![]() |
[harddisk] vrije ruimte?
Ik heb zojuist mijn E: partitie feformateerd (gewoon vanuit windows, was voorheen FAT en is na formatteren NTFS)
Het rare is nu dat de schijf zegt dat er 68 Mb in gebruik is van de schijf terwijl ik net geformateerd heb, en er zijn ook geen bestanden te zien. Ik heb daarna nogmaals vanuit DOS geformateerd maar ik blijf hetzelfde houden. Hoort dit zo? of iemand met een verklaring/oplossing? Bedankt ;) |
ja, logfile van 64 mb ofzoiets, was mij ook al opgevallen toen ik iets formatteerde op NTFS ja.
|
Citaat:
Wel stom dat dat zon enorme logfile voor nodig is zeg.. Najah bedankt voor je reactie (y) |
Die logfile zorgt er geloof ik voor dat kleine fouten op je HD snel verholpen kunnen worden.
|
echt waar....?
|
Citaat:
|
64MB enorm? Haha :D
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar hoe zet je dat uit dan? |
Het is helemaal geen logfile, het is de MFT oftewel Master File Table:
Citaat:
|
Citaat:
|
Permissions? Nee, het is gewoon een onderdeel van NTFS.
|
Citaat:
|
Oh, op die fiets :) ja, volgens mij staan die daar in ja. "File attributes", daar zullen ook de permissions wel bijhoren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Disk monitoring in XP kan ook flink wat schijfruimte innemen, zelfs al staat er vrijwel niets op de schijf.
Overigens - 68 MB kwijt voor iets noodzakelijks, boo hoo. |
In de MFT staat de directory structuur en pointers naar alle files die er aan hangen.
Attributen ed staan naar mijn weten aan de files zelf geplakt. |
Citaat:
Om dezelfde reden heeft een 2MB floppy na het partitioneren met FAT nog maar 1.44MB beschikbaar. NTFS is een journaling filesystem. Dat is inderdaad een soort log over wat hij doet met de partitie. Bij stroomuitval kan dataverlies op die manier geminimaliseerd worden. Citaat:
|
Citaat:
Danku |
ochoch waar zijn de tijden van de 10mb hd's :( :p
|
Citaat:
:cool: |
Citaat:
|
Citaat:
De 'overhead' van partitionering is 512 bytes (je MBR) voor primaire en 512 voor iedere andere partitie (per 4 als je het goed doet...) De reden dat een floppy minder ruimte heeft komt door formateren. Iedere track en sector heeft een header en daar gaat de ruimte verloren. Nogmaals, je MFT is geen log het is de directory structuur. |
Overigens... misschien heeft het toch niets met de MFT te maken. Ik heb hier een vrijwel lege partitie (NTFS) en daarvan is de MFT 80 kB. Misschien dat het, zoals nare man zei, toch meer te maken heeft met System Restore o.i.d.
|
euhm, mijn lege 250 gig schijf van de zomer, had 64 mb na een NTFS-format. Niet dat het me boeit verder. Win'2000 overigens.
|
Mja dat zal wel, maar of dat de MFT is... MFT grootte kun je checken bij defragmentatie, analyseren, log bekijken.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
NTFS kent permissies, encryptie, compressie, journaling, file meta data en nog andere kunstjes. |
Citaat:
|
Maar even dit alles terzijde... formateren enzo. Dat is software.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alsnog even naar -> Software |
Citaat:
Citaat:
Als je DD zou formatteren op een HDD zou windows geen partities zien, en dus ook geen data. Alleen een OS die zelf al weet waar de data staat kan dan de gegevens benaderen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59. |