![]() |
[laptop] goed merk?
Ik wil een laptop aanschaffen voor mn studie volgend jaar en gewoon thuis gebruik en ben nu dus alvast een beetje aan het rond kijken. Ik weet echter niet bij welk merk ik het moet zoeken. Ik wil wel een goede kopen zodat ik er lang mee kan doen. Ik wil hem dus echt compleet met veel geheugen, goede snelheid, etc.
Wat is nou in verhouding met de prijs een goed merk? Of misschien een specifiek type die aan te raden is? |
wanneer wil je hem gaan aanschaffen? als dat pas over paar maanden is heeft t nog niet veel zin nu rond te kijken welke specifieke laptop erg goed is, aangezien der over paar maanden weer nieuwe op de markt zijn...
|
Goed maar ook redelijk duur: Asus, IBM.. eventueel nog Toshiba en sony..
Wat minder lijken me HP en Acer bijvoorbeeld. |
Toshiba. Loop vooral om Dell heen, die hebben bij sommige modellen enorme problemen met de levensduur van de accu's.
Mijn vorige Toshiba had 2 Li-Ion accu's die na 8 naar nog steeds in een goede staat verkeerden (dagelijks gebruik). En dat is toch waar je uiteindelijk een laptop voor zou kunnen 'afschieten' ;) |
Citaat:
|
Neem Compaq, ik gebruik al 3 jaar intensief een laptop van hun om te internetten (gemiddeld 10 uur per dag en meer) en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. (y)
Dit is ,m. :cool: http://img156.exs.cx/img156/7031/laptoppc4nc.jpg |
Compaq is net als IBM leuk, maar vrij onbetaalbaar. Beter betaalbare alternatieven zijn Acer, Asus, dat soort merken. Er zijn ook winkels met eigen merken die niet onaardig zijn, dus op zich valt er over een merk zelf niet zo heel veel te zeggen. Het draait meer om de specificaties, een merk zegt voornamelijk wat over de behuizing.
|
Citaat:
|
Citaat:
Spec's zijn idd belangrijk , maar dan gaat het vooral om baterij levensduur en de kwaliteit van het scherm natuurlijk. asus is een merk welke uitstekende kwaliteit/spec leverd voor bodemprijzen( vooral de 6000 serrie is een aanrader). Een merk zegt btw in zoverre iets over de behuizing , dat je er zeker van kan zijn dat je goede spullen krijgt ,en niet zoon klote gericom/medion toetsenbordje bijvoorbeeld:) |
Citaat:
Dit is de gemiddelde internetduur per dag, en mijn laptopje prutteld gewoon probleemloos verder op dit forum. :D http://img27.exs.cx/img27/4607/status3.jpg |
Citaat:
Ik heb een Dell, en voor wat erin zat, was-ie best goedkoop. Het zijn leuke desktopvervangers, maar redelijk zwaar, en qua accu zijn ze niet perfect. Al zullen de lattitudes stukken beter zijn qua levensduur van de accu in vergelijking met de inspirons. |
Ik heb nu zo'n 1˝ jaar een NEC... hij doet het wel redelijk.
|
En de Dell InspironTM 510m? Is dat een goede?
http://www1.euro.dell.com/content/pr...=nl&l=nl&s=dhs (en dan de linker versie van 1128 euro). En als ik deze doe... Je kan een pagina verder nog allerlei dingen veranderen. Welke zijn noodzakelijk/fijn? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens: niet alleen HP is goed. Ook Toshiba (wat jij noemde) en Asus zijn goede laptopmerken. Wat ik zelf nooit zou doen is Dell (slechte service); Packard Bell (algehele troep ;)) en Acer (niet zo robuust qua buitenkant.) |
Citaat:
|
Citaat:
verder denk ik, minimaal: 512 mb intern geheugen 64 mb zelfstandige videokaart toch wel minstens een 3,0 ghz processor (een centrino is wel (veel) zuiniger, maar langzamer) een harde schijf van zo'n 60 GB wie vult mij aan? Overigens maakt sony ook schitterende laptops, maar die zijn wel heel erg duur... |
heb een acer tavelmate 4000, zeer te spreken over, specs zijn goed en in balans, genoeg usb poorten,
behuizing is wel goed, maargoed echte defecten kom je toch pas over een jaar tegen, dus daar kan ik niets over zeggen ;) bij p4 / amd64.. 1uur max accu, is echt beroerd, waar heb je die snelheid voor nodig? voor spelletjes? dan kan je cpu nog zo snel zijn maar dan houdt je videokaart het niet uit.. daarom heb ik deze dus gekozen |
Citaat:
Je moet de afweging maken waar je het ding voor gebruikt, shared memory is prima als je geen games speelt maar alleen surft en office applicaties draait. Game je, dan zou ik voor een mobility radeon gaan, een 9700 ofzo. Maar zelfs dan is het niet voldoende om echt soepel te kunnen spelen met de nieuwere spellen. Die processor zou ik nooit doen in een laptop. Hij word warmer dan een centrino, verbruikt meer stroom en een centrino is meer dan snel genoeg. owja. Ik heb ook genoeg dingen over acer gehoord, maar ik heb ze nu ook in levenden lijve gezien en zo gammel zagen ze er niet uit. HP zal best leuk zijn, maar ik vind er geen laptop waarbij ik zeg: wow, die wil ik hebben.. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
aan een laptop met shared memory heeft ze later ook nog wat. Laptops zijn gewoon al snel out-of-date. met of zonder videokaart maakt eigenlijk niets uit. Bij centrino's draait het niet om de kloksnelheid. een centrino kan makkelijk met een pentium 4 meekomen. nou moet je natuurlijk niet gaan vergelijken met de top modellen van een pentium 4, maar een mid-range is makkelijk bij te benen voor een centrino. Bovendien komen er deze zomer centrino's met 2.0 ghz. en ik heb nooit gezegd dat hp klote kwaliteit is. |
Citaat:
|
Nooit zomaar kloksnelheden vergelijken:
centrino is energiezuinig en kan zich echt wel meten met een pentium en dergelijke. Een Athlon XP 3000+, dus vergelijkbaar toestel voor Pentium IV 3000 MHz (tegenwoordig noemt die Pentium 4 530, maar daar zie je natuurlijk geen kloksnelheid in). Nu zo'n AMD draait op 2167 MHz, dat is toch een serieus verschil tegenover Intel. Dus, laat ik je nooit meer horen zeggen dat kloksnelheid belangrijk is, want je moet prestaties zien en kloksnelheid vergelijken is maar een heel klein stukje van die puzzel. Voor een notebook zou ik zelf voor AMD64 (gewoon omdat dat de toekomst is) ofwel voor een energiezuinige cpu (eerder dit, dus dat is een Centrino). Zelf zou ik ook in geen geval een videokaart met gedeeld geheugen nemen: vaak beschikken zulke notebooks over 256 of 512 megabyte geheugen, van die 512 kun je nog wel iets missen, maar van 256 heb je toch liever al het geheugen! Enkel als je krap bij kas zit én zeker bent dat je de computer enkel voor wat ge-Word en ge-Excel gebruikt, dan kun je hiermee genoeg doen, maar als je ook regelmatig wat video bekijkt of muziek ofzo, alles wat zo net iets meer is, dan zou ik zeker voor 512 megabyte en degelijke videokaart gaan. Natuurlijk heeft je videokaart weinig invloed op je muziek, maar vaak wil je toch wel én muziek én Word én 10 internetpagina's én een map met bestanden. Op 256 gaat dat, geen probleem, in het begin dan toch, maar met 512 heb je al wat meer speling. |
Mijn laptop centrino 1,5ghz 512ddr r9700 64mb houdt mijn p4 2,4@ 2,8 1gb DDR en ti4600 bij
|
Als je nog tijd hebt, wacht dan op de Turion de Athlon 64 mobile versie, dus tegen hanger Donathon, Centrino.
|
Citaat:
Of wacht op de Turion (AMD) of de Sonoma, de opvolger van het Centrino platform (Intel). |
Wat ik met mn computer hoofdzakelijk wil: erop werken voor school/studie en internetten (downloaden van muziek). Maar ik wil er inderdaad ook spellen op kunnen spelen (ook al zal ik dit niet intensief doen) en dvd's op kunnen kijken.
Wat is nou precies het voordeel van een 2 x 256 mb intern geheugen en het voordeel van een 1 x 512 mb intern geheugen? En wie weet hoe t werkt als ik via onze bestaande adsl verbinding van de computer thuis wil internetten op mn laptop? Moet ik daarvoor nog iets voor aanschaffen/weten? |
Citaat:
2x 256 heeft als nadeel dat het 2 geheugenslots kost en de laptop dus niet uit te breiden is.. Voor jou denk ik niet van belang. Daarnaast kan ik niet echt een verschil bedenken. En voor het internet moet je dan een netwerkje hebben :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vindt een 5200 Go een beetje zonde van je geld, evenals 5700 Go.
Als je wilt gamen, kan je misschien nu nog een spel spelen, maar als Stalker uit komt gaat het niet. Is je GPU te langzaam. Als je een redelijke kaart wilt is de 9600, 9700, 9800, X800, X700 mobile serie wel goed of de 6800 Go. Maar jah ligt voornamelijk aan je budget, en waar je moet kijken. |
Citaat:
Een beetje notebook heeft een native resolutie van 1400x1050. Dan moet je wel een forste GPU hebben, wil je dat ook in games kunnen trekken op een notebook. Zit er dus in veel gevallen niet in. Dus 'die trekst niet eens de gewone resolutie' is in dit geval nogal misplaatst tenzij de native resolutie 1024x768 is, dan is 't idd voor veel spellen niet afdoende. |
Die vriend van mij had geloof ik een Ibm, intel Centrino, 768 mb, Radeon 9600, 60 gig hdd. Kon nog redelijk gamen, op zijn resolutie dus 1400 x 1050 was het geloof ik of nog iets groter, dat zou ik moeten navragen, hij moest alleen textures iets lager zetten. owja 1024 x 768 ziet echt niet uit op een laptop met een native resolutie van 1400 x 100
Maar lager dan een 9600 zou ik niet gaan, als je redelijk er op wilt gamen. Ik weet niet wat het budget van ts is, maar als het rond de 1000 euro zit, dan heb je zeker een goede laptop, met een redelijk tot krachtige gpu. |
Citaat:
|
Nou asus is ook vrij duur, Acer niet duur en relijk tot goede hardware er in. Het is gewoon een kwestie van zoeken, en eventueel op de aanbiedingen afgaan.
|
Hm, mijn budget ligt tussen de 1000 en 1500 in... Maar jullie maken t me wel ingewikkeld met al die verschillende meningen, haha. En daarbij heb ik er een klein beetje verstand van, maar niet heel veel. Ik zoek me echt in de rondte naar een goede.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een Banias 1.7GHz valt te vergelijken met 2.5GHz P4. Maar afhankelijk van de applicatie. Geheugenintensieve programma's zullen het beter doen op de P4, terwijl FPU gevoelige apps zich meer bij de Banias zullen schuilen. De opvolger van de Banias, Dothan, gaat tot 2,1GHz en heeft daarnaast verbeteringen qua architectuur waardoor hij en net wat sneller en relatief zuiniger is. Deze zou zich wel kunnen meten met een 3.0GHz P4, maar reken erop dat het prijskaartje rond de 600-700 euro zal zijn. Centrino is overigens maar een merknaam, niet eens van een processor maar van een platform; een Banias of Dothan CPU in combinatie met een wireless networking chip van Intel; koppelverkoop dus, waardoor de laptopbouwer kan profiteren van marketing en de naam Centrino mag gebruiken. Zonder de WLAN chip heet de processor simpelweg Pentium M, waarvan geen enkele consument hoge verwachtingen stelt ook al is het dezelfde CPU als een Centrino. ;) en ik heb nooit gezegd dat hp klote kwaliteit is. [/B][/QUOTE] |
Ik heb hier wat gevonden:
Jewel Diamond 2500 € 1369 Processor: Intel Centrino 1,5 Ghz Dothan Cache: 2048 kb second level cache Geheugen: 512 MB Harddisk: 60 GB Drive: DVD/CD-rw Diskettedrive: optioneel, zie uitbereidingsmogelijkheden Grafische kaart: ATi Radeon M11 256MB DDR Beeldscherm: TFT 15.4 inch Max. Resolutie: 1280 × 800 WXGA Modem: 56Kbps Modem Netwerk (kabel): LAN 10/100 Netwerk (draadloos): Wireless LAN 802.11g (54Mbps) Ik denk dat we beter met dus echt notebooks aan kunnen komen voor de ts, anders ziet zij dadelijk door de bomen het bos niet meer. @Krummeltje een Donhaton, verslaat een mobile Athlon 64 zelfs, hij is soms zelfs beter. Ondanks zijn lagere clocksnelheid, clocksnelheid zegt helemaal niks. |
Citaat:
|
Nee gewoon je laptop op je pc aansluiten (wireless, of kabeltje of usb lan) en dan share je je internet verbinding, nadeel is dat wel je pc aan moet staan.
Of je moet een wireless, routertje kopen, kan je overal internetten :).Mits je een laptop hebt gekocht met wireless lan. |
http://a248.e.akamai.net/7/248/2041/...ook12_0404.jpg
powerbook $1,599.00 12.1-inch TFT Display 1024x768 resolution 1.33GHz PowerPC G4 512K L2 cache 256MB DDR333 SDRAM 60GB Ultra ATA/100 NVIDIA GeForce FX Go5200 (64MB DDR) Full size keyboard 10/100BASE-T Ethernet FireWire 400 AirPort Extreme built-in Mini-DVI out |
Wat een bagger 3d kaart, dat doe je een gamer niet aan;).
Vindt hem overgings zeer duur ...voor wat je krijgt :P. |
Citaat:
ja tis wel apple dude. jijbentookaltijdophetforumzeg :D |
ik verveel me toevallig :P, ga dadelijk wel eens eventjes wat doen :P.
Ik heb iets anders gevonden: Fujitsu Siemens Amilo M-1425 Amilo M-1425 15,4" FT WXGA, 1280:800 Intel Pentium M 745 (1.8GHz), 128MB ATI Mobility Radeon 9700, 1024 MB, 60 GB 4200rpm DVD+-RW+-R dl, Intel® PRO/Wireless 2200, CR, 1 jaar pickup & return € 1,245.00 Alleen een langzame hardeschijf. Kijk eens hier rond, daar hebben mensen verschillende laptops, daar kan je de gebruikers ervaringen een beetje lezen, en daar zitten de echte nerds :P. |
En heeft iemand ervaring met Dell Laptops?
En dat Jewel merk? Nog nooit van gehoord namelijk. |
Citaat:
jewel = een no nonses prijs vechter: met andere woorden een boel peformance in een crappy plastic dooske hoewel meningen verschillen vallen bij mij: Jewel , acer , medion en gericom onder de prijsvechters , asus en Hp zitten hier net boven en proberen zeer nette nootbooks op de markt te zetten (Hp heeft wel oerlijk design btw) ik zou voor de asus 6800 gaan... http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2593 |
Wow, ik word helemaal gek hier. Hoeveel laptops ik net wel niet voorbij heb zien komen (inclusief hoeveel verschillende websites wel niet)!
De meeste laptops hebben trouwens een videokaart van 64 mb? Of ligt dat nou aan mij? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30. |