![]() |
konijn heeft diarree en eet niet....
Hallo,
Sinds een paar dagen eet mijn konijn niet en is zijn ontlasting aan de dunne kant, bijna diarree. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij komt verder niet echt ziek op mij over ofzo, zijn oogjes zijn nog helder. Weet iemand wat ik eraan kan doen? Misschien begint hij morgen weer met eten, dan is de kerst voorbij en hoeft hij niet meer bang te zijn dat hij opgegeten wordt... :| |
De tip die mijn dierenarts me gaf: Stoppen met al dat speciale konijnenvoer (alleen heel af en toe) en een dieet van veel hooi en regelmatig groente en fruit. Hij had daarna veel minder last van diarree enzo. (daarvoor regelmatig)
Verder weet ik het ook niet. Ga anders gewoon met hem naar de dierenarts. Als het aanhoud is dat zeker verstandig, anders heb je kans op uitdrogingsverscheinselen. |
Citaat:
Drinkt het konijn nog wel? |
dat kan ik moeilijk controleren want hij krijgt water uit een bakje...
|
Ja, hij drinkt wel, ik heb hem net zien drinken. Het ligt niet aan het voer, dat is precies hetzelfde als wat hij altijd krijgt.
|
Ik gaf mn konijn altijd een stukje beschuit en dat hielp wel een btje, maar ik zou even naar de dierenarts gaan. Je kan beter voor niets naar de dierenarts zijn geweest dan dat je niet geweest bent en je konijn is dood ofzo. En de dierenarts weet waar hij over praat.
|
Dierenarts.
Stoppen met voer geven, alleen maar hooi. Oorzaak is waarschijnlijk teveel voer, fruit/groente of iets nieuws. Of geen hooi? Een konijn moet altijd meer dan voldoende hooi van goede kwaliteit hebben. |
de mijne had dat ook, en 3 dagen later was hij niet meer. Ik hoop dat die van jou wat anders heeft :(
|
Citaat:
|
Meestal wordt het idd een dieet van droog voer, geen normaal voer, geen brokjes, geen groentes en fruit, alleen hooi. Dat vocht moet opgenomen worden. Maar ga voor de zekerheid even naar de dierenarts, je weet nooit wat er aan de hand is... Misschien heeft het beestje wel een ontsteking in de darm of keel, daar wordt je ook niet vrolijk van, maar een hooi dieet heb je dan ook niets aan.
|
Oke, bedankt allemaal. Ik zag net dat hij alweer wat van zijn hooi begon te eten. Als hij morgen nog geen voer heeft gehad ga ik met hem naar de dierenarts.
|
je kan ook altijd even bellen naar de dierenarts :)
|
bij konijnen is het al serieus gevaarlijk als ze ongeveer een dag geen eten hebben gehad. Bij konijnen moet het darmstelsel dag en nacht actief zijn (zo is hun lichaam opgebouwd). Als dit stil komt te liggen kan er gasvorming ontstaat en krijgt het diertje heel veel pijn. Dus zo snel mogelijk naar de dierenarts en vragen om een prikje om het darmstelsel weer op gang te krijgen (werkt direct).
succes! |
HIj begint alweer een beetje van zijn voer te eten!
|
Citaat:
Kijk het niet te lang aan though |
gelukkig joh! En idd niet te lang wachten. Zoiets kan cruciaal zijn.
:) |
Dat zal wel pindakaas zijn he! en dat weet jij dondersgoed deugniet! :nono:
|
hoe oud is jouw konijn? bij oude konijntjes heb je dat probleem wel eens en dan gaan ze dood.. kun je niets aan doen hoor, het is de ouderdom
|
Citaat:
:confused: Dus.. |
Citaat:
Mn handen zitten nu wel onder de krassen en schrammen, geloof dat hij het niet zo leuk vind om een spuit in zn bekje te krijgen. Je moet er wat voor over hebben :) |
awww :)
Gelukkig ben je naar de dierenarts gegaan. En het klopt dat konijnen nooit nuchter mogen zijn!!! Succes met je konijntje, hopelijk wordt ie weer helemaal de oude :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55. |