![]() |
1,5 jaar en TBS
Die jongen...die dat meisje in de fik heeft gestoken heeft maar 1,5 jaar gekregen...
IK VIND DAT EGT BELACHELIJK! wat vinden jullie nou van ons rechtsysteem... Kan je in Nederland eigenlijk wel levenslang krijgen :S |
Niet weer zo'n topic.
En ja, je kunt in Nederland levenslang krijgen. |
Die jongen was echt ziek. :eek:
|
Daarom krijgt hij ook tbs.
|
Verdorie, net het wijsneuzige antwoord wat ik ook in mijn hoofd had....ben je me weer voor.
En even voor alle duidelijkheid: levenslang is echt levenslang, en niet twintig jaar. |
Over welke jongen gaat het hier eigenlijk? :confused:
|
ik vind et vaag, dat die gast die een advocaat had neergestoken heeft 15 jaar krijgt en murat d 5, dan wel met tbs, maar had er dan 15 en tbs van gemaakt.
|
Awa, die psychopaat die zijn vriendin tot tweemaal toe in brand stak.
Als je het mij vraagt is hij er mee weg gekomen, 1,5 in de bak, en TBS kan je binnen 5 jaar al van af zijn. Hij verdient minstens het dubbele gezien het leed dat hij heeft aangericht. |
Oh die. :o
Dat kind had gewoon niet met dat soort tuig om moeten gaan. :o |
Citaat:
|
@nare, het is hier ook kritiek op het rechtsysteem, en niet op de navolging ervan. mensen ergeren er zich (terecht) aan dat mensen die zoiets doen als dit Awa-persoon na 6,5 jaar alweer vrij op straat kunnen staan.
en ja, een mening over strafmaten heeft iedereen wel denk ik. De rechter had alleen de maatschappelijke opschudding mee mogen laten wegen, net als het aangerichte leed, zeker aangezien zijn slachtoffer in feite levenslang heeft, en Awa zijn omgeving al langer het leven onmogelijk maakte. |
Nee, maar even serieus, leg mij nou eens uit waarom je als leek wel een uitspraak zou kunnen doen over het strafrecht en niet over het onzekerheidsprincipe van Heisenberg, om maar wat te noemen.
|
TBS met dwangverpleging is heus geen pretje.
|
TBS is een vrij zware straf
|
Citaat:
Iedergeval, die jongen krijgt niet voor niets TBS. |
De rechter heeft geoordeeld. Die acht ik daar beter toe in staat dan ikzelf.
|
Citaat:
|
hard straffen rules :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Olaf H. I. M. Pascal F. Lucia de B. Birol C. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@Nare man: De mensen vinden 1,5 jaar + TBS weinig voor zoiets, dat mogen ze toch gerust vinden?
Daar hoef je geen rechten voor gestudeerd te hebben. |
Ja, maar ze vinden dat omdat ze onvoldoende weten van de werking en doelen van het strafrecht. Ik bedoel, ik kan ook wel 'vinden' dat een auto met een gebroken distributieriem nog best kan rijden, maar als ik de feiten zou kennen zou ik dat niet beweren. Dat geldt hier ook.
|
Citaat:
Van mij mogen ze awa gewoon levenslang opsluiten. Als je zoiets doet, hoef je van mij echt geen tweede kans. Maar of dit haalbaar is en klopt volgens de werking en doelen van het strafrecht weet ik idd niet maar dat zeg ik ook niet. Als ik het zou mogen bepalen, zou ik het zo doen! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Die jongen is 16, pas 17 geworden. Iedereen verdient een tweede kans. Die mogelijkheid moet men hem dan ook niet ontnemen. Goed dat de rechter dat inzag.
|
Nee, niet iedereen verdient een tweede kans. Mensen waarbij met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid valt vast te stellen dat ze nooit zullen genezen van hun geestelijke stoornis kunnen beter worden opgeborgen, want anders kost het de samenleving alleen maar tijd en middelen. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Lijkt me niet geheel eerlijk om dat op gevoel te doen. En of deze straf hoog genoeg is kunnen wij denk ik niet over oordelen. De mensen die deze straffen ooit hebben vastgelegd, hadden er vast veel meer verstand van dan wij met zijn allen bij elkaar. Goodday |
Citaat:
|
Citaat:
|
Beetje kort door de bocht als je het mij vraagt. Ik zal zeker niet ontkennen dat sommige strafjuristen de neiging hebben om inderdaad de maatschappij en de slachtoffers nogal uit het oog te verliezen en zich alleen maar te focussen op de strafbaarheid van de dader.
Maar toch, dat geldt ten eerste niet voor alle juristen en ten tweede, de wereld bestaat ook uit niet meer dan feiten en cijfertjes. Dat het slachtoffer heel ernstig geschokt is kun je laten meewegen maar het mag nooit doorslaggevend zijn. Strafrecht is geen autonoom rechtsveld, het staat in open verbinding met de samenleving en beïnvloedt haar en vice versa. Maar dat wil niet zeggen dat het strafrecht een instrument van de grootste gemene deler in de samenleving is om wraakgevoelens te kunnen botvieren. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat kun je wereldvreemd noemen, maar op zo'n manier moet je als strafjurist - hoewel ik dat godzijdank niet ben - wel te werk gaan. Als je je namelijk laat meeslepen door alle emoties en ellende die rond een strafbaar feit spelen, dan kun je nooit goed je werk doen. |
Maar vind je niet dat de straffen soms te laag zijn. Als iemand voor doodslag 8 maanden krijgt, vind ik wel erg weinig voor de daad die je hebt begaan. Volgens mij krijg je voor dezelfde daad in Engeland 2 keer zo zwaar.
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk zijn zulke mensen wel gevaarlijk, daarom krijgen ze vrijwel altijd tbs. Iemand die acht maanden en tbs krijgt, zit hoogstwaarschijnlijk wel zijn hele leven in een kliniek om te worden behandeld. Die behandeling heeft alleen niet het karakter van een straf. Waarom zou je iemand straffen als hij niet weet wat hij fout heeft gedaan? |
Citaat:
|
Helaas hebben veel mensen nog niet door dat wij een daderstrafrecht hebben en niet zozeer een daadstrafrecht. Het gaat er niet alleen maar om of je "het gedaan" hebt. Dat is pas stap 1.
Daarna krijg je nog een aantal toetsen, die onder andere de verwijtbaarheid onder de loupe nemen. Wat wil je dan? Beesten bestraffen? Kleine kinderen? Krankzinnigen? Debieltjes? Psychopaten? Kortom: mensen die niet weten wat ze doen, of het niet kunnen helpen. Dit soort dader krijgt hier een behandeling, niet alleen maar een straf. Dat hebben we gelukkig na de Middeleeuwen achter ons gelaten, net als de brandstapel en de pijnbank. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38. |