![]() |
reactie vergelijking
Best lezer,
Ik zou graag de reactievergelijking van calciumwaterstofcarbonaat(CaHCO3) met natronloog ( NaOH) willen weten en calciumwaterstofcarbonaat met zoutzuur (HCl) Klopt deze? CaHCO3 (aq) + NaOH (aq) --> Ca(OH)2 (s) + CO2 (aq) + Na (aq) uit deze kom ik maar niet uit.. CaHCO3 (aq) + HCl (aq) --> wie kan mij helpen,, bij voorbaat dank! gr. Paul |
HCO3- is een zogenaamd amfolyt --> het kan optreden als zuur en als base.
in de eerste reactie zal HCO3- als zuur optreden en CO32- vormen. we krijgen dan: Ca(HCO3)2 (!!!!!) + 2 NaOH --> Ca2+ + 2 Na+ + 2 CO32- + 2 H2O en dat levert geen calciumhydroxide op want dat is als je vast Ca in water doet (een redoxreactie met water) in het tweede geval krijgen we: Ca(HCO3)2 + 2 HCl --> CaCl2(aq) + 2 H2O + 2 CO2 --> 2 H2CO3 levert dus 2 H2O + 2 CO2 het waterstofcarbonaat treedt nu dus op als base en neemt de H+ van HCl op. |
Please help me
|
Hartelijk dank maar ik snap het nog niet...
Dit was de opdracht a + b heb ik volgens mij goed... Opdracht 6 Amfolyten Op school is een cilinder met koolstofdioxidegas aanwezig. Leidt het gas door heldere kalkwater. Er ontstaat een troebeling. a. Geef de vergelijking van de reactie tussen kalkwater en koolstofdioxide waarbiuj een neerslag ontstaat. Ga door met doorleiden van koolstofdioxidegas totdat de vloeistof weeer nagenoeg helder is geworden: er is een oplossing van calciumwaterstofcarbonaat ontstaan. Verdeel deze oplossing over twee reageerbuizen. Voeg aan de ene buis wat natronloog toe.Voeg aan de andere buis wat zoutzuur toe. b. Geef de vergelijking waarbij een oplossing van CaHCO3 ontstaat wanneer overmaat CO2 wordt doorgeleid. c. Verklaar de waarnemingen wanneer zoutzuur en natronloog worden toegevoegd aan de oplossing van CaHCO3 -------------------------------- Waarnemingen: Wanneer koolstofdioxidegas door kalkwater word geleidt wordt de oplossing troebel. Er ontstaat een neerslag (zie vraag a). Na verder doorleiden ontstaat calciumwaterstofcarbonaat dat nagenoeg helder is. Deze oplossing wordt troebeliger na het toevoegen van natronloog, en helder wanneer we er zoutzuur bij doen. Uitwerkingen: a. Reactievergelijking: CO2 (g)+ Ca(OH)2 (aq) --> CaCO3 (ag) + H2O (l) b. evenwichtsreactie: CO2 (g) +Ca(OH)2 (aq) --> CaHCO3+ (aq) + OH- (aq) c. ??? hoe verklaar ik dat Natronloog ervoor zorgt dat de oplossing van calciumwaterstofcarbonaat troebeliger wordt? en hoe verklaar ik dat Zoutzuur ervoor zorgt dat de oplossing van calciumwaterstofcarbonaat helder wordt? |
kalkwater met CO2 dan moet je dus zien: CO2 + H2O = H2CO3 en die reageert uiteraard als zuur.
--> Ca(OH)2 + CO2 + H2O ( = H2CO3) --> CaCO3 + 2 H2O dus netto: Ca(OH)2 + CO2 --> CaCO3 + H2O wanneer een overmaat CO2 wordt toegevoegd krijgen we dus het evenwicht H2CO3 + H2O <--> HCO3 - + H3O+ wanneer je dus HCl toevoegt houden we een heldere oplossing want CaCl2 is goed oplosbaar. en CO2 verdwijnt als gas uit de oplossing. voegen we echter natronloog toe krijgen we weer een troebeling omdat er het onoplosbare calciumcarbonaat ontstaat. |
ik denk dat ik het snap, heel veel dank.
Dus deze kloppen nu? bij toevoeging natronloog: Ca(HCO3)2 + 2 NaOH --> Ca2+ + 2 Na+ + 2 CO32- + 2 H2O bij toevoeging zoutzuur: Ca(HCO3)2 + 2 HCl --> CaCl2(aq) + 2 H2O + 2 CO2 Jij bent geweldig! |
hallo p..b,
Citaat:
want dan Ca^2+ + 2OH^- => Ca(OH)2 (s). lost namelijk matig op Ks = 4.7E-6 |
heb je niks mee te maken, want het CaCO3 slaat neer en wordt 2 maal zoveel mol carbonaat gevormd als dat er Ca-ionen aanwezig zijn en dus zal al het calcium neerslaan.
dus in die reactievergelijking moet je nog even Ca 2+ en 2 CO3 2- vervangen door CaCO3 + CO3 2- |
hallo s...t,
Grrrrrrrrrrr, je hebt gelijk, maar dan moet... Citaat:
Ca(HCO3)2 + 2 NaOH --> CaCO3 (s) + 2 Na^+ + CO3^2- + 2 H2O |
idd --> heb ook al gezegd dat ie dan dat stukje ff moest veranderen in CaCO3 + CO3 2- :)
|
Citaat:
Thanx guys! |
Citaat:
Je moet goed onthouden: base neemt een proton op en een zuur staat een proton af en de zwakken doen dit onvolledig, resulterend in een evenwicht. HCO3- kan dus twee kanten op en dan moet je dus als je loog en zoutzuur gaat toevoegen wel een zuur-base-reactie op kunnen stellen. Een handig regeltje voor deze reacties, die niet wordt vermeld is: zuur + base --> zout + water Hoop dat je het nu een beetje begrijpt iig |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09. |