Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eropuit! (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Wat heeft carnaval in hemelsnaan te maken met toneel en cultuur!? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1076784)

Whaxx 18-01-2005 18:42

Wat heeft carnaval in hemelsnaan te maken met toneel en cultuur!?

nou?

PV 18-01-2005 19:06

Cultuur is een breed begrip, toneel valt er onder, dans, muziek en film ook, maar je kunt het begrip cultuur ook op een andere manier opvatten. Namelijk "het geheel wat een gemeenschap voortbrengt". En bij dat laatste horen gewoontes, feesten, 'normen en waarden' en dergelijke, en carnaval dus ook. :) Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt maar het hoort er zeker bij.

DaDude 18-01-2005 19:12

zie bovenstaande...

spinnie 19-01-2005 08:32

Njah ik dacht precies hetzelfde, vond het ook een beetje vaag hoor :s Maarjah ... na de uitleg vat ik em wel wat beter :D

brandje 19-01-2005 14:00

Misschien is 't boven de rivieren geen groot feest maar in Limburg en dan vooral Zuid- Limburg is 't net zo belangrijk als Kerstmis en Pasen.

Een Katholiek feest, waarbij je als je een 'goede' katholiek bent ook naar de Kerk gaat waar dan een speciale mis wordt gegeven. En op Woensdag, Aswoensdag krijg je een askruisje van de pastoor/ priester of deken.

Carnaval zit vol met plaatselijke tradities en in de periode voor de 3 dagen (vanaf elf november 11/11) vinden er veel 'zittingen' en theater- en TV shows plaats met büteraeners (soort caberatiers) en heel veel muziekwedstrijden waar de dorpen en steden vechten om de titel van vasteloavendsleëdjekonkour winnaar.

En zo zijn er nog veel meer gewoonten en andere zaken die een rol spelen. Maar ik begrijp dat dat niet overal even bekend is...

Pierreke 19-01-2005 16:59

Ik stel dat mensen die zeggen dat carnaval niet bij cultuur hoort; helemaal niks van carnaval snappen! Het is een gebruik van een volk en dat gebruiken zijn net zoals taal, religie, rituelen etc. onderdeel van een cultuur!

MadameMinke 19-01-2005 20:16

Opzich is het natuurlijk waar dat carnaval bij cultuur hoort en daarom is het ook wel terecht dat het bij dit forum geplaatst wordt. Maar ik had toch liever gehad dat er een apart wisselforum voor was geweest, aangezien Toneel&Cultuur mijn favoriete forum is/was, en ik een hekel heb aan carnaval! :o
Dus, laat het maar snel carnaval wezen en dat dan al zijn topics op dit forum in rook moge opgaan. Danku :o

Ieke 19-01-2005 22:46

Citaat:

MadameMinke schreef op 19-01-2005 @ 21:16 :
Opzich is het natuurlijk waar dat carnaval bij cultuur hoort en daarom is het ook wel terecht dat het bij dit forum geplaatst wordt. Maar ik had toch liever gehad dat er een apart wisselforum voor was geweest, aangezien Toneel&Cultuur mijn favoriete forum is/was, en ik een hekel heb aan carnaval! :o
Na de carnaval gaat dat stukje er weer af en gaat het terug naar zijn eigen plek. Als je hier vaker geweest bent weet je dat het een zeer rustig forum is. Dit is een manier om het hier wat levendige te maken.

Limbabanaan 02-02-2005 20:50

Alles!!!

Poor twisted me 12-02-2005 18:19

Citaat:

spinnie schreef op 19-01-2005 @ 09:32 :
Njah ik dacht precies hetzelfde, vond het ook een beetje vaag hoor :s Maarjah ... na de uitleg vat ik em wel wat beter :D
ohhh wat een toffe avatar :D
Sorry ik moest het eff zeggen ;)

marrel 13-02-2005 17:43

het is een beetje uit de hand gelopen katholiek feest, en volgens mij hoort geloof wel beetje cultuur

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.