![]() |
[WI] Differentiëren
Ik snap deze vraag niet, of, beter gezegd, ik snap 'm wel, maar het antwoord is niet goed.
Gegeven is de functie f(x)=(x^2 - 4)(x+1) De lijn k raakt de grafiek van f inhet punt A met xA=-3 Stel met behulpvan differentiëren de formule van k op. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, bedankt alvast! |
voor raaklijn geldt altijd y= a.x + b
-->differentieer f(x) --> vul x=-3 in in f'(x) in en je weet a --> vul x=-3 in f(x) en je weet je y-waarde --> b kun je nu ook uitrekenen |
Om de richtingscoëfficiënt van de raaklijn te bepalen, heb je de afgeleide van de functie nodig (vandaar waarschijnlijk de titel van dit topic :p).
f(x)=(x2-4)(x+1)=x3+x2-4x-4. dit betekent: f'(x)=3x2+2x-4 Gevraagd is de raaklijn in het punt met x-coordinaat -3. Om de richting hier te bepalen, vul je dus -3 in in de afgeleide functie: f'(-3)=3*(-3)2+2*(-3)-4=17. Je hebt dus een lijn y=29x+b, met richtingscoëfficiënt 29 dus. De b zorgt voor een verticale verschuiving, zodat deze raaklijn bij x=-3 ook gelijk ligt aan de grafiek van f(x). Om de b te bepalen, moet je de y-coordinaat weten van f(-3): (-3)3+(-3)2-4*(-3)-4=-10. dit betekent dat je de vergelijking krijgt: -10=17*(-3)+b => b=41 De raaklijn is dus y=17x+41 (rekenfouten voorbehouden) |
ik kwam uit op y=17x+41
Ypung Grow Old gebruikte x=3 i.p.v. x=-3 |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42. |