Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   soa- onderzoek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1060729)

Strawberry-girl 02-01-2005 15:14

soa- onderzoek

ik zat een beetje lezen in de topics over soa's omdat ik volgende week ook een test ga laten doen en wou weten hoe dat nou gaat.
maar wat ik me dus afvraag is: kan je met bloedprikken op alle soa's laten testen of niet??

mijn ex heeft best veel partners gehad en zei dat hij heel vaak een test heeft laten doen d.m.v bloedprikken en dat hij dus niets heeft.
ik geloofde hem :( , maar toen het uit was ben ik een beetje gaan denken enzo en heb ik ook het gevoel dat hij niet eerlijk is geweest, doordat we het niet veilig hebben gedaan begin ik nu te twijfelen. ik nergens last van maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet kan hebben. vandaar mijn vraag.

Lorelei 02-01-2005 16:17

Nee.

(n)

Succes met je test! :)

..:PieP:.. 02-01-2005 16:17

je moet ook een uitstrijkje laten maken, maar dat stelt echt niks voor, was binnen 2 sec klaar :)

MevrouwM 02-01-2005 16:18

Hier gevonden:

Wat houdt een soa-onderzoek precies in?
Een algemeen soa-onderzoek kan uit meerdere onderdelen bestaan. Hoe je uiteindelijk wordt onderzocht is afhankelijk van de eventuele klachten en de manier waarop je hebt gevreeën. Om je goed te kunnen onderzoeken heeft de arts voorafgaand aan het onderzoek een gesprek met je. Hieronder volgt een opsomming van de onderdelen waar het soa-onderzoek uit kan bestaan.

lichamelijk onderzoek;
microscopisch onderzoek (bijvoorbeeld van afscheiding);
bloedonderzoek;
urineonderzoek;
uitstrijkje(s) uit vagina of penis (pisbuis), anus (bij anale seks), mond en keelholte (bij orale seks).
Chlamydia en gonorroe zijn soa die na één week na het seksuele contact kunnen worden getest. Hiv en syfilis kunnen na drie maanden worden getest, en hepatitis B na drie tot zes maanden.

Lorelei 02-01-2005 16:20

Citaat:

..:PieP:.. schreef op 02-01-2005 @ 17:17 :
je moet ook een uitstrijkje laten maken, maar dat stelt echt niks voor, was binnen 2 sec klaar :)
Klopt. Maar (ex)vriendlief heeft dat dus blijkbaar niet gedaan. (n)

Strawberry-girl 02-01-2005 18:07

Citaat:

MevrouwM schreef op 02-01-2005 @ 16:18 :
Hier gevonden:

Wat houdt een soa-onderzoek precies in?
Een algemeen soa-onderzoek kan uit meerdere onderdelen bestaan. Hoe je uiteindelijk wordt onderzocht is afhankelijk van de eventuele klachten en de manier waarop je hebt gevreeën. Om je goed te kunnen onderzoeken heeft de arts voorafgaand aan het onderzoek een gesprek met je. Hieronder volgt een opsomming van de onderdelen waar het soa-onderzoek uit kan bestaan.

lichamelijk onderzoek;
microscopisch onderzoek (bijvoorbeeld van afscheiding);
bloedonderzoek;
urineonderzoek;
uitstrijkje(s) uit vagina of penis (pisbuis), anus (bij anale seks), mond en keelholte (bij orale seks).
Chlamydia en gonorroe zijn soa die na één week na het seksuele contact kunnen worden getest. Hiv en syfilis kunnen na drie maanden worden getest, en hepatitis B na drie tot zes maanden.

ja maar kunnen alle soa's door bloedonderzoek onderzocht worden of niet??

655321 02-01-2005 18:40

Citaat:

~ BlackCat ~ schreef op 02-01-2005 @ 18:07 :
ja maar kunnen alle soa's door bloedonderzoek onderzocht worden of niet??
Nee, dat niet, maar het is wel zo dat als je je bloed laat testen en dan blijkt dat je chlamydia (geloof ik, kan ook een andere soa zijn) hebt dat dan de kans groot is dat je ook andere soa's hebt. Zei mn huisarts.

Strawberry-girl 02-01-2005 20:53

Citaat:

655321 schreef op 02-01-2005 @ 18:40 :
Nee, dat niet, maar het is wel zo dat als je je bloed laat testen en dan blijkt dat je chlamydia (geloof ik, kan ook een andere soa zijn) hebt dat dan de kans groot is dat je ook andere soa's hebt. Zei mn huisarts.
ok bedankt

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.