Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Laaf mij, Dionysos (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1062045)

Sketch 03-01-2005 20:13

Laaf mij, Dionysos

LAAF MIJ, DIONYSOS

Ik smeek u, Dionysos,
verlos mij van mijn smart.
Verwijder mijn gedachten
van mijn zo schrijnend hart.

Sinds pas is het gebroken
door ‘n vrouw -zo hemels zoet-
wiens uiterlijke schoonheid
zelfs Hera eer aan doet.

Want Eros schoot zijn pijlen
en heeft mij niet gemist.
Maar zij die ik begeren zal,
háár miste hij beslist.

Bedwelm mij, Dionysos,
bevrijd mij van mijn pijn.
Help mij te vergeten,
en laaf mij, met uw wijn.

Mutant_oud 03-01-2005 22:10

Wat mij echt verrekte stoort is dat Hera niet de godin van de schoonheid is. Als ze dat wel was geweest, zou Zeus niet zoveel buiten de deur hebben gegeten denk ik :o

En de komma tussen en laaf mij, met uw wijn, had er voor mij niet gehoeven. Ze hoort er eigenlijk niet eens denk ik.

Maar voor de rest vind ik hem leuk, vorm, ritme, woordgebruik en rijm passen bij de sfeer. Heel leuk gedaan.

clantestino 04-01-2005 08:08

Hm, ik weet echt weinig (vrijwel niets) van de griekse mytheologie af... Toch kan ik uit de context genoeg opmaken om wat over je gedicht te kunnen zeggen.

De sfeer spreekt me wel aan, je hebt een mooi en kalm taalgebruik. Woorden als 'ik smeek u', 'verlos mij' en 'schrijnend hart' maken de eerste strofe heel krachtig. Je laatste strofe vind ik op diezelfde manier staan als een huis.
De twee strofes daar tussenin zijn duidelijk opvulsel, als ik het zo mag noemen (klinkt onbedoeld denigrerend.) Mooi, dat absoluut, maar minder sterk als de eerste en de laatste naar mijn idee. Ritme is goed, dat 'laaf mij' vind ik ook héérlijk om te lezen, wat een woord:laaf...

Naja ik ben hier dus wel over te spreken :cool:

Anne 04-01-2005 18:47

Citaat:

Mutant schreef op 03-01-2005 @ 23:10 :
Wat mij echt verrekte stoort is dat Hera niet de godin van de schoonheid is. Als ze dat wel was geweest, zou Zeus niet zoveel buiten de deur hebben gegeten denk ik :o
Maar wordt er dan gezegd dát Hera de godin van de schoonheid is?

Sinds pas is het gebroken
door ‘n vrouw -zo hemels zoet-
wiens uiterlijke schoonheid
zelfs Hera eer aan doet

Een vrouw waarvan de uiterlijke schoonheid Hera eer aan doet. Lijkt mij dat schoonheid en Hera niet gelijkgesteld worden zo.

Sketch 04-01-2005 20:38

@ Mutant: Tja, Aphrodite is de godin van de schoonheid. Maar Aphrodite past niet zo mooi in het metrum als Hera (en dan nog het binnenrijm, Hera en eer).

Toen Eris die gouden appel had gegooid, en alle godinnen gingen 'discussieren' om wie de mooiste was, bleven uiteindelijk Aphrodite, Athena (mijn favo godin), en Hera over. Paris moest toen uiteindelijk beslissen wie van hen de mooiste was. En hoewel hij Aphrodite koos, weten we allemaal dat dat niet van wege haar schoonheid was, maar vanwege Helena. Dus het is nooit vastgesteld dat Aphrodite mooier is dan Hera en Athena.

En ik meen me te herinneren dat de oude Griekse schrijvers/dichters vrouwen wel vaker met andere godinnen dan Aphrodite vergeleken:o (en ik ben sowieso niet zo'n fan van Aphrodite :) )

@ clandestino: laaf, ja, rond dat woord en die zin heb ik het hele gedicht geschreven. laaf mij Dionysos. en die 2 strofes in het midden, die zijn inderdaad min of meer 'opvulsel' (hmm, vervelend om zoiets over m'n gedicht te zeggen :( ) maar, ook over die strofes heb ik nagedacht hoor! maar het draait om die eerste en laatste strofe. :D

@ Anne: Tja. Ik denk dat het Mutant irriteert, omdat 'ik' de vrouw met haar onmetelijke schoonheid vergelijk met Hera, terwijl Aphrodite over het algemeen wordt beschouwd mooier te zijn dan Hera. (wat ik dus niet vind)
(klopt dat (ongeveer), Mutant?)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.