![]() |
Chemici in zinsverband
Ja, ik weet dat het meervoud van chemicus chemici is... maar nou zit het zo: Vanavond aan tafel hadden we het over de zin:
Mijn beide opa's zijn chemicus. Het is dan toch chemicus (en niet chemici)? Het is bv. ook: Mijn beide opa's zijn boer. Maar de vraag is, waarom is dat zo? |
Volgens mij is het toch chemici, maar ik twijfel.
|
Volgens mij blijft het chemicus, maar ik twijfel ook.
In het Engels is dit echter meteen duidelijk, 1 persoon > beroep enkelvoud, meerdere personen > beroep in meervoud. In het Nederlands is die regel er geloof ik niet (meer). edit: bij Mijn opa's zijn beide chemicus, dan vermijd je je 'probleem' toch?:p |
Ik denk dat het chemicus is. Als je zou zeggen: 'mijn beide opa's zijn timmerman' is het naar mijn idee ook timmerman in plaats van timmermannen.
|
je opa's zijn elk afzonderlijk allebei enkelvoud, bijgevolg is het ook logisch dat je hen enkelvoudig laat blijven:
mijn beide opa's zijn chemicus, net zoals vb mijn beide opa's zijn tandarts (het meervoud van chemicus is inderdaad chemici) |
Als je zegt "mijn beide opa's zijn chemici" dan zeg je in feite: "mijn ene opa is chemici, en mijn andere opa is ook chemici". Daar klopt iets niet, het is dus "chemicus". :)
|
er zit eigenlijk een verzwegen woord in. eigenlijk wordt immers met de zin bedoeld "mijn beide opa's zijn ieder een chemicus"
@shy gurl: timmerlieden! :D |
Timmerlui:D.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07. |