![]() |
[Knoppix] Harde schijf fixen
Hulp gezocht! Harde schijf (Windows 2000 NTFS) gecrashed :(
Heb alleen een Win XP bootcd, maar ik kan mn schijf niet formatteren (zegt: "disk error") oid. Ik heb een Knoppix Boot-cd gedownload, en die ziet m'n (gecrashde) harde schijf gewoon en ik heb zelfs succesvol een backup kunnen maken ermee (alles uploaden naar mn ftp-server). Het rare is dus: in Knoppix lijkt er niks mis met mn schijf, maar Win XP houdt vol dat de schijf waardeloos afval is. Is er een manier om in Knoppix/Linux een soort "scandisk" te kunnen uitvoeren? Kan die eventuele problemen ook fixen? (Zoals scandisk/checkdisk). Cheers gus |
Als je eens in safe mode van windows xp het volgende doet:
Offtopic: Ik vind het knap dat je met knoppix je ntfs mount zonder problemen met dat ding te krijgen. Het was algemeen bekend dat je dan soms problemen ermee kan krijgen. Toch? (of is het toch stiekem een fat32?) |
Scan eerst eens ff met een tooltje van de fabrikant van je harde schijf (kun je op hun website vinden). Als die ook weet te vertellen dat er niks mis is met je schijf, dan praten we verder ;)
|
Ja zeg, was het maar zo'n feest: ik kom echt niet meer bij checkdisk of een windows-tooltje van m'n harde schijf fabrikant (Maxtor).
Als ik nu boot zonder bootcd komt windows met een errormelding. Windows geeft als tip "start opnieuw op!" Dat werkt natuurlijk niet. Is er een scandisk tool voor Linux/Knoppix dat fouten niet alleen kan analyseren maar ook "fixen" (zodat ik tijdelijk windows xp kan installeren om mn verslag voor school te schrijven). Cheers gus |
Citaat:
(tijdens het opstarten van windows een paar keer op F8 drukken) Citaat:
Hiervoor kan je bijvoorbeeld Ultimate boot cd gaan gebruiken. En dan windows installeren. Want op een "slecht werkende" partitie/of hd werkt windows bar slecht. |
Het moet ook niet via Windows :) freyk postte al een link naar de Ultimate Boot CD, als je je computer opstart van die CD dan kun je zo je harde schifj testen met het tooltje van Maxtor dat erop staat :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28. |