![]() |
Berekening energie benodigd voor zweeftrein bij vacuüm
Ik ben op het moment bezig met het maken van mijn profielwerkstuk, waarin ik wil onderzoeken of het mogelijk is een transatlantische tunnel te realiseren volgens de gedachte van Discovery (zie hiervoor www.discoverychannel.nl/extremeengineering )
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is onder de volgende omstandigheden de benodigde energie uit te rekenen: - ruimte is vacuüm - maglevtrein (zweeftrein) --> geen contact met ondergrond dus (nagenoeg) geen weerstand - totale afstand is 5000 km - maximale snelheid is 8000 km per uur - optrekken gebeurt met versnelling van 19,62 m/s^2 (duurt dus 113,25 seconden) - afremmen gebeurt met een versnelling met -9,81 m/s^2 (duurt dus 225,54 seconden) - massa van de totale trein is 200 ton |
Wordt bij dat afremmen energie teruggeven aan de baan, zoals je ook hebt bij sommige treinen (maar dan bovenleiding)?
|
Maximale snelheid is 8000 km/u.
Behoud van mechanische energie levert: Benodigde energie: 1/2 * m * v² Dus E = 1/2 * 200.000 * (8000 / 3,6)² E = 4,94 * 1011 J Dit geldt voor een rendement van de aandrijving van 100%. Voor het afremmen is natuurlijk even veel energie nodig. Edit: verdere aanname is dat er tussen het begin- en eindpunt geen hoogteverschil is. |
Citaat:
Maar bij het afremmen komt die energie dan in principe toch vrij? Is deze bij een maglevtrein niet weer makkelijk "op te vangen"? |
Citaat:
|
Bij een maglevtrein is het principe van aandrijving dus met magneten vrij eenvoudig om te draaien, je krijgt dus magnetische kracht tegengesteld aan de maglevtrein gericht.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.