![]() |
Copyright op je ideeen ?
Ik ben bezig met een site waar o.a. ideeen opstaan voor computer/kaart/enz. spellen, sommige zijn letterlijk 20 pagina's lang en groeien nogsteeds. Alles is door mij bedacht en later komen er ook dingen van andere mensen op, nu is het een beetje lullig als een of andere game producer of weet ik veel wie er met jouw spul vandoor gaat. Als je zelf iets heb gemaakt is het van jouw en mogen andere er niet zonder jou toestemming iets mee doen, dus ik heb het recht om overal copyright tekens te plaatsen ? Of moet ik me dan eerst inschrijven o.i.d. bij die orginisatie die plagiaat e.d. tegengaat ? En dan zou ik eventueel mensen mogen aanklagen als ze toch dingen van de site halen zonder toestemming ? Enz.
Het klinkt miss een beetje lomp om overal copyright tekentjes te zetten en met advocaten te gooien maar ik wil weten wat mijn rechten zijn enzo :) |
Owja, waarschijnlijk is het een probleem dat ik minderjarig ben, maar kan ik het dan op de naam van m'n broer zetten en dat hij dan 99.999999% van de rechten aan mij geeft o.i.d. ?
|
Een auteursrecht ontstaat automatisch als jij iets maakt dat onder de definitie van de Auteurswet valt. Dat recht beschermt 'werken van letterkunde, wetenschap of kunst'. De code van een computerprogramma valt er niet onder, maar bijvoorbeeld wel het artwork van een level of een fantasieverhaal waar je later een spel omheen wilt verzinnen. De definitie is vrij ruim, een bepaalde schepping valt er al snel onder.
Het auteursrecht komt automatisch tot stand zodra je een werk schept. Je hoeft er geen bijbehorende handelingen voor te verrichten. Ook maakt het niet uit dat je minderjarig bent. Jijzelf wordt en blijft rechthebbende op dat auteursrecht. Jouw minderjarigheid is alleen belangrijk als je je ooit daadwerkelijk voor de rechter zou willen verzetten tegen gebruik van jouw ideeën door een ander. Dan moeten je ouders samen met jou naar de rechter, omdat zij jouw wettelijk vertegenwoordigers zijn. Het auteursrecht geeft je het recht om je te verzetten tegen elk gebruik van jouw materiaal zonder jouw toestemming door wie dan ook. Het is uiteraard wel belangrijk dat je kunt bewijzen dat het materiaal door jou bedacht en gemaakt is. Daarom kun je het beste een verklaring op jouw site zetten dat al het materiaal van jou is, dat jij er auteursrecht op hebt en dat niemand er zonder jouw toestemming gebruik van mag maken. Dat moet duidelijk zijn. :) |
ok thx man, duidelijk verteld (Y)
|
Alleen in de praktijk komt het daar niet altijd op neer.
Bewijs maar eens dat jij het bedacht hebt, en bovendien dat iemand anders niet op ongeveer hetzelfde idee is gekomen. Was er toen ook niet wat aan de hand met dat hapje uit die beschuit bijvoorbeeld ;). |
Problemen heb je natuurlijk altijd rond het bewijs, maar dat speelt overal, niet alleen bij intellectuele eigendom. Bij de industriële eigendom (octrooien) heb je een centrale autoriteit die alle depots (aangemelde octrooien) bijhoudt. Dat heb je bij auteursrecht niet. Er is niet een centraal register waar alle foto's, boeken, tekeningen, en wat dies meer zij zijn geregistreerd. Dat zou ook logistiek absoluut onmogelijk zijn omdat auteursrecht, zoals ik al zei, zonder verdere handelingen automatisch tot stand komt en op alle werken rust (dus ook een schetsje dat je eventjes snel in de trein maakt).
Om dat soort bewijsproblemen te vermijden moet je dus vanaf het begin rekening houden met die mogelijkheid. Dus leg goed en duidelijk vast welke dingen jij wilt beschermen, maak er digitale kopiëen van die als bewijs kunnen dienen, etc. In feite is het niet anders dan bewijzen dat je de eigenaar bent van een fiets. Daarbij mag je ook van alle middelen gebruik maken, van kassabon tot getuigenverklaringen van de verkoper en van je vrienden. |
Citaat:
Zover ik het verhaal van Klein Konijntje begrijp wil hij niet het werk maar het concept beschermen. |
Citaat:
Citaat:
Wat 'concepten' betreft is natuurlijk de vraag hoe je dat moet uitleggen. Met 'werk' in art. 1 van de Auteurswet wordt dan ook niet bedoeld dat de stoffelijke drager beschermd wordt, maar het idee, het concept dat erin is belichaamd. Maar de drager is wel nodig, omdat je natuurlijk niet het enkele idee in iemands hoofd kunt gaan beschermen. |
Citaat:
Is het niet zo dat wat op papier staat wordt beschermt en niet het idee zelf. Ideeen worden toch beschermd door het octrooienrecht? Stel ik heb een leuk spel bedacht: Laten we het voor het gemak "kolonisten van katan" noemen. In hoeverre wordt het spel dan beschermd door het auteursrecht?.. Wat let het om anderen met wat lijm, schaar en potlood een spel te maken met dezelfde regels, maar met een ander uiterlijk?.. |
Citaat:
Voor een octrooi is echter een aantal vereisten mbt. nieuwheid en uitvindingsniveau. Bovendien is het alleen bedoeld voor industriële en technische toepassingen, dus dat valt hier af. Een bescherming als tekening of model zou eventueel mogelijk zijn, maar dan zit je wel met andere vereisten, zoals depot bij het Benelux Modellenbureau, geldelijke verplichtingen e.d. Citaat:
Er kunnen ook dingen zijn die te algemeen zijn om te beschermen. Je begrijpt dat je het gebruik van een dobbelsteen in een spel natuurlijk nooit kunt beschermen, net als het gebruik van de kleur rood of het woord 'speelbord' ofzo. In elk geval kan op een concreet spel als geheel geen allesomvattend recht rusten. Op regels van een spel als zodanig kan in de regel geen intellectueel eigendomsrecht rusten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16. |