Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Judah (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1056035)

Reem 28-12-2004 12:56

Judah

Sneeuw heeft het vaderland voor even verhuld,
maar jij wil reizen, hier ver vandaan:
door warme landen zul je gaan,
want de leeuw heeft jou moed toegebruld.

Het is de muziek die jouw leegte vult,
anders dan ik doe – en immer heb gedaan.
Dans dus met me, onder sterren en de maan,
en wacht nog, mijn liefste, heb geduld!

Ik wil, zoals jij, zwijgend zweven
in jouw dromen van hoe het moet zijn.
Dat we samen voor vrede streven,

terwijl ik op jouw mijmeringen meedein
en we voor altijd samen leven,
want jij bent groot – en ik ben klein.

zonnestoeltje 28-12-2004 14:06

vin t mooi, de beelden die je oproept en zow, de taal die je gebruikt, alleen die laatste zin vin k egt te cliché

Thoughtful 28-12-2004 15:23

Citaat:

zonnestoeltje schreef op 28-12-2004 @ 15:06 :
vin t mooi, de beelden die je oproept en zow, de taal die je gebruikt, alleen die laatste zin vin k egt te cliché
Ja? Ik vind het hier wel passen.
Ik wil, zoals jij, zwijgend zweven
in jouw dromen van hoe het moet zijn.

vind ik heel mooi.
Ik heb mooiere van je gelezen - misschien door de minder originele bewoordingen - maar het wekt een heel fijn gevoel op. Hoopvol :)

Riven 29-12-2004 07:48

Mooie sonnet-vorm. Alleen het taalgebruik vind ik nogal simpel voor die vorm. Ook zou je bepaalde zinsbouw veel interessanter kunnen kleuren door niet voor de makkelijkste weg te kiezen, speel met die werkwoorden.

Reem 29-12-2004 13:01

:) Bedankt voor de reacties.

Zonnestoeltje: waarom vind je dan alleen de laatste regel cliché? Want eigenlijk slaat deze regel op het hele gedicht: het hele gedicht gaat hierover, alleen is het in de laatste regel wat meer expliciet uitgedrukt.
Riven: moet taalgebruik dan per sé niet-simpel zijn in een sonnet? :p

zonnestoeltje 29-12-2004 15:54

k vind t idee ook niet cliché en ik vind dat je het mooi verwoord enzow, alleen die laatste zin vind ik zo'n standaardzin en juist omdat je hele gedichtje dat niet is, vind k dat jammer..k hoop dat je het snapt, k weet ook niet hoe k t precies uit moet leggen :confused:

Sketch 29-12-2004 21:41

Die laatste zin op zich is cliché, maar de manier waarop je hem hier gebruikt maakt dat 'ie niet cliché aanvoelt, dus in je gedicht is 'ie niet cliché, oid (tja, ik kan het niet echt uitleggen)

Reem 30-12-2004 11:40

Citaat:

zonnestoeltje schreef op 29-12-2004 @ 16:54 :
k vind t idee ook niet cliché en ik vind dat je het mooi verwoord enzow, alleen die laatste zin vind ik zo'n standaardzin en juist omdat je hele gedichtje dat niet is, vind k dat jammer..k hoop dat je het snapt, k weet ook niet hoe k t precies uit moet leggen :confused:
Hehe okay, ik snap nu wat je bedoelt. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.