![]() |
Geschiedenis
Hee, ik schrijf een profielwerkstuk over Cicero en Catilina. Ik ben op zoek naar informatie over de geschiedenis van die tijd, zeg maar over de Gracchen, Sulla, Pompeius, Caesar, maar het liefst bronnen uit die tijd. Bij Sallustius vond ik wat, en bij Cicero een klein beetje. De rest heb ik van een pws dat hier geplaatst is en uit een boek, maar daar zit geen bronvermelding bij. Zou ik bij Livius bijvoorbeeld wat kunnen vinden?
|
Sallustius en Cicero zijn wel de grootste bronnen uit die tijd...misschien dat Velleius Paterculus (erg onbekende schrijver) nog wat heeft...
Livius niet...tenminste deze periode moet in de (vele) verloren delen van AUC staan.... |
Ik heb een enkele jaren geleden er een boek over gelezen. Daarin lees je hoe Catilina tewerk ging. Er is natuurlijk een deel fictie bij, maar vast en zeker een aanrader.
Heb het even opgezocht: het boek heet Catilina's wapen van Steven Saylor. Over Caesar heb ik nog wel ergens een bestandje op cd staan voor moest het je interesseren. |
Dat is ook de tijd van Spartacus(73 voor Chr) Hierdoor kreeg Crassus meer macht en werd hij samen met Pompeius consul.
Later werd dit het eerste triumviraat met Caesar. Bronnen die ik heb gebruikt kheb namelijk een werkstuk gemaakt over Spartacus: Plutarchus Appianos Livius Vraag maar als je nog iets moet weten goede site is www.livius.org |
de cursus van prof. dr. Johnny Devreker... 't is alleszinds in Romeinse stijl, nog met de oude tikmachine getikt en zo :D Als je wil, kijk ik wel eens in de bibliografie.
Als je wil dat ik dat doe, mail me effen, anders denk ik er vast niet meer aan... |
www.livius.org is echt een super site! jammer dat ik de oudheid net heb afgesloten, had heel wat uurtjes in boeken kunnen besparen
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10. |