![]() |
hoe maak jij je spaghetti saus?
ik koop altijd potjes klaargemaakte saus maar die smaken altijd veel zoeter dan zelfgemaakte? Hoe maak jij de jouwe? Tomatensaus of iets anders?
|
Hele simpele spagetti-kruiden over de groente... saus genoeg !
Zo vind ik de spagettie het lekkerst :D |
500gr gemengd gehakt
1 ui rode paprika 1 grote wortel 3 teentjes knofloog 8 (gepelde) tomaten 1 potje (140g) tomatenpuree kruiden: zout, peper, 3 laurierblaadjes, harrissa, tijm, oregano. Gehakt en ui worden gebraden in hete olijfolie (best niet eerste persing) en geplet op een hoog vuurtje. Wanneer dit gebraden is voeg ik knoflook, paprika en wortel toe (in kleine stukjes gesneden). 3 minuten roerbakken op hoog vuur. Tomaten pellen en ontdoen van pitten. Tomaten en tomatenpuree worden bij de rest gevoegd. Alles onder elkaar roeren. Zout, peper en laurierblad toevoegen en anderhalf uur laten sudderen (met deksel) op laag vuurtje. 2 à 3 minuten door laten koken op hoog vuur, onder voortdurend roeren. Tijm en oregano naar smaak toevoegen, en even laten afkoelen zonder deksel, onder voortdurend roeren. Pasta al dente (beetgaar) koken (zout en olijfolie in het kookwater doen). Oopdienen met geraspte parmezan. |
Ui snipperen en teen (of 2/3 :))knoflook uitpersen, ui en knoflook bakken, gehakt erbij, flink doorbakken, pot tomatenprut van AH Biologisch erbij, zout erbij, schep suiker en basillicum. Nog even in laten koken en klaar.
|
Meestal is het gewoon zo'n tomatensaus uit zo'n potje en dan doen we er nog wat champignons en wat groenten doorheen.
|
wij nemen gewoon altijd mix van eh.. honig ofzo?
|
Ik bak altijd eerst hamblokjes, dan soms een uitje erbij of een preitje, paprika erbij. Dan een pot pastasaus erbij of alleen tomatensaus en dan ook extra spaghettikruiden erbij uit een pot.
|
Gemengd gehakt met spaghettikruiden, pili pili, tabasco, zwarte peper, peterselie en look op het vuur zetten en alles goed vermengen onder het koken.
Als al het gehakt van kleur is veranderd er tomatenpuree en spaghettisaus uit de aldi aantoevoegen en afkoken. |
uien snijden + knoflook persen --> bakken
gehakt rullen en goed mee door laten bakken zakje soepgroenten mee laten "bakken" 2 van die kleine blikjes of 1 wat groter blikje tomatenpuree toevoegen 2 zakjes italiaanse kruidenmix van honig met water aanlengen en dit over het vlees en groentenprutje heenschenken het zachtjes in laten koken wat oregano, basilicum en paremezaanse kaas eroverheen strooien Klaar saus :D kant en klare saus uit pot nog nooit gehad eigenlijk. Is dat wel lekker?? |
uitjes en knoflook in de pan bakken, gehakt erbij en daarna spaghettisaus.
|
Spaghetti:
2 uien 4/5 teentjes knoflook :D 500 gram mager rundergehakt 1 blikje tomaten 1 blikje tomatenpuree Macaroni: 1 ui zakje chinese roerbakgroenten (AH) pakje Honig spaghetti/macaronikruiden 500 gram mager rundergehakt |
bak wat gehakt , doe er een uitje door, wat paprika, pakje spaghettimix aangemaakt met water, wat teentjes knoflook er door.
En smullen maar! |
Verse Basilicum
Parmezaanse kaas tomaten blokjes uit blik runder reepjes veel knoflook uien paprika courgette peper/zout/gedroogde basilicum |
Meestal gewoon (tomaten)saus uit een potje en dan daar maar vanalles doorheen doen. Wat precies verschilt per keer.:)
|
Men neme een hoeveelheid water en Honig mix voor bolognesesaus. Dit flikker je in een pan, je roert wat en laat het een minuut of 10 pruttelen. Voila :cool:
|
Ik neem altijd een klein uitje en bak die in de pan, doe er daarna ong 250 gram gehakt in en dan een tomatensaus.. Vaak gooi ik er dan nog wat extra kruiden en een beetje ketchup doorheen..
Ik neem zelf de meest neutrale saus uit de winkel, ik maak hem zelf wel op smaak.. |
Ui, champignons, en paprika gaan er altijd in, en daarbij courgette/prei en vaak ook broccoli/bloemkool. Dat allemaal fijnmalen, in een pan doen en een beetje bakken/warm maken, pakje pomedore erbij, en een zakje sausmix met eventueel nog wat water. In de niet-vega versie gaat ook nog gehakt.
Ook lekker; Ui snipperen, champignons in plakjes snijden en paprika in blokjes, dat met pomedore en zo'n zakje mix. Dan is de groente dus wat groter, maar er zit wel minder in, niet zo gezond natuurlijk. |
Oh, en Italiaanse kruiden, van de Makro (y)
|
aan kant en klaar saus is suiker toegevoegd. Als je het zoet wil hebben kun je dat dus ook doen.
Als ik tomatensaus maak ontvel ik wat tomaten, laat het vocht dat bij de pitjes zit eruit lopen, pureer ze (staafmixer), doe er kruiden bij (vooral oregano), laat het beetje inkoken, eventueel wat tomatenpuree erbij voor de dikte, klaar. Smaakt wel anders dan uit een potje. |
Als saus altijd rundergehakt, uisnippers, prei, paprikablokjes, honig spaghetti/macaroni saus pakket, spaghetti melange kruiden van de Oil & Vinegar. Heerlijk!
|
Of ik pak zo'n zakje knorr (denk ik?) spaghettimix en braadt daarnaast nog wat gehakt. Op het einde gooi ik het dan door elkaar.
Óf ik pak een potje spaghettisaus (heinz ofzo?) en snij wat paprika, tomaat en ui. Allemaal een beetje roerbakken, wat gehakt d'r bij, saus d'r overheen en even laten koken. |
Tomaten ketcup met stukjes omelet :)
|
Kant en klaar bij van de supermarkt (y)
Tenminste, dat doet me ma dan he |
Citaat:
|
Ik heb niet echt een vast recept. Maar ik begin met gehakt, ui en knoflook. Beetje peper en zout. En dan meestal campions, tomaat, paprika, wortel, prei of andere groente er door. En dan gewoon een blik gepelde tomaten tomaten. Nog wat kruiden toevoegen, en even laten pruttelen tot die tomaten kapot zijn gekookt.
|
stukjes kip bakken in olijfolie met knoflook en italiaanse kruiden en peper en zout..
Dan champignons en courgette gesneden erbij bakken.. bakje roomkruidenkaas erdoor roeren, half bakje slagroom. Dan een bosuitje snijden en wat bieslook en dat erbij doen, even in laten koken en je hebt een heerlijke saus voor over de PASTA!! |
ohja, ik doe er ook knoflook (klein teentje) en een sjalotje in. Nog vergeten. Wel belangrijk voor de smaak enzo.
|
1 pakje Quorn ( gemalen )
1 fles biologische tomatensaus 3 teentjes knoflook :o wat olijfolie wat rode wijn :bloos: laurier basilicum en lemon/peper/oregano mix |
1 beker creme fraise
1 ui per persoon En 1 speklapje / varkensvlees / wat er ligt Kook spagetti! Snij de uien niet te fijn, gooi ze in een pan, voeg er ketjap manis aan toe, zodat het lekker bruin ziet en nog wat water zodat de uitjes lekker zacht blijven en niet krimpen! Snij het vlees fijn en bak het. Warm de creme fraise op! En dan spagetti in je bordje leggen, ruime hoeveelheid creme fraise erover heen gieten, uien er boven op en het vlees! En eten maar! Echt té lekker gewoon! Try it! |
Tomatenpuree of iets, gehakt en kruiden...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40. |