Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Hiv? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1077497)

Koel 19-01-2005 14:46

Hiv?

Ik heb een vraagje over hiv.

Een tijdje terug heb ik dmv van een prikje in mn vinger mn glucosegehalte bepaald. Dit apparaat was van iemand met suikerziekte, die dus elke dag dat gehalte moet meten.. maar mij leek het ook weleens leuk dus heb ik... met dezelfde naald.. in mn vinger geprikt..
Nou weet ik wel zeker dat diegene geen hiv ofzo heeft dus heb ik geen risico gelopen.. dacht ik..

laatst sprak ik een jongen die zei dat je zelfs van het prikken met een "vieze" naald (dus vies met onbesmet bloed) besmet kan raken... (door het contact ofzo met ander bloed)...

Hier snap ik niets van.. en ik hoop maar dat dit onzin is! :)
Tijdens bloedtransfusies (met gezond bloed) krijg je toch ook niet opeens hiv?!

Heb ik gelijk.. of is het echt waar wat die jongen zei :s

Mariekje* 19-01-2005 14:49

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die jongen gelijk heeft.. want idd hoe doen ze dat dan met bloedtranfusies?

Valt er toevallig niets over op internet te vinden?:)

Briseïs 19-01-2005 14:51

Ik weet wel zeker dat het onzin is. Alleen door contact met besmet bloed (of sperma oid maar daar is in dit geval geen sprake van) kun je besmet raken.

belleblaasbel 19-01-2005 14:52

ik dacht dat je alleen besmet kon worden van bloed dat ook besmet was?

TIEN 19-01-2005 14:52

t kan wel dmv naalden maar dan moet diegene besmet zijn met hiv.. anders gewoon ff jehuisarts bellen en vragen!

Koel 19-01-2005 14:53

Ja ik had al ff gezocht op internet.. maar daar staat dat het virus kan worden overgedragen via: sperma (of voorvocht), vaginaal vocht en bloed.. van een besmet persoon... (wat ik ook al wel wist...)

Ik kan niets vinden over reacties tussen bloed en dat daar het HIV virus uit ontstaat ofzo :D

Qamra 19-01-2005 15:01

Hoe kun je iemand nou besmetten met een ziekte die je zelf niet eens hebt?!

Het ontstaat niet zomaar?!

Koel 19-01-2005 15:05

Citaat:

Qamra schreef op 19-01-2005 @ 16:01 :
Hoe kun je iemand nou besmetten met een ziekte die je zelf niet eens hebt?!

Het ontstaat niet zomaar?!

Was ik ook van overtuigd.. Vond het ook een heel vreemd verhaal.. maar toch schrok ik wel ff :o :D
En btw.. HIV moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.. ja, waarschijnlijk van de apen.. ieieie :eek:

lareno 19-01-2005 15:38

Toch niet bijzonder slim om je te prikken met een gebruikte naald.

Koel 19-01-2005 15:43

Citaat:

lareno schreef op 19-01-2005 @ 16:38 :
Toch niet bijzonder slim om je te prikken met een gebruikte naald.
Klopt.. maar ik dacht er vrijwel niet bij na..
Die persoon prikt zichzelf ook wel vaker met dezelfde naald (omdat het anders zo'n gedoe is) dus ik prikte ook zomaar ff... zonder er echt bij na te denken..

Mja, waarom eigenlijk niet slim.. als je weet dat die persoon geen HIV heeft is er toch niets aan de hand?

Sarah 19-01-2005 19:55

Het kan zijn dat diegene het heeft zonder er zelf ook maar een flauw idee van te hebben :) in theorie dan.

Koel 19-01-2005 20:11

Citaat:

Sarah schreef op 19-01-2005 @ 20:55 :
Het kan zijn dat diegene het heeft zonder er zelf ook maar een flauw idee van te hebben :) in theorie dan.
idd, had natuurlijk altijd gekund..

MevrouwM 19-01-2005 20:46

Daarnaast kan je er hepatitis b van krijgen, al lis die kans waarschijnlijk ook maar klein. Maar ja het is slimmer om het niet meer te doen op zo'n manier, want je weet maar nooit!

Daarnaast als diegene al HIV had gehad was de kans ook heel erg klein geweest je jij ook HIV gekregen had, maar ja het is toch het proberen niet waard in zo'n geval!
HIV kan maar moeilijk overleven in de buitenlucht, en daarnaast moet je een redelijke hoeveelheid binnenkrijgen van bloed of sperma wil je besmet raken. Ben je gezond dan is de kans ook weer kleiner dat je besmet raakt.
Tenminste dit is wat ik ervan weet.

Maar ja het is altijd het beste om het zekere voor het onzeker te nemen, en dus altijd alles veilig doen!

Koel 19-01-2005 21:22

Citaat:

MevrouwM schreef op 19-01-2005 @ 21:46 :
Daarnaast kan je er hepatitis b van krijgen, al lis die kans waarschijnlijk ook maar klein. Maar ja het is slimmer om het niet meer te doen op zo'n manier, want je weet maar nooit!

Daarnaast als diegene al HIV had gehad was de kans ook heel erg klein geweest je jij ook HIV gekregen had, maar ja het is toch het proberen niet waard in zo'n geval!
HIV kan maar moeilijk overleven in de buitenlucht, en daarnaast moet je een redelijke hoeveelheid binnenkrijgen van bloed of sperma wil je besmet raken. Ben je gezond dan is de kans ook weer kleiner dat je besmet raakt.
Tenminste dit is wat ik ervan weet.

Maar ja het is altijd het beste om het zekere voor het onzeker te nemen, en dus altijd alles veilig doen!

Idd, ook al is de kans klein.. ik wil het risico niet lopen! :eek:
En hepatitis B... dan moet diegene het virus al wel hebben..toch?
Maar idd, je kan nooit weten wat iemand anders voor ziektes heeft.. als diegene zegt dat ie gezond is hoeft dit natuurlijk nog niet perse zo te zijn :)
Beter maar niet weer doen dus (y) was ik ook niet van plan trouwens..

Iveauh 20-01-2005 08:57

niet zo panisch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Warsocket 20-01-2005 10:58

Je kan er niks van krijgen dat hij ook niet heeft

edit:
echt serieus, je laat je toch ook niet vanalles wijmaken
je kan toch ook niet in de stront trappen als er geen ligt

Mo6 21-01-2005 12:42

ik zou me er ook geen zorgen over maken als ik jou was. maar voortaan wel wat voorzichtiger met gebruikte naalden heh ;)

Leonoor 21-01-2005 13:06

Een naald meerdere keren gebruiken is niet echt slim ivm bacteriën/infectiegevaar...die dingen worden niet voor niks steriel verpakt enzo. ;) Maar HIV kun je er niet van krijgen als de ander het niet heeft, lijkt mij.

MightyDuck 21-01-2005 14:05

Je kan er hooguit wat infecties van krijgen omdat de naald niet steriel is. Verder moet diegene idd al een virus hebben wil jij het ook krijgen. :)

hanniepannie 21-01-2005 15:13

HIV is een virus
bloed zonder virus + bloed zonder virus = bloed zonder virus!
het ontstaat niet vanuit het nix...

Droyd 21-01-2005 19:30

Prikje, en ploep daar komt zomaar een aidsvirus te voorschijn :p

Nee dus, al is het sowieso niet slim (erg gevaarlijk) om reeds gebruikte naalden te gebruiken, je weet nooit wat je zoal kan oplopen.

LittleLucille 21-01-2005 19:49

in die glucose apparaatjes moet je elke keer een nieuw naaldje doen..
is wel zo hygienisch..

Fade of Light 22-01-2005 09:43

Citaat:

Koel schreef op 19-01-2005 @ 16:05 :
En btw.. HIV moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.. ja, waarschijnlijk van de apen.. ieieie :eek:
De mens 'komt' uberhaupt van de apen af .. ieieieie :eek:

:rolleyes:

Luna 22-01-2005 16:04

nee man, we komen van adam en eva. :eek:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.