![]() |
Waarom geld(bezit) niet gelukkig maakt:
Het gaat over het volgende. Een vriendin van mij hecht veel waarde aan bezit, en ik ben van mening (uit eigen ervaring en door veel te lezen), dat bezit niet de weg tot levensgeluk is. Alleen laat het zich moeilijk onder woorden brengen wat ik haar wil vertellen.
Wie heeft hier krachtige argumenten of voorbeelden waarmee ik haar zou kunnen overtuigen? |
You can't buy more time, cause time won't accept our money. Bad religion geloof ik.
|
Bezit is geen voldoende voorwaarde voor geluk, maar wel een noodzakelijke.
|
geld zelf brengt geen geluk.
wat je ermee kunt doen wel. |
Citaat:
|
Verkrachten.
|
Nee, even serieus, dat kun je natuurlijk niet doen, maar tsja, ik zou zeggen, ze komt het dan nog wel te weten, als haar een keer iets naars overkomt. Ik denk dat het virj moeilijk is om van zo'n "verslaving" aan bezit e.d. af te komen als je nog in de waan leeft dat het gelukkig maakt.
|
Maar waarom maakt geld/bezit niet gelukkig dan?
|
Citaat:
geld maakt niet gelukkig, maar het is wel handig als.. niet overtuigd. begin. zo'n visieuze cirkel weet je wel. |
Als je denkt dat geld je gelukkig maakt, of dat de dingen die je met geld kunt doen je gelukkig maken, dan voel je je misschien gelukkig, maar dieper dan dat geld of die spullen gaat je geluk dan ook niet. Het is dan geen fundamenteel geluk, dat het leven zelf als grondslag heeft.
|
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld - Harrie Jekkers
Kijk, bezit/geld maakt je niet gelukkig, maar het helpt wel een handje :) |
Citaat:
Sowieso al knap als je dat langer dan 3 dagen volhoudt, laat staan dat je gelukkig kunt zijn. |
Geld maakt niet gelukkig omdat:
Stel je voor dat je alleen in een huis zit, een heel groot huis. Overal staan dure spullen, een grote bioscoop met minibar etc etc... Maar stel je eens voor dat je elke avond helemaal alleen moet gaan slapen in dat grote huis, helemaal niemand om je heen. Stel je eens voor dat je een film wilt gaan kijken en dat je helemaal niemand hebt om een film mee te kijken. Je hebt een dure tennisbaan langs je huis, maar de enige waarmee je een potje kunt tennissen is het tennisballen kanon dat aan de andere kant van het net staat. Geld is niet alles, het is alleen makkelijk als je er genoeg van hebt. |
Citaat:
|
Aan jullie heb ik heb ik ook niet veel:p
Ik schrijf er wel een stuk over, dat werkt ook goed. |
Citaat:
|
Citaat:
Die zweverige liedjes ken ik wel: het gewone geluk is oppervlakkig of 'schijn', want het is van korte duur en het echte, esoterische geluk is een permanente staat van zijn. Verlichte mensen zouden dit zogezegd bereikt hebben. Dat zijn echter allemaal manieren om een heel eenvoudig gegeven een misplaatst vleugje van mysterie en aanbidding te geven. Zo'n absolute staat bestaat uiteraard niet, want ik ben van mening dat we de ogen niet mogen sluiten voor de realiteit: als we A bereikt hebben dan zijn we even voldaan tot de drang om B te bereiken zich laat gelden enz... Deze kennis zou ons moeten behoeden voor het naïeve idee dat geluk neerkomt op het bereiken van één welbepaald doel in de toekomst, een idee dat enkel op desillusies kan uitmonden. Dat wil helemaal niet zeggen dat we zo geen doelen mogen stellen, neen, we moeten ze gewoon zien voor wat ze zijn. Volmaakt geluk bestaat niet, maar er zijn waarschijnlijk wel instellingen die het iets meer in de hand werken dan andere. Je moet je realiseren dat het leven bestaat uit de aaneenrijging van verwezenlijkte en onverwezenlijkte doelen, als een gigantische ketting, tot de kaars dooft om het doel te verwezenlijken dat de natuur heeft met jouw lichaam. Wie hier geen vrede mee neemt zal nooit gelukkig zijn, tenzij hij zich dingen gaat wijsmaken, zoals een leven na de dood waarvan de kwaliteit afhangt van de kwaliteit van je geleide leven, allemaal zeer stompzinnig en ironisch genoeg de oorzaak van veel kwaad. Er is leven na de dood, uiteraard: het leven van anderen en misschien sterft het leven zelf ooit. De troost is dat wij verschijnen en weer verdwijnen, maar dat we ook slechts een patroon zijn, als een draaikolk in water, terwijl onze essentie, de zee, blijft bestaan (of op zijn minst veel langer bestaat). Wat belangrijk is, is het ontdekken van die doelen waarvan de lange of korte weg ernaartoe voor jou plezierig en leerrijk is. Ken jezelf dus. Dat is natuurlijk geen garantie voor geluk, je kunt nu eenmaal pech hebben en als je jezelf kunt wijsmaken dat dat komt door slechte daden in een vorig leven of dat je pech in een volgend leven of in een hiernamaals zal gecompenseerd worden, prijs je dan gelukkig voor die goedgelovigheid. |
Dan zit jij verkeerd. Het is inderdaad voor de meeste mensen onmogelijk om gelukkig te worden van alleen bezit. Maar ze heeft naast bezit ook nog vriendschap, kijk maar naar jezelf. Daarnaast wordt niet iedereen gelukkig van hetzelfde, mensen die alleen bezit nodig hebben om gelukkig te zijn bestaan ook, maar dat zijn grote uitzonderingen.
|
Citaat:
Waarom niet? Voor hoe je dat moet doen verwijs ik naar het boeddhisme. Stel je voor, je hebt een groot huis, een moeie auto, lieve vrouw en kinderen, veel vrienden. Je bent erg gelukkig. Maar dan gebeurd er wat, je verliest je baan, ruzie met je vrouw, schijding, huis verkopen, kinderen mag je niet meer zien, je raakt in de put, verliest je vrienden. Hoe gelukkig ben je dan nog? Geld kan wel gelukkig maken, alleen maar als je zelf denkt dat je geld nodig hebt om gelukkig te zijn. Maar dan moet je oppassen dat je niet onverzadigbaar bent, dat je altijd meer nodig denkt te hebben om gelukkig te zijn. Maar dit kun je allemaal maar zo verliezen, zonder dat je er zelf schuldig aan bent, en dan ben je niet gelukkig meer. |
Citaat:
|
Citaat:
En godsdienst en leven naar de dood, hier kun je nooit op vertrouwen. Of het nu waar is of niet, je kunt je geloof daarin altijd verliezen. En dan heb je ook een probleem. |
bezit is een hulpstuk van geluk: geluk => bezit => toevoeging aan je geluk (belevenis dan hé)?
Gr GoezzMeister |
Onderbouw dat maar eens.
Geluk is gewoon een menselijk concept, waarom zou dat per se iets met bezit te maken hebben? Waarom zou er een universele realtie zijn? |
Misschien moet ze er zelf achter zien te komen dat het niet zo is.
Als je met haar in discussie gaat, hebben jullie er beide niks aan. Uit ervaring zal ze moeten leren. Lijkt mij... |
als je dood bent heb je niets meer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
antwoord: omdat leven iets voor kan stellen. |
Citaat:
Citaat:
Hoe dan ook, de homo sapiens is een dier dat pijn vermijdt en geluk nastreeft op een manier die algemener is dan velen denken. En om weer even terug te komen op geluk, wat mij betreft kun je zien dat er twee vormen van geluk zijn: de ene is vluchtig (en vaak gezien) en de andere is blijvend maar moeilijk te bereiken. Wat betreft die goeie ouwe munt of medaille: Daevrem, als er iets interessant is dan is het wel de zijkant van een medaille. |
Citaat:
|
Citaat:
ik bedoelde te zeggen, dat, mss ben ik gestoord, ik me heel wat gelukkiger zou voelen zonder geld als met. dat is het lompe er aan. (vrijwel) iedereen is er van overtuigd, geld maakt niet gelukkig. en dan komt de maar. oftewel, dan begin je weer bij het begin. en dan ben je er toch van overtuigd dat geld gelukkig maakt. dat eerste komt er dan standaard voor, met het beeld van een miljonair omringd door beveiliging tegen z'n waardevolle spullen maar die nog niet eens de liefde van een hond krijgt. en dat vind ik zo grandioos fout, geld maakt ongelukkig. des te meer geld, des te meer goed, des te ongelukkiger. daar gaat het ook juist om: WAT IS GELUK? mss heb ik er een andere definitie van en verklaart dat een hoop. geluk bestaat niet, niet op deze wereld iig. het is al ijdelheid. en dat is gewoon zo. ook liefde is betrekkelijk en leeg. ieder mens streeft naar geluk en dat is ook het doel van je leven, de bezigheid waar je je dagen mee vult. maar dan vraag ik mij af: hoe kom je op het idee om meer te willen als eten en drinken? waarom wil je een goedbetaalde baan? WAAR DOE JE HET VOOR? hoe haal je het in je kop je leven te vullen met geboren worden - studeren - werken - dood gaan? of ben ik de enige die daar niet bij kan? anders kun je toch net zo goed gewoon dood gaan? of net zo goed, veel beter eigenlijk. je hebt gelijk, zonder bezit ben je ongelukkig. maar dan alleen als je met het bezit de primaire levensbehoefte bedoeld in hoeverre ze in te richten zijn. verder streven is blindheid. je geluk 'vinden' in andere dingen, of nutteloos op deze aarde staan. is het een kwestie van overleven? of is het een kwestie van doorleven? maar ach, wat haalt het uit. je gaat toch dood. en dan is het hopelijk maar voorbij. geniet er vooral van, want er valt te genieten hier :rolleyes:. en nee ik ben niet sociaal. ik vraag me alleen af wat de zin is van een overlevingsleven. past ons hier iets anders als :rolleyes: voor? |
Citaat:
|
Zouden alle mensen die bezit niet belangrijk vinden hun geld willen storten op mijn rekening en al hun bezittingen naar mij willen opsturen?
Bij voorbaat dank! |
Citaat:
|
Citaat:
|
geld maakt niet gelukkig is een fabeltje om de armen tevreden te houden
|
Citaat:
mss ben ik depressief of achterlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier gewoon puur gelukkig kunt zijn. maar zoals ik al zei, wat is geluk. waar streef je naar. |
Citaat:
ten eerste wordt jij er ongelukkig door. dat mag, kan en wil ik jou niet aandoen. mocht jij denken dat je er wel gelukkig door wordt, begin dan weer aan het begin van deze alinea. ten tweede kan het geld beter besteed worden aan een maatschappelijk goed doel. en dat jij een nieuwe beeldbuis wil op je kamer kan me niks schelen, ik denk persoonlijk meer aan het geven van onderwijs aan een armzalig kindje. en ten derde mag je niet zo egoistisch zijn, er zijn meer forummers met geldlust :nono:. |
Citaat:
Mensen die streven naar geld en dat vergaren, zullen slechts lijden onder de angst het te verliezen of nieuw gestelde doelen die ze niet zullen verwezelijken. |
Citaat:
Citaat:
|
Geluk zit in de mensen zelf.
Dat neemt niet weg dat ZONDER geld de kans groter is dat je je ongelukkig voelt. Zonder geld is het namelijk moeilijk om aan primaire zaken te komen zoals voedsel, en ik persoonlijk wordt er bijvoorbeeld ook gelukkig van als ik spullen, bijvoorbeeld boeken kan kopen, dingen kan leren die mij zinnig lijken. Zolang het niet al te vluchtig is; zoals kleding of extra lekker eten denk ik dat je van geld wel degelijk gelukkiger kunt worden. maar wat ik al zei; geluk zit in de mens zelf. Als je pessimistisch of depressief van aard bent helpt geld waarschijnlijk niet. |
Citaat:
|
Er is zo'n indianen rijmpje
Only after the last tree has been cut down Only after the last fish has been cought Only after the last river has been poisioned Only then you will find that money cannot be eaten Maar goed... trouwens de juiste uitspraak is: geld alleen maakt niet gelukkig. Maar als je een beetje geld heb wordt 't wel 'n stuk gemakkelijker om gelukkig te zijn. |
HAAAAAAAAIII!!
geld kan je alleen gelukkiger maken als je al gelukkig bent zonder liefde van andere zul je niet gelukkig zijn en geld kan dat niet goed maken dus heb je liefde om je heen en ben je al gelukkig dan kan geld je gelukkiger maken DOEIIIIIIIIIIIII! |
Citaat:
|
Geld maakt niet gelukkig, dat heeft het met armoe gemeen. - Carmiggelt
|
ik kan zonder geld wel gelukkig zijn, maar met heb ik daar meer kans op he ;)
|
geweld (y)
|
bezit draag tot een zekere hoogte wel bij aan het geluk, maar over matig bezit is niet goed. Zie die Portugese winnaar van de Europese-super-lotto-jackpot, die heeft nu geen even meer omdat hij niet veilig meer is door al zij geld
|
Citaat:
Toch denk ik dat je zorgen maken of je nieuwe mercedes wel in de smaak valt toch beter geregeld is dan je zorgen maken over wat je morgen moet eten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44. |