![]() |
Uitgiftepremies
Als een onderneming beslist tot kapitaalverhoging over te gaan door uitgifte van nieuwe aandelen moet het surplus dat de nieuwe aandeelhouders moeten betalen, de zgn. uitgiftepremie, gecrediteerd worden op de rekenig Uitgiftepremies.
Wat moet er echter gebeuren als de intrinsieke waarde van de uit te schrijven aandelen (afgeleid uit het gegeven passief) kleiner is dan de nominale waarde van de bestaande aandelen doordat er bv. enkel een overgedragen verlies is bijgekomen t.o.v. de oprichting? Moet men dan de rekening Uitgiftepremies debiteren? Mvg. |
Ik weet niet precies of je dit bedoelt, maar als je aandelen uitbrengt voor een bedrag lager dan de nomiale waarde noem je dat disagio. Sowieso zitten er strikte voorwaarden op het uitbrengen van aandelen onder de nominale waarde. Je kunt dit dus niet zomaar doen. Maar dat even terzijde, volgens mij zou je het disagio van het eerder opgebouwde agioreserve af kunnen halen. Lijkt mij in ieder geval heel logisch. Als je agiosereve niet toereikend is of je hebt het helemaal niet zou ik eigenlijk niet weten waar je het moet laten. :s
|
Intrinsieke waarde is bij emissie van aandelen helemaal niet relevant. Je moet enkel rekening houden met de nominale waarde per aandeel, dus de fracties waarin het maatschappelijk kapitaal verdeeld is, en met de waarde waartegen de aandelen worden uitgegeven. Intrinsieke waarde van aandelen is natuurlijk wel een financieel kengetal, maar is niet van belang bij de verwerking van een dergelijke emissie in de boekhouding.
Als je aandelen uitgeeft tegen een waarde die onder de nominale waarde ligt, dan is er dus sprake van niet volgestorte aandelen. Ten aanzien van die aandelen bestaat voor de aandeelhouder een stortingsplicht jegens de vennootschap. Dat verwerk je niet door de rekening agioreserve (of uitgiftepremie, zo je wilt) te debiteren, maar door het te verwerken onder een aparte post 'opgevraagd kapitaal': het is een vordering die de vennootschap te allen tijde kan invorderen. Ik neem tenminste aan dat je dit bedoelt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49. |