![]() |
grammatica nederlands
Bij het ontleden:
In de zin: De beheerders zorgden goed voor ons. Wat voor soort zinsdeel is: voor ons? :confused: |
voorzetselvoorwerp
|
Is dat niet meewerkend voorwerp? Je kan het werkwoord "zorgen" niet gebruiken zonder "voor ...".
|
Citaat:
|
Citaat:
Vgl: hij gaf de telefoon aan mij - hij gaf mij de telefoon zij zorgden voor ons - zij ons zorgden/zij zorgden ons |
Citaat:
|
het is misschien wat verwarrend omdat het hier juist over 'voor' gaat
veel voorzetselvoorwerpen zijn gemakkelijker te herkennen, vb 'hij wacht op de trein'. op de trein is dus voorzetselvoorwerp, want je zegt 'wachten op' |
En je kunt er ook de er + dat proef op toepassen (stomme regeltjes :P)
De beheerders zorgden ervoor dat wij het goed maakten. ofzoiets ? |
Citaat:
|
voor is dus een wederkerend voornaamwoord ofzoiets.
|
Citaat:
|
maar bij deze zin
wij wachten op het perron is op het perron een plaatsbepaling. het voorzetselvoorwerp heeft ook altijd iets figuurlijks |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
wij wachten op Piet Dan is 'op Piet' weer voorzetselvoorwerp. |
Citaat:
2. Hij wacht op het schoolplein. (op het schoolplein = bijwoordelijke bepaling) Ik voel gewoon dat 'op' van nummer 1 bij 'wacht' hoort :) |
Voorzetselvoorwerp, dus. :]
|
Citaat:
Een voorbeeld: Ik geef het boek aan opa. Maar dit kan ook: Ik geef opa het boek. 'Aan opa' uit het voorbeeld is dus een meewerkend voorwerp. De beheerders zorgden goed voor ons. Hier kan je het woord 'voor' niet weglaten, het is hier dus geen meewerkend voorwerp. Het is inderdaad een voorzetselvoorwerp. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53. |