![]() |
[WIS] Periodieke functies, Sinusoïden
Ik heb een vraag omtrent Sinusoïden.
Het gaat om de volgende opgave : 16 Gegeven zijn de functies f(x)=|sinx| en g(x)=|cosx| op het domein [0,10[pi]] a. los op f(x)= 1 b. los op g(x)= 1 c. Wat is de periode van de grafiek van f? d. Waarom kun je bij de grafieken van f en g niet spreken van een evenwichtsstand y=1/2 Als iemand mij hierbij kan helpen graag! Ik weet niet hoe ik vraag a en b moet oplossen omdat dat niet uitgelegd is en we dit zelfstandig moeten maken.. |
1ac
f(x)=|sinx| komt overeen met de absolute waarde van sinx, m.a.w. alle negatieve waarden die uit sinx komen worden positief en alle positieve waarden blijven natuurlijk positief. f(x)=1 |sinx|=1 x= pi/2, 3pi/2,...., 19pi/2 periode is pi geworden i.p.v. 2pi bij sinx |
Citaat:
x = 0, pi, 2pi, ... , 10 pi. Verder heb ik de term 'evenwichtsstand' nog nooit gezien, maar als de gemiddelde waarde bedoeld wordt: die is 2/pi en niet 1/2. |
Citaat:
en dit is de definitie: evenwichtsstand stand die een periodieke grafiek het gemiddelde aangeeft. (Er ligt evenveel van de grafiek boven als onder deze evenwichtsstand). bron: http://wiskunde.hacom.nl/index.html?...ordenboek.html bij |sinx| is y=1/2 dus geen evenwichtsstand omdat er niet evenveel van de grafiek boven als onder deze lijn ligt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23. |