![]() |
De Nachtmis
Vanavond gaat een groot deel van Nederland dat nooit naar de kerk gaat wel naar de kerk.
Ben jij iemand, die eigenlijk niet gelooft maar voor de kerst dan toch maar even een bezoekje naar de kerk brengt, en waarom dan eigenlijk, voor het idee dat je dit jaar toch naar de kerk bent geweest, of zit er eigenlijk geen reden achter en is het gewoon traditie. En wat maakt zo'n kerstmis dan specialer dan een gewone zondagse kerkdienst. Tja ik ben ook zo iemand moet ik toegeven...:-) Vorig jaar ben ik voor het eerst van mn leven naar de nachtmis geweest in de katholieke kerk. Mn vriend deed dat al een paar jaar en ik ging dus mee. Dit jaar heb ik zitten twijfelen omdat ik echt niks met het christendom heb en zo'n mis eigenlijk een beetje belachelijk vind, maar ik ga weer. Vooral omdat ik geen zin heb om alleen thuis te zitten. En mn vriend doet het... ook voor de lol denkik, en voor zn (katholieke) grootouders waar we na de nachtmis nog even wat gaan drinken... |
ik persoonlijk heb er helemaal nix mee..
maar 't is wel raar om nooit naar de kerk te gaan en dan met de nachtmis wel bedoel .. slaat eigenlijk nergens op dan |
Ik vind het niet van waarde om dat te doen behalve op het feit na dat het een bijzondere mis is met veel mooie muziek die al gericht is op een breder publiek.
Maar ik voel me zelf niet geneigd om nu opeens wel te gaan...er is niets mis met een kerk, maar ik loop liever door het jaar heen zomaar een keer binnen als ik de aandrang voel dan dat ik het met Kerst zou doen. Ik zeg wel een gebedje voor mensen die het moeilijk hebben, of bepaalde mensen die ik sterkte wens, maar verder hoop ik atlijd maar dat ik erin slaag de kerst-gedachte tot een levensgedachte te maken voor mezelf. :) |
ik ga wel.
Ik houd erg van de rituelen, de verering, het respect, ontzag wat men heeft voor waar zij in geloven. Ik zit daar enkel als toeschouwer maar dat is prima. |
Pft, ik ga nooit naar de kerk, want ik geloof niet, dus ik ga vanavond ook niet.
Dan lig ik met mijn vriendin zondes te begaan, veel leuker. |
:D dat is idd ook erg leuk...
Ach dan doen we dan wel gewoon met de kerstdagen.. Ik ga me denkik ook dood vervelen/ergeren... Maar goed misschien vertellen ze nog iets leuks ofzo... |
Huh nee hoor.
Maar alsnog vind ik het niet hypocriet ofzo hoor, alleen als je gelooft en nooit naar de kerk gaat behalve op kerstmis. Als je niet gelooft doe je het neem ik aan voor de gezelligheid en dat vind ik heel normaal. |
oh, en ik houd van kaarsjes
en met de nachtmis branden er veel veel kaarsjes. |
Ben het met je eens Yab-Yum...
Denk dat mensen die zeggen te geloven alleen geloven voor de peace of mind dat ze niet naar de hel gaan en dan toch maar een keertje in het jaar naar de kerk gaan... |
Ik geloof niet dus ik ga niet. Ik kom alleen in de kerk als een gelovig familielid of bekende gaat trouwen of begraven wordt.
|
Nee, zo iemand ben ik niet.
|
Nee, ik ga sowieso al regelmatig naar de kerk.
|
Ik ben niet christelijk en ik ga (sinds een paar jaar) nooit meer naar de kerk, maar aangezien mijn schoonmam het vroeg gaan mijn vriend en ik vanavond misschien mee.
Had ik zonder uitnodiging waarschijnlijk ook niet gedaan, maar ik moet zeggen dat ik het best een keer mee wil maken. |
Nou ik ga volgend jaar echt niet mee...
Een vriend van me werd sowieso niet goed in de kerk... Maar ik heb wel de hele mis uitgezeten. Ten eerste mega slecht voor mn rug, houten banken, zitten, staan, zitten, staan (kon er geen pijl optrekken wanneer nou wat moest en waarom). Maar ja ik vind het geloof mooi, alleen al die vergiffenis die er werd gevraagd, en ontfermt u over ons en wat allemaal nog meer... nee absoluut niet mijn geloof.. en ik wist nu weer waarom ik vorig jaar ook dacht, volgend jaar niet meer... |
Citaat:
Nog meer mensen ervaringen opgedaan? :) |
Ik ben niet geweest. :cool:
Heb bier zitten te drinken met een stel maten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben niet geweest. Ik geloof niet dus ik vind het onzin.
|
ik ben wel geweest en ik had het gevoel dat ik aan afgoderij deed, dus ik wil eigenlijk niet meer.
|
Citaat:
|
omdat ik dacht: ik zou nu onder de sterrenhemel moeten zitten, en niet in één of ander gebouw waarbij een god wordt aanbeden die niet mijn god is.
En het was daar allemaal zo beperkt...zo...beperkt ja. Er waren wel kaarsjes, godzijdank. En de muziek was ook mooi. |
Citaat:
jammer dat het niet zo beviel was het wel gezellig met familie of was je er alleen? :) |
het was niet gezellig want natuurlijk kregen we ruzie :D
ik was blij dat ik naar bed kon. |
aahh ruzie tijdens de nachtmis :( dat is wel naar
|
dat was na de nachmis
|
Citaat:
ik denk niet dat je familie er voor in is om volgend jara samen met jou kerstnacht onder de sterrenhemel door te brengen? :( |
Citaat:
|
Nee, als ik tussen de schapen wil zitten ga ik wel naar een weiland, kan ik tenminste nog genieten van het landschap.
|
Citaat:
|
Ik ben gister naar de nachtmis geweest hoewel ik elke zondag twee keer naar de Christelijke Gereformeerde kerk ga.
|
Citaat:
Dat zou pas mooi zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
nooit geweest. maar nu is het iig wel te laat :(.
|
ik ben speciaal NIET naar de kerstnachtdienst en de kerstochtenddienst geweest. Onzin diensten met alleen gezang en een korte preek 'omdat de gasten dat zo leuk vinden'. kom nou, de gemeente is geen aapje dat je op commando leuke dingen kan laten doen. christenen aller landen verlaat de kerk bij kerstmis!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben katholiek, maar of ik er nou echt in geloof...nou nee niet echt. ik kom dus in principe nooit in de kerk. (bruiloften, begravenissen etc. dan wel) ik ga me dus ook niet schijnheilig gedragen door met kerst wel te gaan, waarom dan wel? ga OF regelmatig en dan ook met de kerst OF als je er zelden komt ga dan ook gewoon niet.
|
Citaat:
het kan toch gezellig zijn die nachtmis? Je hoeft toch niet perse voor het geloof te gaan. Je kan toch ook het kerstverhaal heel mooi vinden, of de muziek, of de kaarsjes. Niets schijnheiligs aan hoor. |
Citaat:
|
Nee ik ben niet zo iemand.
Ik ga nooit naar de kerk, dus ook niet met kerst. Ik snap niet waarom we met kerst ineens allemaal hypocriet gelovig in de kerk moeten gaan zitten.. |
niet iedereen zit er hypocriet gelovig... Ik vind het idd wel hypocriet als je zegt te geloven en dan alleen naar de nachtmis te gaan... Maar als je niet gelovig bent en alleen voor de gezelligheid ofzoiets gaat dan vind ik het niet hypocriet..
|
Citaat:
|
maar het heeft wel iets speciaals, ja ik deed het ook niet echt voor mn lol... ga volgend jaar ook niet. Maar heb wel echt geluisterd naar alles... zo krijg je toch een scheutje christendom in het jaar zeg maar...:) En na de nachtmis gingen we natuurlijk drinken :D
|
Mwah, gezien de kwelling die sommige dominees zullen zijn voor het 'ongetrainde' oor kun je dat beter voor de dienst doen.
|
ghi... tja... we hadden een pastoor trouwens... Tja katholieke kerk he.... Ach kende al de liederen wel. En hij ging gelukkig niet alleen maar bijbelteksten voorlezen dus was redelijk uit te zitten..
|
Een paar jaar terug een paasmis bijgewoond met mijn ex. Kerstmis zal wel niet veel anders zijn, saai dus.
|
Hoewel ik wel katholiek gedoopt ben, ga ik (bijna) nooit naar de kerk. Dus ook niet met kerst. Om eerlijk te zijn heb ik daar niet zo'n behoefte aan.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44. |