![]() |
Is deze zin correct nederlands?
Ik zeg zo veel wat jij niet horen wil
Of is het : ik zeg zo veel wat jij niet horen wilT ?? xxx :S |
Volgens mij kan het allemaal, ik vind 'wat jij niet horen wil' alleen natuurlijker klinken, maar 'wilt' is zéker niet fout.
|
oke bedankt! :)
|
het is dus wilT ...het is ook je loopT en jij loopT..vandaar
|
|
Citaat:
|
Volgens mij is het wilT, maar ik vind wil mooier klinken.
|
Is het niet: ik zeg zoveel DAT jij niet horen wilt?
En is dit niet voor moderne talen? |
Citaat:
Ik prefereer hier echter persoonlijk 'wilt', schrijftaal. |
Willen is een apart werkwoord, het heeft namelijk een uitzondering in de hij/zij-vorm:
ik wil jij wilT u wilT hij wil zij wil Bij andere werkwoorden krijgt de hij/zij-vorm wel een t, net als de jij-vorm. Dat is tenminste wat ik altijd heb geleerd :) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar in schrijftaal is het inderdaad "wilt" hoewel "wil" vaak gebruikt wordt en ook wel geaccepteerd zal worden. Ik sluit me aan bij zus en zo. |
Citaat:
|
Citaat:
Waar hoort deze vraag eigenlijk? Hij staat ook op Letteren en DoP en jullie laten hem overal open? :o |
Citaat:
|
mooie zin :)
|
Ik zou 't toch anders formuleren. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
Moderne Talen |
:( :( :( wilt klinkt achterlijk, en het is dan ook absoluut niet goed
|
Citaat:
|
Ik zeg zoveel dingen waarvan jij wellicht liever hebt dat ik ze niet zeg.
:o |
Citaat:
ik vul zelf altijd lopen in... ik zeg zo veel wat jij niet horen loop.. klinkt niet.. wat jij niet horen loopt is volgens mij beter en trouwens... moet wat geen dat zijn? ik zeg zo veel dat jij niet horen wilt.. (zie krummeltje) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat moet dat zijn
denk ik |
volgens mij is het wil
|
wat jij niet horen WILT
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het is: wat jij wilT
een werkwoord kun je vervangen, dus ook: waar jij loopt.. je zegt ook niet waar jij loop.. dus gewoon n T erachter! |
Citaat:
|
Citaat:
echt HEEL irritant en fucking saai Mjah :) |
Wilt is beter, al zal wil ook vast wel mogen.
Over het wat/dat gedeelte, het is zekersteweten WAT en niet dat. Het betrekkelijk voornaamwoord wat wordt gebruikt als het antecedent vaag is. - Alles, al, veel, iets, niets wat hierover geschreven is. Dus ook in het geval van "zoveel wat jij niet horen wilt". Overigens kun je de zin op 2 manieren lezen: 1. Je wilt niet horen wat hij allemaal zegt. (puur WAT er dus wordt gezegd) (zoals je hem waarschijnlijk ook bedoelde) 2. Je wilt niet horen dat ik zoveel zeg. (puur het zeggen zelf) In de 2e variant gaat nog eens een andere regel op die stelt dat bij verwijzinigen naar een hele zin (in dit geval "Ik zeg zo veel") het betrekkelijk voornaamwoord altijd wat is. Basiskennis :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25. |