![]() |
Wat is de moeilijkste taal om te leren?
Iemand beweerd engels (en russisch) maar dat geloof ik niet.
Het engels is fonologisch wel erg moeilijk maar gramaticaal niet en bijv. latijn is veel moeilijker. |
chinees schijnt wel moeilijk te zijn.
En ik vind iers (gaelic) ook moeilijk door de uitspraak. |
Iemand beweerd...Nederlands is ook heel moeilijk :D
|
Japans heeft in ieder geval het moeilijkste schrift.
|
Japans is niet zo moeilijk.
|
Ikzelf denk dat Nederlands het moeilijkst is.
|
De taal van Navajo-Indianen.
|
Engels zeker niet. Fins schijnt de moeilijkste taal te zijn om te leren. Ook Roemeens schijnt heel moeilijk te zijn. Ik denk eigelijk dat elke taal die een ander schrift heeft dan het schrift wat wij gebruiken (Japans, Arabisch, Chinees en al dat soort talen.) al erg lastig is om te leren. Wat daarvan de moeilijkste is, geen idee, ik spreek geeneen van die talen. :)
|
Citaat:
Er is ook geen enkele taal die lijkt op het Japans, het Koreaans qua structuur een beetje, maar meer ook niet. Maar goed, qua schrift is Japans zeker weten het moeilijkste. Qua spreken, mja... ik denk dat je onderschat hoe moeilijk het is, maar ik denk ook dat er talen zijn die moeilijker zijn dat het Japans. |
Suomi is best lastig:
Kuolemaan me jok'ikinen kuljemme; jumalat ovat elävät valinneet. Veljemme syliin aaltojen laskemme; jää hyvästi, sinut aina muistamme. Kunniaa ei miekka voi taltuttaa; jumalat ovat sankarit nimenneet. Veljemme tuonen herralle luovutamme; siis hyvästi - kunnes jälleen kohtaamme. Bijvoorbeeld. |
Citaat:
Ooit wil ik nog Fins gaan leren :) Lijkt me een vreselijk mooie taal (y) |
Ligt eraan op welk gebied (spreken, schrijven, lezen, ... en dan ook nog idd bv. fonologisch, grammaticaal, ...) en welke taal je moedertaal is, denk ik.
|
In de eerste vier levensjaren van een mens wordt er taal opgepikt vanuit de omgeving door het kindje. Op de één of andere manier beheerst een kind van een jaar of vier oud zijn hele moedertaal al. Als een taal op deze manier wordt geleerd, zijn alle talen even moeilijk. Je kunt natuurlijk ook een 'vreemde' taal leren op latere leeftijd, dat kost dan meer moeite en het verschilt per taal hoeveel moeite dat kost. Zie ook de post van Leonoor. Voor Italianen is bijvoorbeeld Frans vrij makkelijk te leren, om maar een voorbeeld te noemen. Zogenaamde wolfskinderen, kinderen die van jongs af aan bij wolven zijn opgegroeid, hebben alleen maar de 'taal' van de wolven geleerd en kunnen na het bereiken van een leeftijd van een jaar of vijftien geen 'menselijke taal' meer leren.
|
Citaat:
Ik blijf toch echt bij het Japans :p |
Citaat:
|
Volgens een chinees meisje is nederlands vet moeilijk ( vooral niet of geen is moeilijk uit te leggen, en de werkwoorden natuurlijk)
|
Citaat:
|
Fins lijkt me echt vet om ooit te kunnen spreken.
Ik had begrepen dat Nederlands relatief het moeilijkst is. |
Nederlands schijnt inderdaad het moeilijkst te zijn om te leren
|
Fins
|
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk eigenlijk niet dat wij deskundig genoeg zijn om hier verder nog over te discussiëren. ^_^
|
Mocht je geïnteresseerd zijn in zulke dingen, raad ik je The Language Instinct van Steven Pinker aan, verkrijgbaar bij de meeste grote boekhandels.
Of ga Algemene TaalWetenschappen studeren :) |
Fins, Russisch, Nederlands
|
Citaat:
En als ik algemene taalwetenschappen ga studeren dan ga ik dood , behalve als het alleen om de structuur gaat dan overleef ik het nog wel :p. |
Fries, maar dan vooral fonologisch. :D
|
Mijn oom heeft ATW gestudeerd, ik kan het hem wel eens vragen. Als hij weer eens een keertje langskomt.
Maar nou heeft het Nederlands wel enorm veel sterke werkwoorden... Nja, misschien is dat ook wel zo in andere talen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Denk je nou echt dat ik niet weet wat de echte vervoeging is? |
Arabisch,
maar het is ook een prachtige, rijke taal. :) |
Dat ligt er natuurlijk aan wat je uitgangspunt is, welke ta(a)l(en) je al spreekt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Leer chinees/japans, arabisch, engels en spaans en je kan overal terecht in de wereld.
|
Citaat:
|
Ik denk dat welke taal je al spreekt het belangrijkste is. Als je al Japans kan, zou Chinees niet zo moeilijk meer zijn, lijkt me.
|
Citaat:
|
In principe zijn alle talen even makkelijk om te leren, ten minste als je het hebt over kinderen die een taal leren.
Wel is het zo dat er bepaalde eigenschappen van een taal zijn die het moeilijk maken om bv. een taal te schrijven. Zo doen Chinese kinderen er wel 8 jaar over om genoeg karakters te leren om goed te kunnen lezen. Engelse leerlingen vinden het heel moeilijk om te spellen. Veel woorden in het Engels zijn overgenomen uit het Frans en kun je niet phonetisch leren. bv. Identification, survival. Voor mensen die een taal als vreemde taal leren zijn talen die ver af staan van hun eigen taal moeilijk. Voor Westerlingen is het heel moeilijk om bv. Chinees te leren omdat dit een toontaal is. Dit betekent dat je de letter a op verschillende manieren kunt uitspreken, met een verschillende toonhoogte. Het betekent dat ook elke keer iets anders. Wij horen die verschillen nauwelijk. Misschien is er een sinoloog op het net die dit goed weet. (antwoord: Van een moeder, die taalkundige is) |
Chinees denk ik
|
Citaat:
|
Citaat:
't Is wel een mooie taal, uitspraak is even wennen (y) (En met 'last' in mijn door jouw gequotete poste, bedoel ik natuurlijk 'lastig' :) ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja. Zelfde taalgroep. Is nog een vierde taal die er in thuis hoort volgens mij. |
Citaat:
|
Verder heb je ook nog:
het Lijflands, het Mordwiens, Tsjeremissisch, de Permiaanse talen (Zyriaans en Wotjaks), het Wogoels en Ostjaks :rolleyes: Encarta® - Naslagbibliotheek - Winkler Prins. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30. |