![]() |
Beelden van-nacht
Beelden van-nacht
De sneeuw van slagroom kleeft aan je vingers; een eeuw staar je naar de dingen in je hoofd. En terwijl het park nog stinkt van-avond dweil je met drank de beelden weg van nacht die we deelden. En met de laatste slok… stokt de tijd en vallen je ogen. Maar dan! wekt de honger naar geestige giftigheid de tijd en zie je me al in je ooghoek staan. Zie het maar zo: ik ben je schrijver – maar – eigenlijk is er geen kunst aan. De Wilgen, 14 en 20 oktober 2004 |
De afsluiting is briljant vind ik, evenals de volgende stukjes:
Een eeuw staar je naar de dingen in je hoofd. dweil je met drank de beelden weg laatste slok… stokt de tijd en vallen je ogen. Verder vind ik dit stuk iets minder: de beelden weg van nacht die we Ik snap dat het mooi staat om telkens van-nacht erin te verwerken; maar het staat hier wat tegenstrijdig. Zou het niet mooier zijn om er nachten ipv nacht van te maken? |
:) Mooi, zoals Xineof ook al zei. En ik ben het met haar eens wat betreft dat ene stukje, dat gewoon iets minder is. Misschien ook omdat het een herhaling is, en dan sowieso minder sterk is?
Verder gewoon echt goed, ook dit stukje: Maar dan! wekt de honger naar geestige giftigheid de tijd en zie je me al in je ooghoek staan. |
Ik ben het absoluut niet eens met Xineof. Ik vind dat je je die vrijheid kan permitteren, dat het niet tegenstrijdig is en bovendien vind ik juist die speling nu zo goed gelukt. Ik heb meer problemen met die eerste twee zinnen, omdat ze zinnen zijn. Het onderbreekt, maakt dat het geen vloeiend geheel is:
De sneeuw van slagroom kleeft aan je vingers. Een eeuw staar je naar de dingen in je hoofd. 1 langere zin was imo beter geweest. Ze heeft wel gelijk als ze zegt dat de afsluiting briljant is, want dat is hij, net zoals het heerlijke spel met de woorden. |
Allereerst: allemaal ontzettend bedankt voor de reacties. Xineof, ik heb getwijfeld of mensen zouden struikelen over 'nacht' maar heb toen uiteindelijk besloten dat ze hierdoor misschien de speling wat meer zouden zien en daarom heb ik het zo laten staan.
Re3m, misschien dat de herhaling het stukje in eerste instantie afzwakt maar ik denk dat het hierdoor in ieder geval duidelijk wordt waar het over gaat en als je het een tweede keer leest denk ik dat het stukje met 'nacht' dan sterker wordt. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Halogeen: Ik ben het met je eens en heb het enigszins gewijzigd, ik denk dat de ';' hier inderdaad mooier staat dan een punt en een nieuwe zin. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40. |