![]() |
[DV] hoe op te lossen?
Hoe kan je een DV oplossen? Wat is precies het doel waar je naar toe werkt. Ik snap er namelijk helemaal niets van.
Hoe los je bijvoorbeeld dy/dt + 2y=3t+1 op? En wanneer gebruik je welke standaardoplossing (sin, e, etc) |
De meeste DV's zijn helemaal niet (exact) op te lossen, dus het is volledig afhankelijk van de vorm van de DV.
In de vergelijking die je noemt heb je de homogene vergelijking: dy/dt = -2y Met als oplossing y = A exp(-2t) En de particuliere oplossing wordt gegeven door: y = (3/2)*t - 1/4 Dus de 'hele' oplossing is A*exp(-2t) + (3/2)*t - 1/4 |
Voor het oplossen van differentiaalvergelijkingen bestaat inderdaad geen standaardrecept. Voor enkele vormen zijn wel wat methodes gevonden, maar dit is maar een klein gedeelte van alle DV.
|
Citaat:
Nog een andere: xy'+y=2x Graag met zoveel mogelijk tussenstappen/uitleg |
Citaat:
xy' + y = 2x Homogeen: dy/dx = -y/x dy/y = -dx/x ln |y| = -ln|x| = ln |1/x| y = 1/x Particuliere oplossing kun je raden... het is y=x (zonder berekening) Oplossing: y = 1/x + x |
Citaat:
En hoezo kan je de part. oplossing raden? Wat is de vergelijking die je dan moet oplossen voor de particuliere oplossing? |
De homogene vergelijking krijg je door de termen weg te laten, die niet van y afhangen. In dit geval dus het rechterlid.
Een oplossing raden voor de particuliere vergelijking... sja, dat is altijd gewoon proberen. Begin met een constante, bijvoorbeeld y = 1. Dan krijg je dus y' = 0. Invullen: xy' + y = 2x 0 + 1 = 2x Ga niet de vergelijking oplossen overigens ;) Wat je wilt is het linkerlid gelijk aan het rechterlid maken, door de juiste functie voor y te vinden. Probeer een extra factor x; y = x en y' = 1 geeft dan: xy' + y = 2x x*1 + x = 2x 2x = 2x De vergelijking klopt, dus dit is je functie voor y. Misschien wat mierenneukerij, maar wel essentieel is dat het uiteindelijke antwoord is: A *1/x + x Met A dus een constante. |
ok dan begrijp ik hem:)
Alleen nu heb ik alweer het volgende probleem: y"+y'-6y=0 Heb ik herschreven naar: dy/dx=6y/dy*dx d²x=6y/d²y 1/2x²=1/6*ln y*y 3x²=lny*y y=A*(sqrt)e3x² Hetgeen niet juist is, waarschijnlijk verkeerd herschreven oid? Of mag je dat niet zo herschrijven? Of moest je hier iets doen met: r²+r=6 r=2 A*e2t? |
Een homogene tweede-orde lineaire DV met constante coëfficienten kun je oplossen door een oplossing te proberen van de vorm y = B*ea*x
Dit levert in jouw geval: (a² + a - 6) exp(ax) = 0 a² + a - 6 = 0 (a+3)(a-2) = 0 a = -3 v a = 2 De oplossingen zijn dus y = B*exp(-3x) en y = B*exp(2x) |
Ok:)
Maar m'n boek komt met de mogelijke oplossingen: y=e[sup]-x[sup] en y=xe-x Nu snap ik dat deze oplossingen te maken zijn uit de eerste oplossing. Maar dat zou een oplossing als ex en t²e-t ook toch moeten kunnen? Verder nog een vraag? y"+6y= x geeft toch een sin/cos oplossing? Kan je misschien laten zien hoe die werkt, want dat had toch iets met complexe getallen te maken? |
Citaat:
Citaat:
y" + 6y = 0 Deze vorm heeft een oplossing van de vorm A*cos(Bx+C) of A*sin(Bx+C) (als je goed kijkt zie je dat het eigenlijk dezelfde vorm is, met een andere C) Invullen: -A*B²cos(Bx+C) + 6Acos(Bx+C) = 0 B² = 6 B = sqrt(6) Oplossing: y = A*cos(sqrt(6)*x+C) Particulier: Dit levert y = x/6 (zonder berekening, is simpel te raden) Oplossing: y(x) = A*cos(sqrt(6)*x+C) + x/6 |
Citaat:
|
Citaat:
De beschrijvingen in mijn boek zijn vaak onvolledig. ;) |
Nog een vraagje:
1. y'+2y=2ex integrant (oid)= e^2x (e2xy')=2exe2x e2xy'= 2/3ue1,5u met u=2x y= 4/3xex + C/e2x Maar das dus fout volgens de antwoordlijst 2. xy'-2y=x² y'-2y/x=x integrant = x² x²y'-2xy=x³ (x²y')=x³ x²y= 1/4x^4+C y= 1/4x²+c/x² Maar das wederom fout |
Citaat:
y (x) = A*exp(-2x) Particulier: vul in B*exp(x), bepaal B: y (x) = 2/3 * exp(x) Oplossing: y(x) = Aexp(-2x) + 2/3 * exp(x) Citaat:
|
Citaat:
dus p'(x)*x²+2*x*p(x)-2*x*p(x)=x, dus p'(x)*x²=x, dus p'(x)=1/x, dus p(x)=ln|x|+c, dus y=x²(ln|x|+c). |
Citaat:
@mathfreak: Daar snap ik niets van, kan je het niet met getallen doen das makkelijker |
Citaat:
Er staat ook eigenlijk dat de afgeleide gelijk is aan -2 keer zichzelf. Het is dan niet zo moeilijk om op exp(-2x) te komen. :) |
Citaat:
y'+2y^4=0? Dan kan het toch niet? |
Citaat:
|
ok, hoe kan je trouwens zien of het een lineare dv is? Gewoon aan de macht?
En hoe kan je dan variablen splitsen? dy/dx=-2y^4 dx=-2y^4 dy x+C=-2/5y^5 y=5^sqrt(-5/2(x+C)) oid? |
Citaat:
Als y1 en y2 oplossingen zijn van de differentiaalvergelijking, dan is ook a*y1+b*y2 een oplossing, met a en b constanten. In dit geval levert dat een term (ay1+by2)4 op, niet-lineair dus. Scheiden variabelen: dy/dx=-2y^4 dy/(-2y^4) = dx dy/y^4 = -2dx 1/y^5 = 10x + C y^5 = 1/(10x + C) y = (1/(10x+C))1/5 |
Citaat:
dus y=e2*ln(x)+c=C*e2*ln(x)=C*x². Om nu de inhomogene d.v. op te lossen stel je nu y=C(x)*x². Deze methode wordt variatie van de constante genoemd. Invullen van y=C(x)*x² in y'-2*y/x=x geeft: C'(x)*x²+C(x)*2*x-C(x)*2*x=x, dus C'(x)*x²=x, dus C'(x)=1/x, dus C(x)=ln|x|+c en y=x²(ln|x|+c). |
het wil maar niet lukken:(
bv. 2xy'-y=sqrt x Homogeen: sqrt 2*x Maar ik krijg op geen enkele manier de part. oplossing. |
Citaat:
dus ln(y)=1/2*ln(x)+c, dus y=C*sqrt(x). Om nu de inhomogene d.v. 2*x*y'-y=sqrt(x) op te lossen passen we variatie van de constante toe en stellen we y=C(x)*sqrt(x). Invullen hiervan in 2*x*y'-y=sqrt(x) geeft: 2*x(C'(x)*sqrt(x)+1/2*C(x)/(sqrt(x))-C(x)*sqrt(x)=2*C'(x)*x*sqrt(x)+C(x)*sqrt(x)-C(x)*sqrt(x)=sqrt(x), dus 2*C'(x)*x*sqrt(x)=sqrt(x), dus C'(x)=1/2*1/x, dus C(x)=1/2*ln|x|+c, dus y=sqrt(x)(1/2*ln|x|+c). |
Hier kan ik er vast ook nog wel 1 bij proppen:o
y'+3y/x=4x4 Homogeen: dy/y=-3/x*dx lny=-3lnx+c y=x-³+c part. x^5 vergelijking: y=1/x³+x^5+c Beginvoorwaarde: y(1)=0 c=-2 Maar er zit ergens een foutje, in de homogene oplossing denk ik, weet alleen niet wat |
Het stuk:
Ln[y] = Ln[x-3] + C moet je anders oplossen. De constante C moet je als een logaritme schrijven: Ln[y] = Ln[x-3] + Log[C2] Ln[y] = Ln[C2x-3]. Verder is de particuliere oplossing iets met x4... |
Citaat:
Verder bedankt voor de uitleg:) |
Citaat:
Pas voor het oplossen van de inhomogene d.v. y'+3*y/x=4*x4 variatie van de constante toe door y=C(x)/x3=C(x)*x-3 te stellen. Dit geeft: C'(x)*x-3-3*C(x)*x-4+3*C(x)*x-4=4*x4, dus C'(x)*x-3=4*x4, dus C'(x)=4*x7, dus C(x)=1/2*x8+c, dus y=1/2*x5+c/x3. Uit y(1)=0 volgt dan: 0=1/2+c, dus c=-1/2. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58. |