![]() |
Verlies verwerken op balans
Hey mensen,
ik moet voor m'n studie een ondernemingsplan schrijven. Nou is het zo dat m'n bedrijfje het eerste jaar verlies draait. Hoe verwerk je dit op de balans? Gewoon op dezelfde plaats als de winst maar dan met een minteken ervoor? Of moet je het op de debetkant zetten, en aan de creditkant de lening waarmee je het financiert? |
ehm je moet bv. je eigen vermogen aan debetzijde laten afnemen en de kas aan de creditzijde.
|
Onder de post eigenvermogen krijg je een negatieve winstreserve.
|
Winst of verlies verreken je met je eigen vermogen. Dus als je verlies draait neemt je eigen vermogen af. Daarnaast zal aan de debetzijde van de balans je totaal aan liquide middelen afnemen. Hoeft niet perse natuurlijk, maar het is wel het meest waarschijnlijke. Als je trouwens een geheel ondernemingsplan hebt geschreven, dan zul je ook een exploitatiebegroting gemaakt hebben, het bedrag dat daar uitkomt is altijd het bedrag waarmee je eigen vermogen toe of afneemt.
|
Ok, bedankt! Ik heb m'n financiele plan nu helemaal klopppend :)
|
En saldo aan de debet-zijde?
|
hoe verwerk je dit op de balans?
Citaat:
sinds wanneer staat EV aan de debetkant en kas aan de creditkant :o ik hoop dat je het over een journaalpost hebt |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hij had het over afnemen :o |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zag dat je accountancy deed dus je zal me vast wel verkeerd begrepen hebben ;) |
Citaat:
Debiteren is dan goed ja, maar dan neemt de debetkant van het EV niet af maar toe. Zodat het weggestreept kan worden op de grootboekrekening en zo de creditkant minder wordt. |
Hey, nog een accountancy student. Welke school/hoeveelste jaar??? RA/AA??
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19. |