Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [NA] eenparig en eenparig versneld? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1058211)

halilo 30-12-2004 16:04

[NA] eenparig en eenparig versneld?

hey hai,

ik begrijp niet wat eenparig en eenparig versneld zijn. er zijn vragen zoals:

kijk naar fig 11, is dit eenparig of eenparig versneld

hoe moet je dat weten

alvast bedankt,

groetjes, halil

dutch gamer 30-12-2004 16:17

Stel je hebt een afstand-tijd diagram. Als de grafiek een rechte lijn is, heb je een eenparige beweging. Als de grafiek steeds steiler wordt (dus als delta s / delta t steeds groter wordt), heb je te maken met een eenparig versnelde beweging.

halilo 30-12-2004 16:29

thnx

pino123 30-12-2004 16:42

heb je dan ook meerparig en meerparig versnelde bewegingen (of zoiets)? :confused:
:rolleyes:

Olafant 30-12-2004 17:40

Citaat:

pino123 schreef op 30-12-2004 @ 17:42 :
heb je dan ook meerparig en meerparig versnelde bewegingen (of zoiets)? :confused:
:rolleyes:

Naar mijn weten bestaat die term niet, maar zoiets bestaat natuurlijk wel ja. Dat houdt gewoon in de de versnelling niet constant is. ;)

sdekivit 30-12-2004 18:00

bij een eenparige beweging geldt altijd dat het (s,t)-diagram een recht evenredig verband oplevert. Dat moet ook want de snelheid is constant en dat is de rc van die lijn (delta s / delta t) en die is constant.

bioj een eenparig versnelde beweging geldt altijd dat de versnelling contant is en dus levert dit een rechtevenredig verband op in je (v,t)-diagram op, want a = delta v / delta t

in je (s,t)-diagram levert dit een kwadratisch verband op, want s = 1/2 * a * t^2 (a = constant en hebben we de vorm y = c * x^2 --> kwadratisch evenredig verband)

FlorisvdB 30-12-2004 18:44

Citaat:

sdekivit schreef op 30-12-2004 @ 19:00 :
bij een eenparige beweging geldt altijd dat het (s,t)-diagram een recht evenredig verband oplevert. Dat moet ook want de snelheid is constant en dat is de rc van die lijn (delta s / delta t) en die is constant.

bioj een eenparig versnelde beweging geldt altijd dat de versnelling contant is en dus levert dit een rechtevenredig verband op in je (v,t)-diagram op, want a = delta v / delta t

in je (s,t)-diagram levert dit een kwadratisch verband op, want s = 1/2 * a * t^2 (a = constant en hebben we de vorm y = c * x^2 --> kwadratisch evenredig verband)

en een a(t) diagram is dan natuurlijk een horizontale lijn :)

sdekivit 30-12-2004 19:47

duh, ook het (v,t)-diagram bij een eenparige beweging.....:p

FlorisvdB 30-12-2004 21:29

Citaat:

sdekivit schreef op 30-12-2004 @ 20:47 :
duh, ook het (v,t)-diagram bij een eenparige beweging.....:p
Je had het over de vorm s=1/s * a * t²
dan had ik er misschien bij moeten zetten dat a niet 0 is...

Voor het gemak kun je zeggen dat v=ds/dt, a=dv/dt = d²s/dt², v= int (a) dt en s = int (s) dt = int(int (a) dt)dt

geld in ieder geval altijd en dan kan de TS zelf misschien zelf de grafiek erbij bedenken :)

Bernero 30-12-2004 22:29

Citaat:

FlorisvdB schreef op 30-12-2004 @ 22:29 :
Je had het over de vorm s=1/s * a * t²
dan had ik er misschien bij moeten zetten dat a niet 0 is...

Voor het gemak kun je zeggen dat v=ds/dt, a=dv/dt = d²s/dt², v= int (a) dt en s = int (s) dt = int(int (a) dt)dt

geld in ieder geval altijd en dan kan de TS zelf misschien zelf de grafiek erbij bedenken :)

Aangezien de TS de termen al niet kent lijkt het me sterk dat hij kan differentiëren en integreren :) Tenminste, bij mij duurde het toen nog minstens een jaar voordat ik differentiëren en integreren kreeg.

mathfreak 31-12-2004 10:31

Citaat:

Bernero schreef op 30-12-2004 @ 23:29 :
Aangezien de TS de termen al niet kent lijkt het me sterk dat hij kan differentiëren en integreren :) Tenminste, bij mij duurde het toen nog minstens een jaar voordat ik differentiëren en integreren kreeg.
Aangezien halilo volgens zijn profiel h.a.v.o. doet kun je er wat dat betreft van uitgaan dat hij niet kan integreren.

@halilo: Onthoud maar dat eenparig zoiets betekent als constant, dus een eenparig rechtlijnige beweging is een beweging waarbij de snelheid v constant blijft, en een eenparig versnelde beweging is een beweging waarbij de versnelling a constant blijft. Laat s (spatium) de afgelegde weg zijn, v (velocitas) de snelheid en a (acceleratio) de versnelling, dan geldt:
- eenparig rechtlijnige beweging: s(t)=s(0)+v*t
- eenparig versnelde beweging: v(t)=v(0)+a*t, s(t)=s(0)+v(0)*t+1/2*a*t².

kaasj 17-06-2011 14:00

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 15005927)
Aangezien halilo volgens zijn profiel h.a.v.o. doet kun je er wat dat betreft van uitgaan dat hij niet kan integreren.

@halilo: Onthoud maar dat eenparig zoiets betekent als constant, dus een eenparig rechtlijnige beweging is een beweging waarbij de snelheid v constant blijft, en een eenparig versnelde beweging is een beweging waarbij de versnelling a constant blijft. Laat s (spatium) de afgelegde weg zijn, v (velocitas) de snelheid en a (acceleratio) de versnelling, dan geldt:
- eenparig rechtlijnige beweging: s(t)=s(0)+v*t
- eenparig versnelde beweging: v(t)=v(0)+a*t, s(t)=s(0)+v(0)*t+1/2*a*t².

heb je ook een simpele formule van een eenparig versnelde beweging? ik snap dat hier boven niet.

p.s. bij ons ie een eenparige beweging V gem=S÷T

mathfreak 18-06-2011 12:38

Citaat:

kaasj schreef: (Bericht 31687697)
heb je ook een simpele formule van een eenparig versnelde beweging? ik snap dat hier boven niet.

p.s. bij ons is een eenparige beweging

Strikt gesproken dien je s door Δs en t door Δt te vervangen als je sprrekt over een gemiddelde snelheid. Let er verder op dat je v, s en t met een kleine letter schrijft. V duidt op een spanning (meestal ook aangegeven met U), S op entropie of een krachtstoot en T op een absolute temperatuur in Kelvin.
Als je voor de eenparig versnelde beweging uitgaat van het gegeven dat v(t) = v(0)+a∙t
en s(t) = vgem∙t = ½[v(0)+v(t)]∙t kun je afleiden dat s(t) = v(0)∙t+½a∙t². Als je op t = 0 al een afstand s(0) hebt afgelegd krijg je de formules v(t) = v(0)+a∙t en s(t) = s(0)+v(0)∙t+½a∙t².

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.