![]() |
Eindejaarsloterijen & de ramp in Azië
Goh wat zouden deze dingen nou met elkaar te maken hebben...
Ik heb zoiets van "mensen denk nou na!". Bij de jaarafsluiting wordt bij de postcodeloterij en de staatsloterij weer met bakken geld gesmeten. Hartstikke leuk en de loterijen geven zelf geld aan goede doelen en de staat, hartstikke goed. Toch zijn er nu miljoenen mensen dakloos, gewond en hopeloos door de verschrikkelijke ramp in Azië. Deze mensen hebben hulp nodig. Daarom vind ik dat iedereen die een bedrag wint met oudjaar in een loterij minimaal de helft zou moeten afstaan aan de hulporganisaties in het rampgebied. Ongeacht of men 20 euro of de jackpot wint, de helft is voor de mensen hier meer dan voldoende, terwijl daar miljoenen mensen zijn die het veel en veel harder nodig hebben. |
sommigen hier in Nederland kunnen zelf ook amper rond komen en een lot is hun laatste hoop. Zou jíj van hen de helft van bijvoorbeeld 1000 afpakken?
|
gelukkig hebben we nog kerstpaketten.
|
Heel erg hoor, die ramp in Azië, maar zijn er niet op elk moment van de dag al vreselijk veel mensen dakloos en gaan er niet op elk moment van de dag mensen dood aan honger? Ik vind het zo raar dat mensen nu ineens aan die ramp in Azië gaan geven, zijn die al die mensen die elke dag omkomen van de honger dan minder erg?
Maar goed, ik doe niet mee aan een loterij, en ik geef sowieso al aan goede doelen. |
beetje hypocriet wel
|
mwoa, dat moet je iets genuanceerder zien, imo. niet elke dag gaan er 56k mensen dood door een vloedgolf, aye?
|
Ik vind dat de rijke mensen in Nederland allemaal een groot bedrag moeten schenken aan een één of andere hulporganisatie en niet de mensen met een gemiddeld inkomen die het geld nodig hebben.
|
Citaat:
|
klopt helemaal.
het is ook tamelijk scheef verdeeld waar wél reclamespotjes over gemaakt worden en waar níet. |
Citaat:
|
Tuurlijk zijn er elders hartstikke veel mensen in de wereld dakloos en totaal hopeloos. Dat betekent toch niet dat als er een half werelddeel overspoeld wordt dat daar dan opeens geen geld voor ingezameld mag worden, omdat men het elders ook slecht zou hebben. Niets, maar dan ook helemaal niets staat in vergelijking tot deze ramp. Wat een stel hypocriete antwoorden (n)
|
punt
|
Citaat:
We kunnen ondertussen iedereen behalve onszelf wel geld gaan schenken. En sommige oliebollen zijn alleen maar gekocht om toch nog een beetje gezelligheid te hebben met oud en nieuw. |
Citaat:
|
Er wordt door de loterijen zelf trouwens al veel geschonken aan andere goede doelen en ook erg veel geld gaat bijvoorbeeld naar het AIDS probleem. De huidige ramp is niet te overzien en heeft op dit moment aandacht nodig. Nu met de oudejaarsloterijen is dat toch een uitstekend moment om dat te doen?
|
Citaat:
Niemand zegt dat het niet mág. Maar om nu ineens een hoop geld te doneren aan 1 iets en verder nooit wat doen voor het goede doel is ook wel hypocriet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is idd wel triest wat die mensen nu doorstaan in Azië, maar vóór hen waren en zijn er nog steeds mensen die in dit alles hebben moeten leven of nog in leven. Daklozen, arme, onschuldige slachtoffers in oorlogen....
Er worden heus wel organisaties gestuurd naar Azië. Rode kruis enzo :o :) |
Citaat:
|
wát hebben jullie precies tegen appelflappen, ze hebben jullie toch niets gedaan?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een statement zonder argumenten komt in ieder geval niet dom over Cytherea.
|
Overigens, ik heb me altijd voorgenomen dat mócht ik iets winnen, dan gaat er een fatsoenlijk deel van naar een goed doel (niet specifiek 1 doel, maar een instantie die zich op meerdere projecten richt). Dat is mijn keuze, 't zou fijn zijn wanneer iedereen dat deed, maar ja, ik kijk mensen niet scheef aan wanneer ze het niet doen. Dat mogen ze helemaal zelf weten.
|
Citaat:
|
Citaat:
maar goed, hier je argument. Het is niet realistisch om te verwachten dat arme mensen aan arme mensen geven. Sowieso omdat mensen egoïstisch zijn aangelegd en ze het geld simpelweg niet kunnen missen, willen ze niet uit huis worden gezet. ik snap wel dat het 'goed' zou zijn, maar dat kun je gewoon niet 'eisen'. |
Nee maar het statement dat ik hier maak is alleen maar idealistisch opgesteld. Er zijn mensen die tonnen winnen en vervolgens leuke autootjes gaan kopen. Dat vind ik zo belachelijk. Wat zou het mooi zijn als ze dan wat schenken aan dat gebied in Azië. Andere doelen hebben het zeker ook nodig, maar krijgen dat al.
|
Citaat:
|
een deel kan er natuurlijk wel vanaf, maar je moet niet verwachten dat mensen die 500 euro winnen dat gaan afstaan aan een goed doel. er zijn wel mensen die dat doen, maar dat moeten ze zelf weten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is en blijft gewoon de keuze aan de mensen die het geld winnen wat ze er mee doen, er zullen vast wel mensen zijn die het geld weggeven aan goede doelen maar als die mensen dat gewonnen hebben is het geld van hen en mogen ze dus zelf beslissen wat er mee gebeurt.
|
appelflappen zijn goed.
|
Ik denk dat veel mensen ook geen geld geven aan goede doelen, omdat je nooit ziet wat ze precies met het geld doen en je hoort nooit wat van vorderingen of iets dergelijks.
|
als we dat allemaal nou eens lekker zelf bepalen of we iets weggeven of niet :)
|
Citaat:
|
Je kan die genen er niet toe dwingen en gelukkig maar.
Daarbij, er zijn veel meer erge en zielige dingen in de wereld. Dit krijgt meer dan voldoende aandacht, dus er komt wel geld. Maar al die andere dingen die geen aandacht krijgen krijgen echt niet zoveel geld. Je kan het beter aan die dingen geven. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04. |