![]() |
Even een vraagje is deze zin correct nederlands?
Ik zeg zo veel wat jij niet horen wil,
Of is het : wat jij niet horen wilT ? xx :S |
Ik wil
Jij wilt Hij wil Zij wil Wij willen etc. Alleen als het een vraag is 'wil jij' [edit]En 'zoveel' kan eventueel aan elkaar. Mag ook los natuurlijk. Het is niet 'wat' maar 'dat'. [edit-edit]mmm, of toch niet? Nou twijfel ik ook... |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Toch maar even opgezocht. Standaard is inderdaad:
Ik wil Jij wilt Hij wil Wij willen etc. al blijkt 'jij wil' ook wel te worden toegestaan. Ik zou dus gaan voor: Ik zeg zo veel dat jij niet horen wilt. |
waarom is het dan "hij wil" als het ook bijvoorbeeld "hij loopT " is?
|
Citaat:
|
maar normaalgesproken is het toch altijd bij de 3e persoon enkelvoud stam +t?
|
Citaat:
Dit had ik fout op m'n repetitie Nederlands, gelijk twee tiende lager(n). |
Citaat:
|
Ghehe ja oke. Bij welke werkwoorden is dat nog meer dan? Kan niks bedenken..? :s
mmm vervelend ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben Jij bent Hij is Wij zijn Umh.:p |
Citaat:
Ik loop Hij loopt Wij lopen Ik liep Hij liep Wij liepen Ik heb gelopen |
Citaat:
sorry als ik doordraaf :bloos: |
Citaat:
voor onregelmatige werkwoorden bestaan geen regels, dus ook niet in welke tijd en persoon ze onregelmatig zijn. |
haha bedankt!
|
Ik zeg zo veel wat jij niet horen wil.
Volgens mij is dit de meest juiste mogelijkheid, maar is geen van beide verkeerd. Bron: mijn taalgevoel. Argumentatie: Bij een analogie tussen willen en kunnen. Ik zeg zo veel wat jij niet horen kan/kunt. -> Ook hier kies ik voor kan. Zoveel moet trouwens in één woord geschreven worden, anders is 'zo' een graadbepaling bij veel. Ik ga het toch nog eens nazoeken. 'Wat' klinkt me hier ook niet heel lekker. Edit: Alleen wanneer je gebruikt wordt in de algemene betekenis van men schrijf je zal, wil, kan. In andere gevallen is het je zult, je wilt of je kunt. vb. Je zult het zelf zien. Je wilt zeggen dat het goed is. Je kunt ook de trein nemen. MAAR Je kan het maar meemaken. Je bent jong en je wil weleens wat. Je kan maar beter goed verzekerd zijn. |
Ik ben in de war. Ik wilde een punt maken over dat die analogie misschien niet verstandig was, maar ik kan nu niet meer achterhalen waarom ik dat vond. Waarschijnlijk omdat 'willen' pas een optionele (en mijns inziens vrij lelijke) klankverandering heeft in de verleden tijd als 'wou' en 'wouden', terwijl 'kunnen' dat al in de tegenwoordige tijd heeft met 'kan' en 'kunt'. Maar volgens mij maakt dat voor de analogie geen drol uit. 'Kunnen' wordt immers ook 'kon'. Hm.
LUH-3417 |
Citaat:
|
Ok, dan zal het aan mij liggen. :)
Maar het is natuurlijk vragen om probelemen, analogieën zoeken tussen onregelmatige werkwoorden. :) LUH-3417 |
Crosspost met S&S. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het zelf ook altijd wat lastig, ik zeg vaak ook "hij wilt", maar als ik erover nadenk, weet ik wel dat dat niet klopt;) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23. |