![]() |
[Harddisk] kan dit?
Als mijn moederbord geen grote hd's van bijvoorbeeld 200 gig ondersteund, lukt het dan wel met een externe hd via usb?
|
Een harde schijf die op een gewone controller op het moederbord wordt aangesloten, communiceert via de ATA-aansturing in het BIOS. Als die inderdaad wat ouder is en geen grote schijven aankan, zal die op het moederbord aangesloten schijf niet werken. Echter, een USB-schijf communiceert niet via de ingebouwde aansluiting op het moederbord maar via een eigen interface, namelijk de USB-aansluiting met bijbehorende logica en drivers. Ik zou dus zelf denken dat het wel werkt, maar ik moet je bekennen dat ik het niet zeker weet.
|
Citaat:
|
Ja, nare man heeft gelijk. Ik zou alleen geen externe USB harddisk kopen, USB is daar niet echt voor geschikt (hoge CPU usage; Firewire is in dat opzicht stukken beter). Wat je ook kan doen is een aparte PCI ATA-controller kopen en daar een HD op aansluiten.
|
Zoals D@mien terecht opmerkt, is dan natuurlijk wel nodig dat de Windows-versie die je gebruikt schijven groter dan 128 MB ondersteunt, anders loop je inderdaad weer tegen die SP1-grens aan, ook bij een USB-HD.
|
Citaat:
En een PCI ATA-controller is zoiets als dit? Kan ik daarmee wel grotere HD's gebruiken dan? |
Yep, mits je natuurlijk minimaal XP Service Pack 1 hebt :)
|
Je zou beter nog een S-ata controller kopen, dan kan je S-Ata schijven gebruiken in de toekomst, scheelt toch wel een beetje.
|
Er is ook een reghack voor, moet je maar ff op dit forum zoeken, was 2 manden geleden ook nog een topic over
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05. |