![]() |
vervoegen
Grim en ik hebben besloten dat we een revolutie willen veroorzaken.
We moeten onze woorden maar eens anders gaan vervoegen. Nou ja, eigenlijk is het de schuld van de leenwoorden, misschien moeten we ze maar niet meer lenen. Neem nou bijvoorbeeld skype of google. ik skype jij skypt hij/zij skypt wij skypen jullie skypen zij skypen ik goog(e)l(e) jij goog(e)lt hij/zij goog(e)lt wij goog(e)len jullie goog(e)len zij goog(e)len *zucht* ik wil een nieuw groen boekje Charlotte |
Er komt een nieuw groene boekje over een paar maanden.(y)
|
Wat is skypen?
Ik wil niet een nieuwe vervoeging, heb dit net onder de knie;) |
Ik ben voor nieuwe vervoegingen...!
|
Citaat:
Ik vind het een beter idee om geen woorden uit andere talen meer te lenen, eigenlijk:o |
Moderne talen? :o
In alle gevallen 1e persoon enkelvoud: stam (+e) 2e persoon enkelvoud: stam +(e)t 3e persoon enkelvoud: stam (+e)(+t) 1e persoon meervoud: stam +en 2e persoon meervoud: stam +en 3e persoon meervoud: stam +en Klaar! Ik skype Jij skypt Hij skypt Wij skypen Jullie skypen Zij skypen. Grim |
Citaat:
Alleen een klein beetje jammer dat hij het bij mij niet doet. :( Ik ben voor: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bijvoorbeeld bij het werkwoord googlen de stam is googl dus in vind dat er daar wel een e bij mag, gewoon omdat de uitspraak anders zo rottig is. Grim |
nou ja, stam is wel google, dat hoeft geen probleem te zijn, dat wordt het pas bij hij (google)
bedoel, dan is hij googelt toch veel beter? en wat is eigenlijk het hele werkwoord? Zou dan toch ook googelen moeten zijn? maar dan is google google niet meer. en goed, die optionele extra e gaat voornamelijk om de uitspraak ( nou ja, dat vind ik de makkelijkste manier om uit te vinden of die er wel of niet bij moet en komt eigenlijk altijd goed uit) Charlotte |
Gaan voor die revolutie jongens! Ik zal jullie langs de kant aanmoedigen..! :p
|
Met de huidige spelling is niets mis. Er zijn al talloze keren commissies geweest die logische veranderingen aanboden, maar deze werden altijd verworpen, omdat ze teveel afweken van hoe het nu is.
Leer de regels, accepteer dat het 'Ik douchete' is en verder niet meer miepen. LUH-3417 |
Citaat:
We hebben het hier over de aanpak van nieuwe werkwoorden! Skypen, googlen, allerlei leenwoordjes overal vandaan :| Grim |
Ja, en de regel is dat leenwoorden in takt gehouden worden, maar Nederlands vervoegt worden. :) Er is niets nieuws aan, er is geen probleem en er hoeven geen nieuwe regels uitgevonden te worden.
LUH-3417 |
Als je zo begint kan je blijven veranderen! Geen nieuwe spelling, dat veroorzaakt alleen nog meer verwarring.
|
Ik vind googlen eigenlijk geen werkwoord.
|
Ik mediatheek
Jij/Hij/Zij mediatheekt Wij mediatheken Ik mediatheekte Wij mediatheekten Wij hebben gemediatheekt |
Citaat:
Is het niet "intact"? |
Ja. Mooi hè, in zo'n stukje zo'n fout maken. :)
LUH-3417 |
Citaat:
|
Ja, maar G en CH haal ik altijd door elkaar.
LUH-3417 |
ik zie geen G of CH staan :o
|
Het ging toch ok 'vervoegt'? Of ben ik echt zo brak?
LUH-3417 |
Nee, je hebt het goed. ;) Je bent alleen zo weinig begrepen, je tijd zo ver vooruit...
Ik ben tegen veranderingen, zoals eerder, al dan niet op sarcastische wijze, duidelijk gemaakt werd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00. |