![]() |
Wat is verbeelding?
Wat is verbeelding en hoe kan het ontstaan? En hoe heeft de moderne wetenschap het bestaan ervan bewezen? Wanneer en welke personen kunnen verbeeldingn krijgen?
|
Verbeelding is wat er gebeurt als je niet met je hart kijkt maar met je kijken hart.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ver·beel·ding (de ~ (v.), ~en, ~en)
1 verbeeldingskracht => fantasie 2 verkeerde voorstelling => inbeelding 3 verwaandheid => arrogantie 4 uitbeelding Dus bijvoorbeeld het zien van waanbeelden, het geloven in een god. Eigenlijk over het algemeen dingen voorstellen die er niet zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
verbeelding is een zekere vorm van inbeelding of arrogantie. iedereen kan het krijgen en iedereen heeft het in zekere zin. het onstaan ligt denk ik niet in je omgeving, maar gewoon in je psyche. en die zit in (vrij wel ;)) elk mens. verbeelding is niet het tegenovergestelde van ootmoed, maar de afwezigheid van het eerstgenoemde. druk het een de kop in, en het ander komt boven.
wat is nu je doel>? |
Citaat:
Je kan je ook een minderwaardigheidscomplex hebben terwijl je niet minderwaardig bent. Dan verbeeld je jouw minderwaardigheid. Je verbeeld iets negatiefs over jezelf, dat is toch geen arrogantie :s |
Citaat:
|
Verbeelding bezit iedereen in principe. Vooral onder extremere omstandigheden verbeelden mensen zich meer dan onder minder extreme omstandigheden. Wetenschappelijk gezien heeft het te maken met een overheersende rechter hersenhelft (creatief), deze vult een behoefte uit de linkerhersenhelft aan, terwijl die behoeft in werkelijkheid niet aanwezig hoeft te zijn.
|
is verbeelding niet het proberen te faken van zintuiglijke waarnemingen?
|
Citaat:
Wat ik dus bedoelde is dat verbeelding is wat er gebeurt als je niet werkelijk kunt zien, maar als je de dingen ziet zoals je wilt dat ze zijn. edit; je kunt je natuurlijk wel dingen verbeelden door een psychische aandoening, of drugs..:P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het heeft voor een groot deel ook te maken met de manier waarop je hersenen de signalen uit de ogen verwerken. Omdat het niet efficiënt is alles precies te bepalen, doen de hersenen een "educated guess" over wat er "waarschijnlijk" is (bijvoorbeeld bij de blinde vlek).
|
Citaat:
anyway, ik wil wat opmerken over dat scheppend vermogen. ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar ik heb ergens meegekregen dat jij in je verbeelding alleen maar waarnemingen kunt "faken" die je al eens gehad hebt. zeg maar op de volgende manier: je hebt wel eens appelsap gedronken, en je hebt ooit in een perzik gebeten, dan kun je je ook verbeelden dat je een appel eet. ergens is dat logisch, als je bedenkt dat je van alles wat je je verbeeld in ieder geval weet wat het moet voorstellen. het scheppende gedeelte van verbeelding wordt daar enigzins door beperkt vind ik. |
HAAAAAAAAAAAAAII!!
er wordt wel gezegd dat verbeelding datgene is dat de mens denkt te zien maar wat in de werkelijkheid niet te zien is, de fantasie van de mens is dus op hol geslagen. maar er zijn veel dingen die er wel zijn, maar die je niet ziet hoe verklaar je dat dan, dat is geen verbeelding toch maar kan je dat bewijzen? bijvoorbeeld; er gebeuren veel onverklaarbare dingen: geesten. deze zijn er wel maar niet iedereen kan ze zien, degene die ze wel zien worden voor gek verklaard, tegen hn wordt gezegd dat ze het zich hebben verbeeld. maar hoe weet je nou wie er gelijk heeft? het geloof is ook iets, het merendeel van de wereld gelooft in een god, terwijl de meesten zeggen hem niet te kunnen zien, is dit dan verbeelding als je hem wel ziet? of zijn die mensen gewoon gek omdat het merendeel hem niet ziet. je kan niet van iets zeggen dat iets verbeelding is omdat jij het toevallig niet ziet en een ander wel. DOOEEEIII!!!! |
Citaat:
|
verbeelding staat de mens in staat zich ook in andere mensen in te leven. De basis van onze ethiek. ;)
|
Citaat:
Ik denk dat het vooral als beschermingsmechanisme ontstaat, net zoals je als klein kind uit ervaring weet wat er gebeurd als je je hand in het vuur steekt. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kan wel zijn, maar tis toch iets anders
|
Citaat:
|
Verbeelding heb je denk ik wel degelijk meer controle over en je weet dat het niet echt is (een geestelijk gezond persoon in ieder geval).
|
Citaat:
Daarbij, soms kunnen waanbeelden alleen herkend worden door de verhalen en niet fysiek (denk ik!), dus wie is er dan 'gezond' en wie niet? ;) |
Iedereen heeft waanbeelden, aangezien onze hersenen de informatie dia via de ogen binnenkomt uitvoerig bewerken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
een waanbeeld is net iets anders als iemands perspectief. Een waanbeeld is iets zien wat er niet is. Een perspectief is iets zien vanuit een standpunt en/of interpretatie . we hebben allemaal een perspectief , maar we hebben niet allemaal waanbeelden. (zou niet echt best zijn) ;)
|
Citaat:
Mjah, ik heb wel eens gehallucineerd. Maar dan heb je wel hulpmiddelen nodig ;). Citaat:
Njah, ik denk dat het bij dergelijke waarnemingen iets is als; wat de grootste groep ziet, is zo, tenminste in de praktijk. In theorie is het een heel ander verhaal. En ik heb het nu niet over massa-hysterie of -hallucinatie |
Citaat:
|
Citaat:
Enig mogelijke conclusie: de mens heeft altijd waanbeelden. |
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is iets wat bij een gezonde werking van het menselijk lichaam hoort, bij hoe we kunnen zien. Ik zou dat geen waanbeelden noemen. Een waanbeeld is een hallucinatie, die hoort bij een afwijkende werking van het menselijk lichaam.
Het lijkt me niet juist om die 2 dingen over 1 kam te scheren. |
Citaat:
|
Ik stel alleen dát het waanbeelden zijn, zonder verder een uitspraak te doen over het nut ervan. Verder is het meer een taalkundige kwestie om onderscheid te maken tussen waanbeelden die hallicunaties zijn en waanbeelden die dat niet zijn.
|
Citaat:
Conclusie : Ons perspectief is beperkt , maar bestaat niet uitsluitend uit wanen. ;) |
Citaat:
|
Verbeelding is (y)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36. |