Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   stotteren.... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1056850)

bitchie 29-12-2004 11:06

stotteren....

ik stotter soms best erg en wil er graag wat aan doen. (de ene maand is het erger dan de andere maand).

heeft iemand ook ervaring met stotter therapie ofzo???

Bleater 30-12-2004 13:16

Ik heb er vroeger wel last van gehad (rond m'n 7de), maar het ging vanzelf over.
Je kan je huisarts anders wel benaderen hij kan je weer doorverwijzen naar speciale therapie.

Dat schijnt zeer goed te werken, ik had van iemand gehoord die zijn hele leven al stotterde er binnen een maand vanaf was ;)

succes iig

bitchie 30-12-2004 13:28

ja weetje ik vind het eigenlijk stom om daarvoor naar de doketr te gaan en ik schaam me er eigenlijk een beetje voor :s . maar misschien moet ik ff mijn angsten overwinnen en er gewoon naartoe gaan.

Timmert 30-12-2004 14:28

Ik heb vroeger ook gestottert en stotter nu soms nog.

Je hebt natuurlijk verschillende soorten stotteraars, ik heb er bijvoorbeeld erg veel last van als ik me ergens niet op m'n gemak voel, of als ik moe ben. Op tijd naar bed en ten aller tijden rustig blijven helpt bij mij heel goed. Ook diep ademhalen voordat ik ga praten wil nog wel es helpen :)

Sterkte ermee, en als je nog vragen hebt hoor ik 't wel :)

Auntie M 30-12-2004 14:44

Ik heb een collega gehad die (een beetje) stotterde, was best wel charmant.

Maar als je er mee zit inderdaad gewoon naar de huisarts. Die kan je doorverwijzen en wordt het waarschijnlijk ook vergoed door de verzekering. Jaren geleden iets over de stottertherapie gezien van het Del Ferro instituut, die therapie is volgens mij heel succesvol.

Lees er meer over op http://www.delferro.nl/ als ik het zo lees heb je niet eens doorverwijzing nodig van de huisarts, maar wordt het toch vergoed.

Correctie: voor vergoeding door het ziekenfonds heb je wel een verwijskaart nodig.

Jasmijn. 30-12-2004 15:45

Ik heb ooit een klasgenoot gehad met een grote stotterprobleem.
Hij mocht bij zijn spreekbeurten minder praten, maar de leerkracht gaf hem dan meer punten voor zijn dagelijsk werk.Ik denk dat je gewoon zeker moet zijn vanjezelf (y)

Flip! 30-12-2004 16:12

vroeger heb ik logopedie gevolgd, dat hielp best wel. het was voornamelijk voor het stotteren en slissen. het slissen ben ik helemaa afgeleerd (sommige beweren dat ik het nog steeds een beetje doe) maar het stotteren blijft nog een beetje hangen.

als je er echt zo'n last van hebt en je wilt er zo graag vanaf, ga dan gewoon naar de dokter zodat die je door kan verwijzen naar een logopedist. je doet er goed aan (y)

hola 30-12-2004 20:57

Mijn zus had er erg veel last van. Ze is ene paar keer naar een soort cursus kamp geweest. Dat heeft redelijk geholpen! Zestottert nog wle, maar lang niet zo erg meer als eerst.

misshcien dat dat ook een optie voor jou is.. hoef je nergens voor te schamen. allemaal stotteraars daar

Floris_22 30-12-2004 23:24

Het schijnt de manier te zijn waarop je ademhaalt en de manier waarop je articuleert. En natuurlijk de snelheid waarmee je praat. ;) De kunst voor een stotteraar is om die 3 zaken op de goeie manier te doen. Dus naar de logopedist gaan. (y)

Timmert 30-12-2004 23:45

Citaat:

Floris_22 schreef op 31-12-2004 @ 00:24 :
Het schijnt de manier te zijn waarop je ademhaalt en de manier waarop je articuleert. En natuurlijk de snelheid waarmee je praat. ;) De kunst voor een stotteraar is om die 3 zaken op de goeie manier te doen. Dus naar de logopedist gaan. (y)
Exact :)

bamiPoep 31-12-2004 00:22

vriend van me die stottert(heel erg) ook, al sinds basisschool. hij heeft paar keer van die therapien en/of logepedie gedaan (weet neit meer precies) en dat hielp voor even. maar na een tijdje kwam het terug en nu heeft ie dat nog steeds.
maarjah, wat ik er nog van weet, die therapien gingen idd vooral om ademhalingsoefeningen

Flip! 31-12-2004 13:48

zoals er al meerdere zeggen, let ook op je ademhaling. denk er over na wat je gaat zeggen, en haal eens diep adem voordat je alles begint af te raffelen.

bitchie 31-12-2004 13:50

thanx allemaal voor de tips.
ik heb het vooral wanneer ik iets hele graag wil zeggen of zenuwachtig ben. den kdat ik eerst beter ga letten op mijn ademhaling en als dat niet helpt op therapie gaan.

Konijn 31-12-2004 17:48

Citaat:

bitchie schreef op 31-12-2004 @ 14:50 :
den kdat ik eerst beter ga letten op mijn ademhaling en als dat niet helpt op therapie gaan.
En ik denk dat je dat zegt omdat je nog steeds liever niet naar de dokter wil ;).
Maar als je er echt op gaat letten, en er ook echt wat aan gaat doen, als het niet helpt, is dit een goede oplossing! (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.