mathfreak |
06-01-2005 19:34 |
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-01-2005 @ 19:34 :
Jij bent degene die stelt dat het niet klopt dat Gauss de grondlegger is van de moderne wiskunde. Die uitspraak lijkt me alleen zinvol als jij een idee hebt over wie het dan wel is, nietwaar?
|
Als je onder moderne wiskunde die wiskunde verstaat die door middel van de verzamelingenleer tot ontwikkeling kwam, dan zijn dat een behoorlijk aantal personen. In ieder geval is Georg Cantor, de grondlegger van de verzamelingenleer, er één van. Verder heb je nog David Hilbert en Stefan Banach, die allebei bijdragen aan de ontwikkeling van de functionaalanalyse hebben geleverd. Dan zijn er nog Henri Léon Lebesgue, René Baire, Emile Borel en Maurice Fréchet (allevier afkomstig van de Ecole Normale Superieure in Parijs) die bijdragen aan de ontwikkeling van de moderne analyse (met name de maattheorie) hebben geleverd. Op het gebied van de topologie noem ik verder Felix Hausdorf en onze landgenoot Luitzen Egbertus Johannes Brouwer. Op het gebied van de logica heb je de Engelse wiskundigen Alfred North Whitehead en Bertrand Russell. Wat algebra betreft zijn Ernst Steinitz, Richard Dedekind en Emmy Noether in ieder geval belangrijke grondleggers geweest. Verder is er nog Giuseppe Peano, die bekend is vanwege zijn axioma's van de natuurlijke getallen.
Er zijn nog wel meer namen te noemen en nog andere gebieden die met name in de 20e eeuw verder zijn ontwikkeld (met name de differentiaalmeetkunde), maar hier laat ik het verder bij. Neem voor verdere details maar eens een kijkje op de wiskundesites die in het linktopic staan vermeld.
|