![]() |
Je mag je eigen kind niet meer slaan?
Een tijdje geleden was er een wetsvoorstel dat je je eigen kind niet meer mocht slaan, of geen 'corrigerende tik' meer mocht geven. Ik vroeg me af of dit nou wel of niet was ingevoerd en hoe er over gedacht wordt.
Ikzelf vind dat een wet die het verbied zwaar overbodig zou zijn, aangezien het mishandelen van een kind al verboden is en omdat ik vind dat een paar 'corrigerende tikken' gewoon moet kunnen. Volgens mij kun je op een gegeven moment als ouder niet meer anders, als je de grens duidelijk hebt aangegeven, maar het kind blijft er overheen gaan. Slaan hoeft niet hard, want het gaat om het schrikeffect... Ik weet wel dat als ik vroeger te ver ging dat ik (vooral van mijn vader) gewoon meteen een tik kreeg ne het dan ook niet meer deed. En dat merk ik nu ook nog steeds bij mijn broertje (6 jaar) hij mag vrij veel, maar hij at bijvoorbeeld vroeger erg slecht en langzaam. Dan vertikte hij het gewoon, een paar tikke verhielp dat dan en iedereen kon in een normaal tempo zonder al teveel gezeur verder eten. Voor de gelovigen onder ons, ik geloof (weet niet zeker dus correct me if I'm wrong) 'Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon. Wie zijn kind liefheeft tuchtigt hem vroeg al' (of iets dergelijks) Dus volgens de bijbel is het ook goed |
Tiswah!
|
Ik neem geen kinderen, daar ben ik niet masochistisch genoeg voor.
|
Ik weet het niet hoor. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met het opvoeden van kinderen, maar volgens mij is het niet goed om kinderen te dwingen te eten. :s
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Weet iemand of die wet al is ingegaan, of dat hij nog ingaat?
|
Citaat:
|
Ik erger me rot aan die jankende kinderen in bijvoorbeeld de supermarkt die hun zin krijgen omdat ze anders niet stoppen met janken.
Van mij mag je je kind gewoon slaan. Niet op het hoofd of op een andere plek waar je schade kan veroorzaken maar gewoon op de billen. Het is gewoon een stuk leerzamer dan streng toespreken of iets dergelijks. Ik vind zelfs dat de leraren op de basis school ook gewoon mogen slaan (niet te veel natuurlijk). Het probleem is echter dat sommige mensen de grens niet kennen/snappen maar dat vind ik eerder een reden om die mensen beter op te voeden dan slaan te verbieden. |
Citaat:
er zijn wel andere methodes om kinderen te laten eten hoor. |
Citaat:
|
In gehoorzaamheid meppen die krengen.
|
Citaat:
|
ik heb nooit een mep gekregen en toch is met mij best goed gekomen (y)
ik vind dat ouders hun kind best eens een tik mogen geven... maar dat zal iedereen in elke situatie toch zelf in moeten schatten... het verbieden zal waarschijnlijk niet veel nut hebben. |
Ik weet niet of die wet is ingevoerd of niet.
Ik ga mijn kinderen laten iig niet slaan, ook geen corrigerende tik. Maar wat andere mensen met hun kinderen doen moeten ze zelf maar weten, boeit me vrij weinig. |
Ik heb wel eens tikken gehad en ben er niet slechter op geworden. En mijn ouders zijn er me ook niet door gaan mishandelen. Ik vind dat het moet kunnen en al dat gezeur van "ja, als je eenmaal 1 tik geeft ben je niet ver verwijderd van echte kindermishandeling" vind ik onzin. Een kind wordt er echt niet slechter op en als je het op de billen doet heeft het ook geen verdere schade, hooguit kan het kind een tijdje niet lekker zitten maarja, leert hij/zij weer van. Wel vind ik dat het moet stoppen zodra het kind een jaar of 10 is, niet dat je je kind van 15 nog een corrigerende tik geeft.
|
Was dat wel werkelijk een wetsvoorstel? Was het niet meer een voorstel om de jurisprudentie omtrent 'corrigerende tikken' te doen veranderen?
|
Ik vind dat het aan het "soort" kind dat je hebt ligt. Er zijn kinderen waar een strenge blik al bij helpt, maar bij sommige kinderen is dit niet het geval, en is er meer bij nodig om het kind op te laten houden met bijvoorbeeld zeuren.
Toch zijn er allerlei andere methodes dan bijvoorbeeld slaan. Hier een paar voorbeelden. - Negeren (zoals al eerder is genoemd) - Naar zijn of haar kamer sturen - Iets afnemen, bijvoorbeeld een week geen snoep, geen zakgeld, etc. - Huisarrest Ik vind dat je ouders niet mag veroordelen omdat ze hun kind wel eens een tik geven, ouders willen altijd het beste voor hun kind en houden ervan, maar soms -kan- het gewoon niet anders, dan helpen al de bovenstaande manieren gewoon niet. En ja, als een tik de enige oplossing is, waarom niet ? Groet, angel |
ach weet je, als je je kinderen niet meer mag slaan, worden ze echt niet beter van...maar soms kan het natuurlijk te ver gaan, dat je je emoties gaat uiten op dat kind door het te slaan, terwijl het niets verkeerd doet...tjah maar een tik mag best vind ik, worden ze echt niet zielig van
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik verwijs enkel naar deze link
http://maddox.xmission.com/beat.html en om het af te maken deze. http://maddox.xmission.com/c.cgi?u=real_men Eigenlijk geloof ik dat een ieder goed ouder met genoeg zorg, manipulatie en liefde een kind goed kan opvoeden. Als er aangifte wordt gedaan door kind danwel door een van de opvoeders danwel door de omgeving lijkt het me dat dit in de meeste gevallen niet zonder reden wordt gedaan. Vervolgen en dan zien we wel of er juist gehandeld is door de tik-uitdelende partij in kwestie. Een dergelijke wet met op zijn minst een vage beschrijving die straffing v.d. persoon in kwestie en de bescherming van het kind in kwestie mogelijk maakt lijkt mij dan ook geen overbodige luxe. De reden voor het wel slaan van een kind, ik hoop dat men de humor van bovenstaande links wel wist in te zien, genoemd in iets als een bijbel vind ik verre van steekhoudend. |
|
Ja, onzin natuurlijk. Zulke dingen bestrijd je niet met regels.
|
Wanneer kinderen stout zijn en ze je als cader of moeder boos maken, dan kan je imo overgaan van corrigerende tik naar pak slaag.
|
Zoals ik wel vaker zeg: een goede mep doet wonderen.
|
We hebben het hier over een tik, de bekende draai om de oren, niet over een vuistslag met volle kracht midden in het kindersmoeltje.
En als dat al niet meer mag, dan zullen ouders hun toevlucht zoeken tot psychische terreur om een kind in het gareel te krijgen. Dat doen ouders nu al die principieel tegen slaan zijn. Ik had liever die ene tik op heterdaad van mijn moeder dan de ellenlange zedenpreken van mijn vader die me alleen maar een schuldgevoel aanpraatte en me door het stof deed kruipen omdat hij nederige excuses eiste en dat overduidelijk zelf erg lekker vond. Mijn logische boosheid op hem werd vervolgens weer tegen me gebruikt omdat ik nu een ondankbaar kreng was wat niet van haar vader hield en vast wel zou dansen op zijn graf. En dan had ik een keertje een koekje uit de trommel gepakt zonder te vragen ofzo, of ik was vijf minuten te laat thuis voor het eten na het buitenspelen. |
Een tik of een draai om de oren moet kunnen als het daar maar bij blijft. Een kind bont en blauw slaan heeft ook geen nut.
|
Citaat:
Een kind wat echt mishandelt wordt zal zich in de meeste gevallen zichtbaar niet echt prettig voelen en de meeste basisschoolleraren zullen dan zeker wel extra op zo'n kind letten en proberen de reden te achterhalen. Van mij moet de corrigerende tik weer gewoon algemeen geaccepteerd worden, ook als deze door leraren en kinderopvang worden gegeven. Echter een rode afdruk die na een paar minuten nog te zien is of blauwe plekken gaat te ver. Maar die zijn dan weer duidelijk zichtbaar. En uiteraard is de tik niet het eerste middel wat gebruikt moet worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe fucking irritant zijn die verwende kutkinderen in de supermarkt die alles oppakken. waarbij de moeder alleen zegt, 'nee, leg eens terug' en vervolgens laat het kind het ding vallen. Waarna hij vervolgens een volgende pakt, en weer alleen maar krijgt te hiren 'nee lieverd, leg dat eens terug' :mad:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik ben er alleen maar beter op geworden, van die slagen van mijn mams. hopen dat ze dit niet leest!! wanneer is iets mishandeling? we hebben het altijd nog over de corrigerende tik. daarbuiten valt niet ver te bewijzen of te berechten. onzinwet eigenlijk. maja, sommige ouders zijn gelijk al bang dat hun tortelduifje een gekwetst zieltje zou krijgen als tie geen snoep genoeg, cadeaus te veel of 'vrijheid' krijgt. die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging spreuken 13:24 ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
eten door de strot douwen bedoelde ik bepaald niet. een kind alles toestaan is niet goed. idd. |
Als het gaat om eten verlies je als ouder altijd. Het is een machtsmiddel voor een kind, het enige dat het heeft behalve niet willen slapen. Daar wordt dus mee geexperimenteerd, altijd, door alle kinderen, als ze twee jaar worden. Dan komen ze er namelijk achter dat ze een eigen wil hebben. Dat is leuk! En wat doet mama als ik niet luister? Enigjes, je moeder het bloed onder de nagels wegjennen.
In dat geval is negeren de beste oplossing. Negatieve aandacht is altijd nog leuker dan helemaal geen aandacht, daar wil een peuter best een dagje honger voor over hebben. Maar geen aandacht is helemaal niet leuk. Ik moest mijn bord leegeten, zat altijd na tafel in de keuken met een bord koude prak. Het enige resultaat was dat ik. toen ik het huis uit ging, nooit meer heb gekookt wat mijn moeder op tafel placht te zetten. Het was gewoon niet te vreten, dat had met dwars zijn of niet luisteren niets te maken. Sommigen doen het expres hoor, niet luisteren, om die grens te vinden. Die grens is pas gevonden als mama haar zelfbeheersing verliest en een tik geeft. Geef ze dan die tik, dan hebben ze in ieder geval duidelijkheid. |
Citaat:
|
Ik sla niet bewust, ik ben kwaad en deel dan een tik uit. Niet hard, maar genoeg om de boosdoener heftig te laten schrikken, want ik verlies normaal nooit mijn zelfbeheersing.
Bewust slaan schaar ik onder de noemer sadisme. |
Citaat:
|
Citaat:
Je kinderen slaan was trouwens altijd al verboden, maar een enkele 'opvoedende' tik werd getolereerd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26. |