![]() |
Tabs leren lezen..:$
Ik heb vandaag een akoestische gitaar gekocht, een niet zo duur dingetje om mee te beginnen.. Ik heb enkele vrienden die gitaar spelen, maar één studeert in Amsterdam 2 uur hier vandaan en een ander woont hier een half uur vandaan en daar heb ik ook geen zin in om daar vandaag of morgen naar toe te gaan om tabs te leren lezen.. Waar ik wel zin in heb is om wat op mijn nieuwe speelgoedje te spelen en wat uit te proberen, ik heb al enkele sites bezocht, maar ik blijf het moeilijk vinden welke snaar nou bij wat hoort, kan misschien iemand het in lekentaal uitleggen, zodat ik er vandaag misschien toch nog een beetje fun mee kan hebben? :)
Ik had wel een site gevonden, maar heel veel wijzer word ik er nog niet echt van..: http://www.gitaartabs.nl/lessens/Tabtekensinhoud.html |
Ik snap niet wat je er niet aan kan snappen.
Je moet kunnen tellen, maar dat was het wel weer. |
Dank je, ik kan aardig tellen, maar ik weet gewoon niet hoe het in elkaar zit sorry, net of ik voor de eerste keer seks heb :cool: , ik weet niet wat bijvoorbeeld bij 4 hoort, vierde snaar, van boven of van onder bekeken?! Zulke belachelijke dingetjes :o
|
Een tab zegt gewoon welk hokje je moet hebben op de hals van je gitaar. Het bovenste balkje is de hoogste snaar, het onderste is de laagste. Dus als er staat
Code:
0-1-2--------------------------- Verder zijn er nog een legio aan tekens waar je voorlopig toch niets mee kunt, dus negeer die maar tot je lessen van je vrienden krijgt ;) [EDIT] Je hoogste snaar is dus de onderste op je gitaar, voorop gesteld dat je hem goed om houdt |
Dat staat gewoon in je link :(
die vier staat dus voor de vierde fret en als je links kijkt zie je een letter en die staat voor de snaar (y) |
E |-------------------10--------------3---------------- --> onderste snaar (dunste)
B |-------------------10--------------0---------------- G |-----------------------------------0---------------- D |-----------------------------------0---------------- A |-----------4-----------------------2---------------- E |-----------------------------------3---------------- --> bovenste snaar (dikste) nou, die vier staat voor het 4de vakje(fret) op de A-snaar dat is de 2de snaar van boven... Zo duidelijker? |
Is wel al wat duidelijk ja, ben nu een beetje op weg aan het komen nou ja ik weet nu welke snaar ik moet pakken :rolleyes: .. Maar goed ik ben al iets verder, dank je :)
|
Je kunt ook gewoon aank*tten, doe ik ook.
|
of les nemen.
|
Les nemen kan ik over enkele maanden, jaren ook nog, besides een stel vrienden willen me het leren, misschien foute techniek maar het is maar voor mijn eigen en voor een beetje lol :) ...
Weinig tijd om les te nemen, dus jaah, das eerlijk gezegd wel het grootste probleem.. :o Maar tog vind ik het nog best moeilijk, hoe zit het bijvoorbeeld met deze?!: INTRO (acoustic guitar w/fingerpicks) |-----------0--------|-----------0--------|-----------0--------| |--------0-----0-----|--------0-----0-----|--------0-----0-----| |-----0-----------0--|-----0-----------0--|-----0-----------0--| |--------------------|--------------------|--------------------| |--------------------|--------------------|--------------------| |--0-----------------|--0-----------------|--0-----------------| |-----------0-----7--|--7--------7p0-------|--------7--8--7h87\5-|--7--5/2------| |--------0-----0-----|-----0-----0---0-----|--0-----0--0---------|--0--------5--| |-----0--------------|--------0---------0--|-----0---------------|--------------| |--------------------|---------------------|---------------------|--------------| |--------------------|---------------------|---------------------|--------------| |--0-----------------|--0------------------|--0------------------|--------------| Bijvoorbeeld de bovenste tab, staan allemaal "nulletjes", je hebt zes snaren dus ik dacht dat, dat de volgorde ervan was, maar dan met die 7 enz snap ik dus eigenlijk nog steeds niet :bloos:, dan moet ik het 7de vakje ofzo hebben?! Oh my god :eek: .. Best wel een gepuzzle.. :s, sorry was er vanmorgen ook al om 4 uur uit, helemaal bij de les ben ik niet meer... |
ik zou die gitaar onmiddelijk weer verkopen en voor de trein springen.
jeeeeeeeeezus |
Lol, Nothin Else Matters tot in de eeuwigheid.
|
Ja, Spray rebel. Het laatse wat je zei klopt. Het is het 7e hokje.
Verder nog vragen? Speel zelf 2 jaar dus... Weet al best wat maar niet zo veel! ;) |
|-----------0--------|-----------0--------|-----------0--------|
|--------0-----0-----|--------0-----0-----|--------0-----0-----| |-----0-----------0--|-----0-----------0--|-----0-----------0--| |--------------------|--------------------|--------------------| |--------------------|--------------------|--------------------| |--0-----------------|--0-----------------|--0-----------------| Deze moet je eigenlijk gewoon omdraaien! :D Dus zo: _________ Dit is de bovenkant van de gitaar _ _ _ _ _ _ | | | | | | Dit is vak 1 _ _ _ _ _ _ | | | | | | Dit is vak 2 _ _ _ _ _ _ | | | | | | Dit is vak 3 _ _ _ _ _ _ | | | | | | Dit is vak 4 1 2 3 45 6 Dat zijn de snaren Snap je wat ik bedoel? :rolleyes: |
Bij zo'n nul moet je de gitaarhals zo rof mogelijk tegen je smoel aan slingeren.
Gewoon de snaar 'open' spelen |
nul is open snaar, dus met je klauwen uit die vakjes blijven!
|
Je moet gewoon fatsoenlijk notenschrift leren lezen. Blegh! (n) .
|
Citaat:
rof? |
koop een blokfluit...
|
Citaat:
De 0 staat bij tablatuur (of gewoon tabs) altijd voor een open snaar , je moet het jnummer niet als nummer van je snaar zien, maar als vakje op je snaar, één 0 staat dus voor vakje 0 en betekend dus het zelfde als geen vakje. |
Citaat:
en dan nog ff verder :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
kleinst + hokje
kleiner + hokje minder klein + hokje minder groot + hokje groter + hokje grootst + hokje en 0 = geen hokje. edit: en het tellen begint van de kop naar de buik, als je begrijpt wat ik bedoel. |
Citaat:
|
Damn, ik speel nu ook 3 weken gitaar (althans, ik heb nu 3 weken een gitaar en ben het mezelf aan het leren, oftewel aankloten) en ik snapte echt in 3 minuten hoe je tabs moest lezen... Potverdomme he, als je dát al niet snapt dan moet je je maar niet wagen aan akkoorden die moeilijker zijn dan C, D, E en Em...
|
Citaat:
http://pic13.picturetrail.com/VOL469...0/79099228.jpg |
Citaat:
|
ik zou eens goed op internet zoeken, als je bij google iets intypt van tabs ofzo, vindt je altijd wel iets waar het uit wordt gelegd. of kijk op www.fretplay.com , daar staat ook uitgelegd hoe je de tabs moet lezen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat een testosteronkanonnetjes...begrijpt dan niemand dat het moeilijk is onder de indruk te zijn van iemands gigageilegitaarprestaties als ie ze beschrijft in een forum..help de helpbehoevenden liever dan ze af te zeiken omdat ze minder goed zijn dan jij
o...en srv is nog steeds de koning |
Als het al twintig keer is uitgelegd.
|
gewoon even n boekje kopen of op internet kijken en dan lukt t vast wel (heb ik ook gedaan, maar ja, ik kan er nu nog niks van)
|
Wtf een boekje om tabs te leren lezen....:s
|
streepje = snaar
nummertje = fret damn! |
hoe simpel wil je het hebben!
|
Citaat:
|
volgens mij kan ie t ondertussen allang...
|
k betwijfel t
|
ik bedoel, hij heeft al dagen nie gereageerd...
|
Citaat:
Citaat:
|
NEM is eigenlijk best 'pittig' zelfs om GOED te spelen.
Eric Clapton - Signe Leer eerst gewoon basisakkoordenspelen ofzo, dan kan je al een hoop nrs spelen. En Anouk - Michel. |
of hij heeft uit wanhoop zichzelf verhangen aan de snaren
|
Ik vind het wel batje.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13. |