Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   En, wie is er al bekeurd voor het niet bij zich hebben van een identiteitsbewijs? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1060149)

Olafant 01-01-2005 20:11

En, wie is er al bekeurd voor het niet bij zich hebben van een identiteitsbewijs?

Ik vraag me het af.

Hoe ging het, hadden ze een goede reden om om je ID te vragen, heb je de agenten ook terug om hun ID gevraagd, wat was je excuus/smoes, en hoeveel ben je er aan kwijt?

Ikzelf ben nog niet bekeurd. :p

Paris 01-01-2005 20:15

Ik ook nog niet.

Mea Culpa 01-01-2005 20:16

Ik denk ook niet dat dat zo'n vaart zal lopen.

per piacere 01-01-2005 20:24

nee :)

Gothic 01-01-2005 20:29

Ik heb het bijna altijd bij me, maar ik zal zeker niet meteen m'n ID laten zien als ze dat willen. Wat een onzin regel...

Miracle 01-01-2005 21:07

Ik snap eigenlijk de regelgeving nog niet zo heel erg goed. :o

TheRedArrow 01-01-2005 21:08

Ik heb hem al maanden gewoon bij me, mij maakt het niet zoveel uit. :o (dat ik hem mee moet nemen)

Belachelijk vind ik het wel.

N00dles 01-01-2005 21:09

Slaat nergens op, die regel. Niet dat ik er problemen van zal ondervinden, want ik heb hem altijd bij me.

Ieke 01-01-2005 22:15

Ik vind het nog steeds een stomme regel. Wat ik nu laatst wel hoorde is dat je wel iets gedaan moet hebben voor ze hem kunnen/mogen vragen. Dat scheelt al iets.

Ik hem hem echt niet bij me. Heb een paspoort en vind die gewoon veel te lomp, past niet in de portomonee. Rijbewijs heb ik wel bij me als ik ga rijden, anders ook niet. Ik ga er echt geen losse ID kaart voor aanschaffen, beetje stom imo.

NoDoubt 01-01-2005 22:31

ik had em met nieuwjaar neit bij :D
maar ze hebben niks gevraagd.....:)

Sylph 01-01-2005 22:46

O ja. Nou nee. Ik zou niet weten waar hij ligt en bovendien is hij bijna verlopen.

Shock 01-01-2005 22:53

Ach. Alsof ze op elke straathoek zo'n diender neerzetten om je te controleren.. doe niet zo moeilijk allemaal. Zoals het spotje zegt, het is om het politiewerk wat makkelijker te maken. Niet om jou te jennen of de politie extra werk te verschaffen.

BrunetJuh 01-01-2005 23:02

ik weet niet of jullie de rellen in veen kennen met nieuwjaar (dit jaar veel op het nieuws geweest), maar in onze gemeente stond dus vol met ME en die vroegen er dus wel naar en er hebben hier behoorlijk wat mensen boetes gehad en die was 100 euro'tjes! ikzelf heb gelukkig niks gehad!

Qamra 02-01-2005 08:07

Citaat:

Olafant schreef op 01-01-2005 @ 21:11 :
heb je de agenten ook terug om hun ID gevraagd,
:D

En nee, ik kom nooit politie tegen in dit dorp.

Gothic 02-01-2005 08:12

Citaat:

Ieke schreef op 01-01-2005 @ 23:15 :
Ik vind het nog steeds een stomme regel. Wat ik nu laatst wel hoorde is dat je wel iets gedaan moet hebben voor ze hem kunnen/mogen vragen. Dat scheelt al iets.

Volgens mij is juist door deze regel geen reden meer nodig om je ID te vragen... Een vd nadelen is dus zeker dat er misschien meer/sneller op ras gecontroleerd wordt...
Normaliter zou je een verdachte moet zijn, wat inhoudt dat er een redelijke (objectieve) verdenking moet zijn dat jij een strafbaar feit gepleegd hebt.

cyntha 02-01-2005 09:58

Nee, nog niet. En dat is maar goed ook, want ik was vergeten dat die regel nu al in is gegaan.. :o

Ieke 02-01-2005 10:23

Citaat:

Gothic schreef op 02-01-2005 @ 09:12 :
Volgens mij is juist door deze regel geen reden meer nodig om je ID te vragen... Een vd nadelen is dus zeker dat er misschien meer/sneller op ras gecontroleerd wordt...
Normaliter zou je een verdachte moet zijn, wat inhoudt dat er een redelijke (objectieve) verdenking moet zijn dat jij een strafbaar feit gepleegd hebt.

Dat dacht ik dus eerst ook. Maar dit is wat ik van de week op tv hoorde. Er moest wel een reden voor zijn.

nare man 02-01-2005 10:37

Citaat:

Gothic schreef op 02-01-2005 @ 09:12 :
(...)

Hmm, dat zou wetstechnisch wel heel dom zijn. Dan zou je namelijk door te betwisten dat er sprake is van een geldige reden de strafbaarheid aan het feit kunnen ontnemen. En dat terwijl het hier nu juist de bedoeling was dat je altijd een ID bij je hebt, of er nu naar gevraagd wordt of niet. Een soort herintrede van de leer van het fait materiel, dus: strafbaarheid ondanks totale afwezigheid van verwijtbaarheid en materiële wederrechtelijkheid.

Maar we zullen zien, ik ben benieuwd of er snel iemand voor de rechter komt en een beetje fatsoenlijk verweer voert. Ik heb er iig geen gekocht, ik doe niet mee aan die onzin. :)

fractuur 02-01-2005 10:40

Ik heb hem al 2 jaar lang altijd bij me.. Omdat ik er eigenlijk geen betere bergplaats voor weet dan mijn portemonnee.

nare man 02-01-2005 10:44

Ik heb er overigens geen en ben ook niet van plan er een aan te schaffen. :)

hi 02-01-2005 11:24

Wat ik begreep is dat mensen die boven de 18 jaar zijn dat daar de regel voor geldt dat je al een paar jaar je id bij je moet hebben. Het enige is dat die leeftijdsgrens naar beneden is bijgesteld! Er is mij nog nooit naar mijn id gevraagd! Ik heb alleen mijn id nodig gehad voor rijbewijs ophalen ov-kaarten en ik geloof ook voor mijn werk.

Bob de Beer 02-01-2005 11:25

Nee

Balance 02-01-2005 11:27

Citaat:

Het verzoek om identificatie door politie of andere toezichthouder mag niet willekeurig gebeuren. Zij moeten daartoe een reden hebben. Het moet nodig zijn voor de uitvoering van hun taken, bijvoorbeeld voor verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporing van strafbare feiten of handhaven van de openbare orde. Er komen geen afzonderlijke controles op het bezit van identiteitsbewijzen.
Bron
Ze mogen dus niet zomaar naar je ID vragen.

En ik heb hem bij me als ik m'n portemonnee bij me heb. Daar zit m'n rijbewijs in. Maar ik loop niet altijd met m'n portemonnee op zak, dus dan heeft men pech (of ik, wanneer ik gecontroleerd word).

AlopiA 02-01-2005 11:31

Mogen ze om je ID vragen bij fietscontroles bv.? Die zijn er namelijk best vaak op mijn route naar school, zul je zien dat ik de lul ben :o Ik ga m'n paspoort dus echt niet meenemen naar school.

rare kwast 02-01-2005 11:39

Citaat:

AlopiA schreef op 02-01-2005 @ 12:31 :
Mogen ze om je ID vragen bij fietscontroles bv.? Die zijn er namelijk best vaak op mijn route naar school, zul je zien dat ik de lul ben :o Ik ga m'n paspoort dus echt niet meenemen naar school.
als jij wordt aangehouden omdat je licht het niet doet moet je hem bij je hebben anders wordt ie dubbel

AlopiA 02-01-2005 11:57

Citaat:

rare kwast schreef op 02-01-2005 @ 12:39 :
als jij wordt aangehouden omdat je licht het niet doet moet je hem bij je hebben anders wordt ie dubbel
hm, dat is dan weer een beetje jammer.

Envy 02-01-2005 12:00

Ik heb een paspoort, geen ID kaart, en dat ga ik echt niet meenemen.

foefighter 02-01-2005 12:01

ik heb een paspoort en die pas niet in mijn portemonnee

dutch gamer 02-01-2005 12:10

Citaat:

Balance schreef op 02-01-2005 @ 12:27 :
Ze mogen dus niet zomaar naar je ID vragen.

Nee klopt. Maar als je ergens getuige van bent, mag de politie ook naar je ID vragen. Dus als je iemand een winkel ziet overvallen en je hebt geen ID bij je, kan je een boete krijgen:s.

S. 02-01-2005 12:11

Citaat:

per piacere schreef op 01-01-2005 @ 21:24 :
nee :)

marrel 02-01-2005 12:15

ik heb hem eigenlijk niet bij, volgens mij past die stomme (nog oude) kaart niet eens in m'n portomone...

Balance 02-01-2005 12:17

Citaat:

AlopiA schreef op 02-01-2005 @ 12:57 :
hm, dat is dan weer een beetje jammer.
daar is een hele makkelijke oplossing voor. Je licht aan doen ;)

Sidhe 02-01-2005 12:18

Ik neem mijn paspoort ook echt niet mee, heb een kopie ervan in mn portemonnee zitten, vind ik wel best. Als je portemonee - met paspoort- gejat wordt ben je de lul, mag je mooi een nieuw paspoort gaan aanschaffen :|

Balance 02-01-2005 12:18

Citaat:

dutch gamer schreef op 02-01-2005 @ 13:10 :
Nee klopt. Maar als je ergens getuige van bent, mag de politie ook naar je ID vragen. Dus als je iemand een winkel ziet overvallen en je hebt geen ID bij je, kan je een boete krijgen:s.
haha hoe absurd. Dan word je dus bijna gestraft voor het zien van een overval :D:s

Sidhe 02-01-2005 12:21

Citaat:

Balance schreef op 02-01-2005 @ 13:18 :
haha hoe absurd. Dan word je dus bijna gestraft voor het zien van een overval :D:s
Idd, dat is wel heel vaag..

nare man 02-01-2005 12:24

Citaat:

Balance schreef op 02-01-2005 @ 13:18 :
Het is nog altijd een bevoegdheid die al dan niet uitgeoefend kan worden. Als jij getuige bent van een overval kun je gewoon weigeren te getuigen in die zaak als de politie moeilijk doet over je ID. Ik denk ook niet dat ze je erbij gaan naaien als hun onderzoek voor een belangrijk deel afhankelijk is van jouw getuigenis.

Envy 02-01-2005 12:29

Is een bankpasje oid trouwens geen geldig ID?
Daar staat ook je naam en geboortedatum op, en toen ik een boete kreeg een paar maanden geleden namen ze dat ook gewoon aan als geldige identificatie.

Balance 02-01-2005 12:32

Citaat:

Envy schreef op 02-01-2005 @ 13:29 :
Daar staat ook je naam en geboortedatum op, en toen ik een boete kreeg een paar maanden geleden namen ze dat ook gewoon aan als geldige identificatie.

nee dat telt niet.
rijbewijs telt ook niet voor alles, maar wel voor de meest voorkomende gevallen waarbij je hem nodig zult hebben.

@nare man: als je weigert te getuigen mogen ze dan toch niet alsnog om je ID vragen omdat ze je ervan 'verdenken' die overval te hebben gezien? Het valt toch wel onder "opsporing van strafbare feiten" om te weten hoeveel getuigen er waren, lijkt me.

Ieke 02-01-2005 12:34

Citaat:

Envy schreef op 02-01-2005 @ 13:29 :

Officieel niet. Het moet een indentiteitskaart, paspoort of rijbewijs zijn. Maar ik dnek dat als ze geen zin hebben om moeilijk te doen iets van een OV kaart ook wel accepteren. (Maar echt niet altijd)

nare man 02-01-2005 12:49

Citaat:

Balance schreef op 02-01-2005 @ 13:32 :
(...)

@nare man: als je weigert te getuigen mogen ze dan toch niet alsnog om je ID vragen omdat ze je ervan 'verdenken' die overval te hebben gezien? Het valt toch wel onder "opsporing van strafbare feiten" om te weten hoeveel getuigen er waren, lijkt me.

Het criterium waaraan getoetst wordt of iemand verdachte is ('iemand te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit', deftig gezegd) is daar niet van belang, denk ik, hoewel ik moet bekennen dat ik de regeling nog niet goed heb doorgelezen.

Het is immers juist de bedoeling dat iemand óók om zijn ID gevraagd kan worden als hij bijv. getuige is van een overval. Je kunt moeilijk volhouden dat dat een strafbaar feit is, dus er zal een ander criterium dan het verdachte-criterium van toepassing moeten zijn. Wat dat is, weet ik niet, daar zegt de Wet op de uitgebreide identificatieplicht niets over.

Ik verwacht dat naarmate de regeling langer in gebruik is we straks wel een evaluatie zullen krijgen, zodat meer wordt uitgekristalliseerd in welke gevallen wel en welke gevallen er niet om je ID wordt gevraagd. Het gaat om een bevoegdheid van agenten, ze zijn niet verplicht je áltijd om je ID te vragen. Daar zal dus beleid voor moeten worden opgesteld.

Maar wat ik bedoel, is dat als jij getuige bent en ze gaan zeiken over het feit dat je je ID niet bij je hebt, je gewoon kunt dreigen niet te getuigen, tenzij de politie op zijn beurt jou niet zal bekeuren voor het niet dragen van je ID. :)

Anne 02-01-2005 13:04

Ik heb alleen een paspoort en ben echt niet van plan die overal mee naar toe te nemen, Mocht ik hem kwijtraken, kost me dat veel tijd en geld. En ik heb ook geen zin om een ID te halen/kopen. Stomme regel. :s

Mocht ik bekeurd worden, dan wil ik wel terugkomen op bovenstaande. :o

RanC 02-01-2005 13:40

Ach, ik heb hem altijd bij mij en heb niks te verbergen. Als een agent er een harde van krijgt om mij om mijn ID te vragen wil ik hem dat inwendige pleziertje niet ontgunnen.

Maar ik ben geen allochtoon, dus ik zal er wel nooit om gevraagd worden.

Vogelvrij 02-01-2005 13:41

Citaat:

Anne schreef op 02-01-2005 @ 14:04 :
Ik heb alleen een paspoort en ben echt niet van plan die overal mee naar toe te nemen, Mocht ik hem kwijtraken, kost me dat veel tijd en geld. En ik heb ook geen zin om een ID te halen/kopen. Stomme regel. :s

Mocht ik bekeurd worden, dan wil ik wel terugkomen op bovenstaande. :o

Mja, zo denk ik er dus ook ongeveer over:o:p

Mijn mama wil mijn boete wel voor me betalen, omdat ze niet wil dat ik mijn paspoort steeds meesjouw;)
Maar ik ga er eigenlijk gewoon van uit dat ze het me nooit vragen:o

rubenrtv 02-01-2005 13:53

Een kopie van een paspoort is niet geldig, toch?
Ik ben echt te lui om naar het stadsdeelraad te gaan en dan nog geld uit te geven aan een id-kaart

the tourist 02-01-2005 14:54

Oja, ik was het vergeten. Maar ik heb echt geen zin om steeds mijn paspoort mee te nemen.

Archont_temp 02-01-2005 15:09

Ze moeten eerst een redelijk gegronde reden hebben, om je te mogen aanhouden en te vragen om je id.

Machiavelli 02-01-2005 15:12

Mijn overgrootmoeder.

Wammus 02-01-2005 15:16

Ik heb altijd m'n id bij me en heb dus ook geen probleem :).

m3tr01dm1nd3d 02-01-2005 15:20

ik doe erg mijn best, maar ben geen buitenlander, heb een braaf brilletje op, geen bontkraag jas en heb geen scooter. Denk dat ik in 2005 dus niet wordt gevraagd naar mijn ID.

en als ze dat wel doen ga ik zoeken, zeg ik dat ie gestolen is en doe ik ter plekke aangifte (y)

Qamra 02-01-2005 15:23

Citaat:

metroidminded schreef op 02-01-2005 @ 16:20 :
en als ze dat wel doen ga ik zoeken, zeg ik dat ie gestolen is en doe ik ter plekke aangifte (y)
Volgens mij is de boete (als je niet meer krijgt) van een valse aangifte meer dan die boete van het niet bij je hebben van je ID.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.