![]() |
Nul A = B
Hallo mensen!
Ik zit met een probleem: Bepaal een 5 bij 9 matrix A zodanig dat Nul A = B Waarbij B=Span 1 1 1 1 1 1 1 2 3 4 5 6 0 1 0 1 0 1 0 2 4 0 2 4 3 4 5 3 4 5 1 2 3 1 2 3 2 0 3 1 5 3 5 3 5 3 5 3 1 2 3 4 5 6 Elke kolom stelt een vector voor van 9 lang... in totaal zijn er 6 kolommen. Hoe pak ik dit probleem aan? |
Ik snap er de ballen niet van
Welke vak is het dan weet ik hoe ik moet denken (y) ;) |
Citaat:
ps. het is niet verplicht te reageren als je een topic leest, liever niet eigenlijk als je 'er de ballen van snapt'. |
Ik ken de notatie Nul A niet. Ik weet niet of ik de vraag wel op kan lossen als ik weet wat het is, maar nu in ieder geval niet.
|
Nul(A) is de nulruimte van de matrix A. Dit is overigens de verzameling van de oplossingen x van Ax = 0.
|
Begin maar eens zo:
A = [a1 a2 a3 a4 a5 a6 a7 a8 a9] (a1 t/m a9 vormen 9x1 kolomvectoren) q1 = [1 1 0 0 3 1 2 5 1]^T q2 = [1 2 1 2 4 2 0 3 2]^T etcetera tot en met q6. Je weet: Aq1 = 0; Aq2 = 0; etcetera tot en met q6. Dit levert je een groot stelsel vergelijkingen op, waarmee je ongetwijfeld de waarde van de 5x9 matrix A kunt bepalen. Maar dit stugge rekenwerk laat ik aan jou of je rekensoftware over. :) |
Overigens, voor de onwetenden onder ons, dit vak heet Lineaire Algebra. Een erg mooi (en niet al te moeilijk) vak. ;)
|
Citaat:
ontken dat niet! |
Citaat:
|
Citaat:
|
nee joh statistiek dat is pas leuk :p
|
Afgelopen semester heb ik het boek "Lineair Algebra, a Modern Introduction" van David Poole doorlopen. Echt een geweldig boek dat ik iedereen kan aanraden :)
Overigens ben ik het niet eens met diegenen die vinden dat analyse mooier is :o :p |
Citaat:
Onze faculteit heet niet voor niets "subfaculteit der wiskunde en statistiek". Lineaire algebra is een mooi vak voor je studiepuntjes, analyse is mooier qua wiskunde. |
Ik moet wel toegeven dat Taylorreeksen erg tot de verbeelding spreken :o :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33. |