de EU normen kan dat niet. Dus heeft ons kabinet bedacht dat ze dan maar moeten snoeien in de overheidsuitgaven en bezuinigen om de bestedngen (incl sociale voorzieningen). Het huidige kabinet heeft trouwen ook de briljante plannen al bedacht om het kabinet over een jaar of 15 ongeveer voor een groot probleem te stellen door de collegegelden voor 'trage' studenten te verdrievoudigen.
|
Citaat:
ik ken zoveel mensen die x op x de verkeerde keuze maken,... dan moet je het ook maar zelf weten. Betalen of gewoon aan het werk gaan in een fabriek! Ik krijg gewoon 4 jaar studiefinanciering en daarna sta ik er alleen voor!? Ik red het wel gewoon in 4 jaar? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
goede oplossing (Y) |
Citaat:
In dit land is studeren mogelijk en zal het ook altijd blijven. |
Citaat:
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: wauw |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb in twee jaar niet-lenen al een studieschuld opgebouwd van 6400 euro. :D Komt omdat ik een hoge aanvullende prestatiebeurs heb en absoluut geen uitzicht op afstuderen. :D
|
Citaat:
echt waar, stoor me steeds meer aan jou reacties! jij projecteert alles zo op je eigen situatie, plaats het eens in een groter geheel? Of projecteer het eens op de grote groep ipv op de kleine minderheid? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens, krijg ik in deze topic nog antwoord? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Laat me raden? jij bent een Betá-student? En wat ik bedoelde met die opmerking: jij kun niet discuseren/forummen over een onderwerp zonder het op jezelf te projecten? Ik vind het echt bullshit om te zeggen dat Betá studenten belangrijker zouden zijn als een student aan bv een kunstacademie? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01. |