![]() |
Onlogische theorien.. zoals deeltjesverval
Veel natuurkundige theorien lijken nergens over te gaan.. neem nou deeltjesverval.
Eerst is er de wet van energiebehoud. Komt logisch op me over. Daarnaast heb je het onzekerheidsprincipe. Je kan van een deeltje nooit tegelijk de plaats en de snelheid meten, oftewel de energie en de tijd waarin deze de energie heeft. En hoe meer je weet over het ene, hoe minder over het andere. Hier kan ik ook nog inkomen. Ik snap best dat je foton deeltjes nodig hebt om te meten en dat die het een en ander kunnen verstoren. Maar nu..... "Het blijkt dat een fundamenteel deeltje bij verval verandert in een ander deeltje met minder massa, en een krachtvoerend deeltje (altijd een W-boson, als het deeltje fundamenteel is). Dan kan dit wisselwerkingsdeeltje weer tevoorschijn komen in de vorm van andere deeltjes. Een deeltje kan dus niet gewoon veranderen in een ander soort deeltje, er is een 'intermediair' wisselwerkingsdeeltje, dat bemiddelt bij het verval. In veel gevallen lijken deze tijdelijke krachtvoerende deeltjes de wet van energiebehoud te schenden, omdat hun massa groter is dan wat overeenkomt met de op dat moment beschikbare energie. Ze bestaan echter zo kort dat volgens het onzekerheidsprincipe van Heisenberg toch geen regel wordt overtreden. Het zijn de 'virtuele' deeltjes. " En dan over virtuele deeltjes: "Een gevolg van het onzekerheidsprincipe van Heisenberg is dat energie, of massa, even "geleend" kan worden van het niets, als het maar kort genoeg duurt. In zekere zin gebeurt het niet werkelijk. De wisselwerkingsdeeltjes met schijnbaar teveel massa heten virtuele deeltjes. Virtuele deeltjes overtreden de wet van behoud van energie niet: de kinetische energie plus massa voor en na het verval is gelijk, het virtuele deeltje bestaat zo kort dat het niet waargenomen kan worden." Hoe logisch is dat nou allemaal? Ik heb misschien niet de wiskundige kennis in huis om het echt te kunnen ontkrachten. Maar er zijn al zoveel theorien geweest en ontkracht. Ik denk dat het bij deze ook weer zal gebeuren. Want het beschrijft eigenlijk iets waarbij ze helemaal niet precies weten wat er gebeurd. Hoezo "In zekere zin gebeurt het niet werkelijk" ? Dat is toch geen natuurkunde? En hoe kan het nou dat het verval van een deeltje niet te voorspellen valt? Misschien dat wij het niet kunnen meten, of ooit zullen kunnen meten, maar het zal toch wel aan regels gebonden zijn? Ik geloof gewoon niet in een soort random machine in het heelal die ergens anders z'n willekeurige waardes uithaalt. Of is het wel heel logisch? Ga ik er niet diep genoeg op in? Misschien moet ik er wel de wisselwerkingen en de quarks bij halen om deeltjesverval helemaal te snappen. Dan zou ik dat ook graag horen. Ik snap wel dat de mens vanuit de evolutie gezien niet de kennis in huis heeft om het heelal 'logisch' te kunnen vinden. Misschien is dat wel het probleem. Maar het komt allemaal zo ontzettend idioot op me over. Alsof er gewoon een veel makkelijker systeem moet zijn. De theorie van alles kan toch bijna niet complex van aard zijn? Het wordt hiermee misschien wel een beetje filosofisch, maar hoe is in vredesnaam zo'n compleet at-random systeem van natuurwetten ontstaan? (En ja ik ben atheistisch en compleet niet into er-is-meer ideëen) |
Tsja bijna half 3 he, ik ga ook maar eens naar bed.
|
Maar op quantumniveau geldt ook helemaal niet meer de wet van behoud van massa/energie, maar die van behoud van materie.
Verder lijkt het me dat er ooit wel een verklaring kan komen voor het verval van atomen, ik denk dat we alleen nog niet diepgenoeg het atoom in kunnen kijken. Bovendien komt er bij het ontbinden van een atoom energie vrij, misschien haalt het 'hulpdeeltje' hier ook wel een gedeelte van zijn energie vandaan. Het lijkt me namelijk dat het atoom 'scheurt'. Maar goed, daarvoor heb ik te weinig atoomfysica gehad. |
Het model van virtuele deeltjes is niet bedoeld om 'de werkelijkheid' na te bootsen - het is bedoeld om nauwkeurige voorspellingen te doen. Dat doet dit model. Het hele nut van natuurkunde zit hem nu juist in het feit dat het ons vertelt hoe iets werkt, niet zo zeer waarom iets werkt zoals het werkt, hoewel dat laatste filosofisch gezien natuurlijk het interessantst is.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als er een gemakkelijker systeem zou zijn, waarbij het maar de vraag is wat je onder gemakkelijker verstaat, is het nog maar de vraag in hoeverre zo'n systeem consistent zou zijn met de huidige theorieën. De theorie van alles (even aangenomen dat je hiermee de supersnaartheorie bedoelt) is in die zin complex dat het een beroep doet op verschillende wiskundige disciplines, met name differentiaalmeetkunde en algebraďsche topologie, waardoor deze theorie, zeker als je niet of nauwelijks over de benodigde wiskundige kennis beschikt, inderdaad de vraag oproept of er geen eenvoudiger formulering te bedenken zou zijn. |
Citaat:
Over die complexiteit, ik bedoelde eigenlijk niet hoe het wiskundig complex in elkaar zat. Of het wiskundig moeilijk op te schrijven is dat maakt me niet zoveel uit. Wiskunde is ook maar iets dat we zelf hebben bedacht en misschien met een ander soort systeem zou het wel makkelijker kunnen. Ik bedoel juist de abstracte complexiteit ervan. Alsof er in de oorsprong niet zomaar toevallig iets is ontstaan, maar een heel pakket aan regels, formuleringen, wetten. Dat vind ik zo moeilijk om aan te nemen. Dit is natuurlijk totaal niet natuurkundig onderbouwd en ik kan gewoon onzin zitten te praten nu. Maar stel dat er vele kansen waren op een heelal, wat zijn de kansen dat er zo'n complex iets zomaar ontstond. Niet gewoon een heelal met maar 1 natuurkundige wet. Nu heb ik wel weer eens gehoord dat júist omdat dit specifieke heelal is gevormd, we daar nu over na kunnen denken. En het dus onzin is om je af te vragen hoe toevallig het is dat het ontstaan is. (Ik bedoelde overigens niet de supersnaartheorie, dat vind ik nou weer zo'n prima voorbeeld van een huidig idee dat vast nog wel een keer uitgediept wordt.) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
allemaal acracadabra voor mij,... nooit nara natuur of scheikunde geweest
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
pino's :D jij had zeker ook Wiskunde B??? Wiskunde A: statistiek *bibber* niet echt één van mn favo's. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37. |