Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Kruistocht in Spijkerbroek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1065013)

zoemzoem 06-01-2005 21:06

Kruistocht in Spijkerbroek

Ik heb gisteren het boek kruistocht in spijkerbroek gekocht van Thea Beckman en toen vond ik echt een hele stomme fout.
Er staat in het begin dat Dolf in groep 5 zit en tien pagina's verder staat weer dat hij 15 is. Ik heb nog nooit een 15-jarige in groep 5 gezien.
Het is wel een 'geheel herziene druk' dus misschien dat er eerst stond dat hij in de vijfde klas zat en dat ze dit ouderwets vonden en hebben veranderd in groep 5. Maar toch, ik snap niet dat ze dit soort fouten maken.
Waar zijn die geheel herziene drukken voor nodig trouwens? Oke, ze kunnen misschien spelfouten eruit halen, maar soms veranderen ze ook hele paragrafen, alleen maar omdat het moderner klinkt en dus ook beter verkoopt. Ik vind dat je gewoon de schrijver moet respecteren en gewoon de oude schrijfstijl moet aanhouden, ook al is die nu ouderwets.

Doodle! 06-01-2005 21:14

Wat een domme fout idd :s en nee, geen idee waarom ze dit doen.

Sylph 06-01-2005 21:34

Oh, daar heb ik nog nooit van gemerkt. :o

Roosje 06-01-2005 22:23

Citaat:

Sylph schreef op 06-01-2005 @ 22:34 :
Oh, daar heb ik nog nooit van gemerkt. :o
En ik lees toch altijd behoorlijk precies, dus dit soort fouten merk ik meestal wel. Nja, ik heb de geheel herziene druk niet gelezen. Enne, wat klas vijf betreft, dat is nu altijd nog groep zeven, en ik heb ook nog nooit een vijftienjarige in groep zeven gezien:D.

O, en die geheel herziene drukken: Ach, ik merkt meestal nooit zoveel verschil:).

Ieke 06-01-2005 22:29

5e klas kan ook middelbare school zijn :) Maar dan is 15 weer iets aan de jonge kant is. Maar het lijkt me wel het meest logisch. Belachelijk dat ze dat hebben verandert dan.

Doodle! 06-01-2005 22:33

Citaat:

Ieke schreef op 06-01-2005 @ 23:29 :
5e klas kan ook middelbare school zijn :) Maar dan is 15 weer iets aan de jonge kant is. Maar het lijkt me wel het meest logisch. Belachelijk dat ze dat hebben verandert dan.
jah idd :s vind dat hele herzien bij dit soort boeken niets

Roosje 06-01-2005 22:38

Ja, ok, maar dan zouden ze het niet ouderwets vinden... Nja, ik baseer dit dus alleen op het berichtje van de TS, he:). Niet op het boek zelf, want dat heb ik nu niet bij de hand, en al helemaal niet de geheel gerziene uitgave.

Vogelvrij 07-01-2005 09:45

Maar dan nog.. Ik heb best een oude Kruistocht in Spijkerbroek thuis, van mijn moeder geweest, en dat taalgebruik is echt niet ouderwets, hoor.. En anders heb ik daar nooit wat van gemerkt:p

Ik vind die herziene uitgaven vaak ook wat overbodig, eigenlijk:o

duivelaartje 07-01-2005 12:12

Citaat:

Ieke schreef op 06-01-2005 @ 23:29 :
Als ik naar de 5e ga ben ik ook 15, dus het zou wel kunnen.:p

Maar zulke fouten vind ik stom.:nono: Het is me nooit opgevallen in dit boek, het is ook 4 jaar geleden dat ik het heb gelezen.
Het valt me op dat in boeken vaak nog veel fouten staan. Werkwoordsfouten, typfouten, interpunctiefouten, twee keer hetzelfde woord achter elkaar...
Ik heb eens in een boek alle fouten die ik had gevonden onderstreept.:p

Roosje 07-01-2005 15:08

Citaat:

duivelaartje schreef op 07-01-2005 @ 13:12 :
Het valt me op dat in boeken vaak nog veel fouten staan. Werkwoordsfouten, typfouten, interpunctiefouten, twee keer hetzelfde woord achter elkaar...
Ik heb eens in een boek alle fouten die ik had gevonden onderstreept.:p

Of juist dat ze een woord vergeten. Ik kan me er zoooooo aan ergeren! Enne, hoeveel fouten waren dat er:p?

Ik kan me nog wel herinneren dat mijn opa de krant eerst las, en daarna alle fouten eruit ging halen. Dat waren er heel veel.

terror4life 07-01-2005 16:25

*zoekt*

ik heb de 58e druk en bij mij staat het er helemaal niet in, ik bedoel dat hij in groep/klas 5 zit. waar staat het bij jou dan, zoemzoem?

duivelaartje 07-01-2005 16:40

Citaat:

Roosieh schreef op 07-01-2005 @ 16:08 :
Of juist dat ze een woord vergeten. Ik kan me er zoooooo aan ergeren! Enne, hoeveel fouten waren dat er:p?

Ik kan me nog wel herinneren dat mijn opa de krant eerst las, en daarna alle fouten eruit ging halen. Dat waren er heel veel.

Ik weet het niet meer, zal het boek weer eens opzoeken.

zoemzoem 12-01-2005 18:26

Citaat:

terror4life schreef op 07-01-2005 @ 17:25 :
*zoekt*

ik heb de 58e druk en bij mij staat het er helemaal niet in, ik bedoel dat hij in groep/klas 5 zit. waar staat het bij jou dan, zoemzoem?

Ik heb de 70ste druk, op bladzijde 38 bovenste regel staat het.
'Met een schok die pijnlijk door zijn borst vlijmde, realiseerde hij zich dat hij twaalf uur geleden nog in de twintigste eeuw had geleefd: een jongen uit groep vijf met kerstvakantie.' (Bij mij zevende pagina van hoofdstuk 3 Noodweer)

Krummeltje 12-01-2005 18:58

Citaat:

zoemzoem schreef op 12-01-2005 @ 19:26 :
'Met een schok die pijnlijk door zijn borst vlijmde, realiseerde hij zich dat hij twaalf uur geleden nog in de twintigste eeuw had geleefd: een jongen uit groep vijf met kerstvakantie.' (Bij mij zevende pagina van hoofdstuk 3 Noodweer)

Ik kan me nog herinneren dat er bij mij vijfde klas stond. Het kan zijn dat ze dachten dat dat te ouderwets was en het per ongeluk voor klas als in basisschool hebben aangezien. Dan had het groep zeven moeten zijn, maar dat terzijde.

Tranzzam 12-01-2005 19:04

Citaat:

zoemzoem schreef op 06-01-2005 @ 22:06 :
Ik vind dat je gewoon de schrijver moet respecteren en gewoon de oude schrijfstijl moet aanhouden, ook al is die nu ouderwets.
Pfft, ga jij eerst maar eens boeken als Elckerlyk en weet ik veel wat voor 16e-eeuwse zut lezen, dan dank je God op je blote knieën dat ze boeken herzien, echt.

terror4life 15-01-2005 14:01

Citaat:

zoemzoem schreef op 12-01-2005 @ 19:26 :

bij mij: "met een schok die pijnlijk door zijn borst vlijmde, realiseerde hij zich dat hij twaalf uur geleden nog in de twintigste eeuw had geleefd: een derde klasser met kerstvakantie."

terror4life 15-01-2005 14:02

dan klopt het wel, ik vind het wel een beetje vaag dat ze dit veranderd hebben in 5e klas dan.

I C U 15-01-2005 14:46

Citaat:

terror4life schreef op 15-01-2005 @ 15:01 :
bij mij: "met een schok die pijnlijk door zijn borst vlijmde, realiseerde hij zich dat hij twaalf uur geleden nog in de twintigste eeuw had geleefd: een derde klasser met kerstvakantie."
Bij mij staat er ook een derde klasser enz. 12e Druk.

Flit 15-01-2005 18:05

Bij mij staat er ook derde klasser, dat kan ik me nog herinneren, geen idee welke druk. Wel dom dat ze dat fout gaan veranderen :| Sowieso vind ik dat er boeken niet moet worden gerotzooid met taalgebruik, want dan wordt het opeens een andere schrijfster/sfeer en dat is zonde.
@ tranzzam: MiddelNederlands vind ik niet aangepast, dat wordt gewoon vertaald. Maar dat is wel wat anders dan boeken die in gewoon nederlands zijn geschreven, Middelnederlands is heel wat moeilijker te begrijpen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.